"Özgür Bolat" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Özgür Bolat" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Özgür Bolat

Asıl katsayı sorunu bu!

Danıştay’ın iptalinden sonra kat sayılar tekrar belirlendi.

Kendi alanıyla ilgili program tercihinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.15, alan dışı tercihte 0.13 ile çarpılacak. 

 

Yani meslek liseleri kendi alanları dışında bir tercih yaparsa, puanları 0.13 ile çarpılacak.

 

Dezavantajlı durumdalar.

 

Burada tartışılan ne? 0.15 ve 0.13 kat sayıları.

 

Ama asıl sorun bu değil?

 

Asıl sorun 0.13 ve 0.15 ile çarpılan Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanın kendisi.

 

Yani gizli katsayı.

 

GİZLİ KATSAYI

 

Dün Eski Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof. Dr. İrfan Erdoğan ile çok keyifli bir sohbette bulundum.

 

Gizli katsayıyı çok güzel izah etti.

 

Şöyle ki: 0.15 ve 0.13 ile çarpılan ne?

 

Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları. Bu puanlar, her okulun ortalama ÖSS ham puanına göre ayrı ayrı hesaplanıyor. İşte asıl adaletsizlik ve sorunda burada başlıyor.

 

İyi okullara giden öğrenci, kötü okula giden ve aynı puan alan öğrenciye göre daha avantajlı.

 

BİR DURUM

 

Diyelim ki iki öğrenci var ve ikisi de sınavdan 320 puan almış, ama biri çok iyi birlisede öğrenci, diğeri de kötü bir lisede.

 

İyi veya kötü olmasına o okullarda sınava giren öğrencilerin ÖSS puan ortalamalarına göre karar veriyoruz.

 

İyi lisede okuyan öğrencilerin ÖSS puan ortalamaları yüksek olacağı için iyi lisede 320 puan alan öğrencinin Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı, kötü lisede okuyan öğrencininkine göre yüksek olacaktır.

 

Örneğin, birisi iyi okula gittiği için 100 üzerinden 90 alırken, diğeri sadece 60 alacaktır.

 

Yani bu sistemde iyi okulda başarılı öğrenci olmak kötü okulda başarılı öğrenci olmaya göre çok avantajlı.

 

MESLEK LİSELERİNİN DURUMU

 

Meslek liselerinin ÖSS başarılarının daha düşük olduğunu biliyoruz.

 

(zaten bundan dolayı ‘bazı’ milletvekilleri çocuklarını yurtdışına gönderiyor.)

 

Bu da dolayısıyla o okulda okuyan öğrencilerin Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanını düşürüyor ve bu öğrencileri dezavantajlı yapıyor.

 

Bu dezavantaj içinde 0.15 ve 0.13’un çok da önemi yok zaten.

 

Asıl düzeltilmesi gereken sorun bu Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı sistemidir.

 

Tamamen kaldırılmalıdır.

X