Asgari ücret Türk TIR'larını vuracak

Hürriyet Haber
31.01.2015 - 00:00 | Son Güncelleme:

Almanya’da 1 Ocak’tan itibaren asgari ücret uygulaması başladı. Asgari saat ücreti brüt 8.50 Euro... Alman hükümeti asgari ücretin, transit geçecek yabancı TIR sürücülerine de uygulanmasını istiyor... İşte bu talep Almanya’ya çalışan Türk nakliyatçıları olumsuz etkileyecek...

ASGARİ ücret uygulaması yabancı ülkelerde kurulu ve Almanya’da iş yapan şirketler için de geçerli mi? Yabancı nakliyat şirketleri, Almanya’dan transit geçecek TIR şoförleri için asgari ücret ödemek zorunda mı?

Alman hükümeti, “Transit bile geçse, Almanya sınırları içinde çalıştığı süre boyunca şoföre asgari ücret ödenmek zorunda” diyor. Bu uygulama başta Türk nakliyat şirketleri olmak üzere yabancı nakliyat şirketlerini vuracak.

NASIL KONTROL EDECEK?

Almanya asgari ücretin ödenip ödenmediğini nasıl kontrol edecek?
Almanya’ya mal gönderen yabancı nakliyat şirketleri Alman gümrük bakanlığı sayfasında hazır beyan formlarını önceden doldurmak zorunda. Beyan formunda TIR şoförünün adı soyadı, Almanya sınırları içindeki mesai başlangıç ve bitiş saatiyle süresi yazılmak zorunda. Bu da yetmez. Nakliyat şirketi şoförüne Almanya sınırları içinde çalıştığı süre için saati 8.50 Euro’dan asgari ücreti ödediğini belgeleyecek. Şoförden “İşverenim bana saati 8.50 Euro asgari ücret ödüyor” diye alacağı bir belge geçerli değil. Şirket şoförüne asgari ücreti ödediğini kanıtlamak zorunda.
Beyan formunu doldurmamanın cezası 30 bin, asgari ücreti ödememenin cezası ise 500 bin Euro.

Asgari ücret Türk TIRlarını vuracak

MERKEL NE DİYOR?

Yabancı ülkelerden gelen şikayetler üzerine Başbakan Merkel, asgari ücret yasasında değişiklikten yana. Merkel’in partisi Hıristiyan Birlik, beyan mecburiyetinin kaldırılmasını, işverenin çalışma saatini belgeleme şartının brüt 2 bin 958 Euro sınırından bin 900 Euro sınırına çekilmesini istiyor.
Koalisyon ortağı ve asgari ücretin mimarı Sosyal Demokrat Parti (SPD) ise yasanın hafifletilmesine karşı. Çalışma Bakanı Andrea Nahles, “Asgari ücretin ödendiğini tespit etmemiz için mesai saati yazılmak zorunda” dedi. Nahles, asgari ücreti kontrol etmedikten sonra yasanın bir işe yaramayacağını söyledi ve “SPD’yle hafif bir asgari ücret yasası olmaz” dedi.
Başbakan Yardımcısı ve SPD Genel Başkanı Sigmar Gabriel de yeni çıkan yasada değişiklik talebine karşı çıktı.

Asgari ücret Türk TIRlarını vuracak

POLONYA’DAN MEKTUP

Aralarında Solidarnoş’un da bulunduğu üç Polonya sendikası, Alman Çalışma Bakanı Nahles’e bir mektupla destek verdi. Asgari ücret Türk TIRlarını vuracakMektupta, “Yabancı TIR şoförlerine Almanya sınırları içinde asgari ücretin kaldırılması baskılarına boyun eğmeyin” denildi. Macaristan ve Polonya gibi birçok AB üyesi ülkeleri asgari ücret uygulamasının kendi TIR şirketlerinin rekabet gücüne zarar vereceği düşüncesiyle AB Komisyonu’na başvurdu.

AB NE İSTEDİ?

Gelen şikayetler üzerine AB Ulaştırma Komiseri Violeta Bulc, Almanya’dan transit geçecek yabancı plakalı TIR şoförlerine asgari ücret uygulamasına karşı Alman hükümetine bir pilot uygulama önerdi. Eğer bir uzlaşma sağlanamazsa, AB Komisyonu sözleşmeyi ihlalden Avrupa Adalet Divanı’na başvurabilir.

Asgari ücret Türk TIRlarını vuracak

TÜRKİYE’DEN YILDA 150 BİN SEFER

Almanya’da günde bir milyonu aşkın TIR sefer yapıyor. Yılda TIR sefer sayısı 411 milyon. Almanya’ya Türkiye’den ayda ortalama bin 250, yılda 150 bin TIR sefer yapıyor. Bu seferlerde asgari ücret uygulamasını kontrol etmek için otoyollarda kontroller artacak. Almanya kontroller için gümrüklere 2 bin kişi daha istihdam etti. Türk İnternasyonal Transportçular Avrupa Birliği (TİTAB) Başkanı ve Renco lojistik şirketi sahibi Halis Ateş, mal ihraç ve ithal eden Alman şirketlerin kendilerinden şimdi belge istemeye başladığını söyledi. Halis Ateş şöyle dedi: “Alman şirketleri bizden nakliyat isterken, şoföre Almanya toprakları içinde 8.50 Euro asgari ücret ödediğimizi garantileyen taahhütname talep ediyor artık. Bu uygulama Türk nakliyecisini çok olumsuz etkileyecek. Rekabet gücünü zayıflatacak.”

UYGULAMA NE ANLAMA GELİYOR

Yabancı plakalı bir TIR şoförü Almanya topraklarına girdiği dakikadan itibaren asgari ücret işliyor. TIR şoförüne Almanya içinde çalıştığı süre boyunca saatte brüt 8.50 Euro asgari ücreti ödenmek zorunda. Asgari ücret iş saatleri için geçerli. Yasalara göre yük indirme ve bindirme ile otoban veya yollarda trafik tıkanıklığında bekleme süreleri de TIR şoförleri için mesai saati sayılıyor. Molalar ve dinlenmeler iş saati dışında.

Bu durumda Almanya toprakları içinde 100 saat çalışmış olan bir TIR şoförüne bir nakliyat şirketi brüt 850 Euro ücret ödemek zorunda. Bunu yurtdışındaki nakliyat şirketi ödemediği takdirde, Alman yasaları sipariş veren Almanya’daki şirketi sorumlu tutuyor. Bu nedenle Almanya’da mal nakliyatı yaptıracak şirketler, nakliyat şirketinden taahhütname istiyor.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı