"Emre Özpeynirci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Emre Özpeynirci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Emre Özpeynirci

Artık biz de adresi otomobile soracağız

Geçtiğimiz hafta Navturk isimli bir firmadan arayarak görüşme talebinde bulundular. Konu, Türkiye’de kullanılmaya başlayan navigasyon yani yön bulma sistemiyle ilgiliydi.

 Bugüne kadar birçok firma Türkiye’de bu sistemi geliştirmek için uğraşmış ve sonuç hep hüsran olmuştu. Navturk’un de açıkçası bu sistemi yapabildiğini düşünmüyordum. Görüşme taleplerini bir şartla kabul ettim. O da sistemi birebir test etmekti. Navturk Genel Müdürü Sefer Özhan bu isteğimi kabul ederek, gazeteye geldi.

2000 yılından bu yana bu sistem üzerinde çalıştığını kaydeden Özhan, Navturk’un bugün 17 ili, Ekim ayı sonunda ise 35 ili kapsayacağını belirtti. Kapsamı daha da açarak 40 bin köy merkezi, il ve ilçeye ulaştıklarını söylüyordu.

İŞ FORD DENİNCE DEĞİŞTİ

Açıkçası bu anlattıkları etkileyiciydi, ancak kafalarda yine de soru işaretleri oluşturuyordu. Sefer Özhan daha sonra geliştirdikleri sistemin Ford Otosan tarafından kullanılmaya ve satılmaya başladığını söyleyince, iş değişti. Çünkü bundan önceki çalışmalar hiçbir otomotiv firması tarafından destek görmemişti. Navturk demek ki zoru başarmış, Türkiye’nin en büyük firmalarından birine bu sistemin çalıştığını kanıtlamıştı. Ama yine söylüyorum, tüm bunlara rağmen test etmediğim için tam olarak bilemiyordum.

Özhan, 100 kişilik bir ekip tarafından Türkiye’nin büyük bir kısmının uzun süreli çalışmalarla haritalarının çıkarıldığını ve bunların sürekli güncellediğini kaydederek, ‘Bu işin maliyeti 50 trilyon lira. Biz şu ana kadar kendi öz kaynaklarımızdan bunun yarısına yakınını sağladık’ açıklamasını yaptı.

‘Navturk GPS Yol Kılavuzu’ ismi konulan sistem GPS (Global Positioning System-Küresel Yer Belirleme Sistemi) vasıtası ile size gideceğiniz noktaya kadar rehberlik yapıyor. Yurtdışında yaygın olarak kullanılan bu sistemin, ülkemizde de faaliyete geçmesi oldukça heyecan verici. Özhan’a göre Navturk’u özel kılan ise kendi teknolojisine sahip Türkiye’de ilk ve tek, dünyada ise 3 şirketten biri olması.

NASIL ÇALIŞIYOR

Peki, Navturk’un sistemi nasıl çalışıyor. Öncelikli olarak Navturk, Tayvanlı bir şirketin Çin’de ürettiği cihazı kullanıyor. Avucunuza sığan ve aparatlarıyla araca kolayca monte edilebilen 12x7 cm boyutlarındaki bu küçük ve marifetli aleti açtığınızda renkli parlak ekranı ile sizi karşılıyor ve uyduya bağlanarak bulunduğunuz yeri belirlemek için 10-15 dakika izin istiyor.

Uydu bağlantısı sağlandıktan sonra Navturk sizden güzergahınız için komut bekliyor. Gideceğiniz yeri adres (cadde, sokak) olarak girebileceğiniz gibi özel kalemi ile dokunmatik ekran üzerindeki haritaya tıklayarak da işaretleyebiliyorsunuz. Bundan sonra Navturk kontrolü ele alıyor, ulaşılacak noktaya giden en kısa güzergahı harita üzerinden gösteriyor ve hedefe ulaşıncaya dek bulunduğunuz yer ve yapılması gereken manevralar konusunda görsel ve sesli olarak bilgi veriyor. Tabii bu noktada bazı sapmalar ve aksamalar da yaşamıyor değilsiniz.

REHBER İLGİ ÇEKİCİ

Cihaz güzergah üzerinde hata yaptığınızda sizi uyarıyor ve doğru yolu bulmanızı sağlıyor. Yolculuğunuz esnasında trafik sıkışıklığı, kaza gibi olumsuz bir durum ortaya çıktığında size bağlı olarak Navturk alternatif yol da bulabiliyor.

Navturk cihazının içinde yer alan rehber ise ilgi çekici. Bu rehber sayesinde istenilen bölgedeki ATM, banka şubesi, benzin istasyonu, hastane, okul gibi yerleri ya da semtleri seçerek buralara yolları hiç bilmeseniz de onun kılavuzluğunda kolayca ulaşabiliyorsunuz. Navturk’un sağladığı bir diğer kolaylık da ‘Evime Git’ fonksiyonu. Bu sayede tek bir tuşa basarak nerede olursanız olun evinizin yolunu rahatça buluyorsunuz.

Şu an sadece Ford Yetkili Servisleri’nde satışa sunulan sistem, cihaz ve gerekli tüm aparatları ile birlikte 895 milyon liraya (895 YTL) peşin fiyatına 10 ay taksitle satılıyor. Yurtdışındaki sistemlere göre henüz yeterli olmasa da, Türkiye’de bir ilk olarak dikkat çekiyor. Sonuçta, bu durum biraz da Türkiye’deki yol ve yol yöneticilerine bağlı. Çünkü her gün haritalarda değişiklik olabiliyor.

X