Spor Haberleri

« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Arkeolojik eser çıkarsa müze gibi sergileriz

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME

Taksim-Yenikapı metro hattının Tarihi Yarımada bölümünde kazı sırasında arkeolojik eserlerin zarar görmesi ihtimali gazetemizde bir dizi habere konu oldu. Bunun üzerine metro inşaatından sorumlu olan Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur ve işi üstlenmiş olan Anadolu Metro Ortaklığı'nın üst düzey teknik kadrosu bizi bir toplantıya davet etti. Dursun Ali Çodur'la yaptığımız röportaj Haliç kıyısındaki metro şantiyesinde başladı, Vefa Caddesi'nde açılan ilk tünelde devam etti.

Tarihi Yarımada'da şu anda çalışmalar ne aşamada?

-Öncelikle Süleymaniye'nin 150 metre uzağından geçiyoruz, yani altından geçmiyoruz. İkincisi, en yakın ve en kritik olan noktadaki iki tünelimiz de açılmış ve birincisinin kaplaması yapılmış durumda. Biz şu anda kayayı nasıl aşarız diye uğraşıyoruz. Yukarıya zarar verme diye hiç bir endişemiz yok. Şu anda derinlik 40 metre, hiç bir tarihi esere rastlama şansı yok.

1995'de burası SİT alanı ilan edildi. Burada metro yapılması mümkün mü?

-SİT kararı ilan etmek, burada hiç bir şey yapılmaz, tabudur demek değil ki. İnsanlar yaşayacak.

Yasal olarak arkeoolojik sondaj çalışması yapmış olmanız gerekiyor.

-Arkeolojik sondajı ancak 12-15 metre derinde bir şey yapıyorsam isteme hakkınız var. Bunun altında yok ki arkeoloji.

40 metrenin altında bir arkeolojik buluntuyla karşılaştığınızda belediyenin tavrı ne olacak?

-Arkadaşlarımıza talimat verdim. Bu tür en ufak bir şey olduğunda hemen bize haber verecekler ve o zaman Anıtlar'a ve Müzeler Müdürlüğü'ne gideceğiz. Onlar ne derlerse yapacağız. Durun derlerse duracağız.

40 metrede eser çıkmaz

Durma ve hat değiştirmeye açıksınız yani?

-Gayet tabii. Ama o ihtimal olmasın diye 30-40 metre aşağıdan gidiyoruz. Çünkü şu ana kadar İstanbul'da bu güzergahda 20 metre derinlikte bir eski eserden kimse bahsetmiyor. Atina'yı gezin, çıkan tarihi eserleri sergiliyorlar metroda. Bir şey çıkarsa belki de böyle yapacağız. Benim düşündüğüm, o istasyonda öyle açıklıklar bırakayım mi, o eserler de açığa çıksın, insanlar geçerken bunları izlesin.

İstasyon bölgelerinde arkeolojik sondaj yapıldı mı?

-Bu güzergahta bir zemin sondajı yapıldı. Sadece kayalar çıktı ve şu anda bunları nasıl geçeriz diye düşünüyoruz. Ancak dolgu alanda arkeolojik buluntunun çıkması mümkün.

Metronun yapılacağı yaklaşık 20 yıldır belliyken neden arkeolojik çalışma son ana bırakıldı?

-Buyrun arkeoloji fakültelerine birlikte gidelim. Diyelim ki, şu bölgelerde arkeolojik kazı yapın, ne kadar istiyorsanız da verelim. Ama bakalım nasıl sonuç alacağız. Bu işin koordinatörlüğünü de siz üstlenin! Ben altı aydır burada arkeolojik kazıya başlayalım diye çırpınıyorum. Bildiğiniz gibi değil, olmuyor.

Kız Yurdu'ndaki olay

Nerelere başvurdunuz?

-Kazı yapacağınız yerden başlıyor sorun. Orada Vezneciler Kız Yurdu var. Yurdun tarihi eser var dedikleri bahçesinden başlamak istiyoruz. Ama adamlar orayı kazıp kömür deposu yapmışlar. Kimsenin haberi yok. Bunun korkusundan herhalde, sizi sokmayız diyorlar. Müsaade alacağız ki kazı yapılsın. Yazışma yaptık Müzeler Genel Müdürlüğü'ne; bize bir eleman verin başımızda bulunsun kazıyı yapalım dedik. Bu ülkenin gerçekleri bunlar.

Böyle bir eser çıktığında bütçe var mı?

-Bu işin maliyeti zaten belediyenin öz kaynaklarından karşılanıyor. Öyle bir risk olduğunda maliyeti de belediye tarafından karşılanacaktır. Öyle bir şey olduğu zaman Anıtlar Kurulu, biz, Müzeler Müdürlüğü ne yapmamız gerektiğine karar vereceğiz. Yine de söylüyorum tünelde bir şey çıkma riski bana göre sıfır, sadece merdiven çıkışları ve istasyonlarda olabilir. Bu durumda ya o tarihi yapıyı da müze gibi sergileriz ya da merdiveni kaydırırız. Yoksa metro olsun da tarih de katledilsin, buna hayır; tarihi eser olsun, metro olmasın, bu da olmuyor. O zaman koruma ve kullanma dengesini koruyarak bir proje yürütülür.

Metro gündeme getiriyor

Nasıl bir proje?

-İstanbul'un altında tarihi zenginlik var. Ama buna ne yapacağımıza karar vermemiz gerekiyor. Bilimadamlarımız çalışmalı, nerede ne olduğunu tespit etmeli ve bir an önce açığa çıkarılmalı. Yoksa birileri gelip geceleri kazı yapıp üzerine de bina yapıyor.

Talihsizlik arkeolojik değerlerin metro kazısı nedeniyle gündeme gelmesi galiba.

-Belki metronun bir faydası da bunları gündeme getirmesi. Metro hem zarar vermiyor, hem de gündeme getiriyor; bu bir kazançtır.


Bunları da Beğenebilirsiniz
İlişkili Haberler