Antalya'ya ikinci terminal

Türkiye’nin turizm başkenti Antalya, ikinci dış hatlar terminali ile büyüyor. Çelebi-IC İçtaş ortaklığında tamamlanan ve AYT2 olarak adlandırılan terminal, 4 Nisan’da deneme, 17 Nisan’da da resmen hava trafiğine açılacak.

Yıllık 8.5 milyon yolcu kapasiteli terminal, elektronik ve seyrüsefer altyapısı tamamlanacak paralel pistin de devreye girmesiyle Antalya«nın gelecek 5 yılda yolcu trafiğindeki artışın karşılanmasını sağlayacak. Toplam yatırımı 120 milyon dolara ulaşan terminali konsorsiyum 55 ay işletecek.

Türkiye’nin ilk yap-işlet-devret terminal projesi 1998’de Antalya’da hayata geçti. O yıl Antalya’nın dış hat yolcusu toplam 5.5 milyon civarındaydı. Geçen yıllarla birlikte Bayındır Grubu tarafından işletilen terminal, kapasitesini doldurmaya başladı.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ikinci terminal için düğmeye bastı. Yolcu trafiği 2004’te 12.5 milyona ulaşan Antalya Havalimanı’nın ihalesini, Türk Sivil Havacılık Sektörü’nün köklü şirketlerinden Çelebi Grubu kazandı. İnşaat ve turizm yatırımları konusunda tecrübeli İbrahim Çeçen Yatırım (IC) Holding ve grup şirketlerinde İçtaş’la yüzde 50 ortaklık imzalayan Çelebi, geçtiğimiz mayıs ayında terminal için temel attı.

AYT2’yi 3 bin 500 işçinin çalışmasıyla 11 ay gibi rekor sürede tamamlayan Çelebi-IC İçtaş, terminali yaz sezonuna yetiştirdi. Paralel pistin devreye girmesiyle hızlı büyüme için önündeki tüm engelleri kalkacak olan Antalya Havalimanı’nın bu yıl 15-16 milyon arasında yolcu kapasitesine ulaşması hedefleniyor.

Proje temel olarak Bayındır’ın ilk terminali ile aynı. Zaten DHMİ’nin planlamasına göre Antalya’nın büyüme stratejisinde havalimanın artan kapasitesinin birbirinden bağımsız 6 terminal ve aynı anda uçak iniş-kalkış imkanı sunacak pist ile karşılanması hedefleniyor. Halen iki ayrı grup tarafından işletilecek terminaller arasında trafik paylaşımı havayolu bazında DHMİ tarafından yapıldı.

AYT2’DEN İZLENİMLER

Palmiyeler arasından terminal binasına girdiğinizde 15 röntgen cihazı ile sıra beklemeden ana salona ulaşıyorsunuz. Birinci terminalde yolcuyu karşılayan bilet satış ofisleri AYT2’de kenara alınmış. Genişleyen alan, özellikle grup halinde gelen yolcuların daha rahat check-in yaptırmalarını sağlayacak. Tüm terminale hakim doğal renkler, yerlerdeki pastel tonlar ve bankoların ağaç kaplamaları yolcuların seyahat stresinden arındırmayı hedefliyor.

Uçağa yüklenmek üzere verilen bagaj Türkiye’de ilk defa kullanılan ve EDS olarak adlandırılan tomografi sistemi ile kontrol edilecek. Sistem, şüpheli bulduğu bagajları ayırarak tekrar özel bir kontrole tabi tutacak.

Doğal ışığa fazlasıyla yer verilen terminalde işlemini tamamlayan yolcu, 30 pasaport bankosundan hızla geçerek arındırılmış salona ulaşacak. Katlı tasarlanan gidiş bölümünde ortadaki tropikal bahçe terminalin doğal ortamını burada da devam ettiriyor. Yeni nesil uçuş bilgi ekran ve yönlendirmeleri, yolcuya büyük rahatlık sağlayacak.

Havalimanında gümrüksüz satış mağazaları Unifree şirketi tarafından işletilecek. Unifree, alış-veriş alanlarında özel reyon tasarımlarının yanı sıra neredeyse adım başı havalandırma sistemleriyle ferah alışveriş imkanı sunacak. Uçaklarda olduğu kadar havalimanı restoranlarında da tecrübeli USAŞ ise uçak isimleri taşıyan kafeteryaları ile hizmet verecek.

Yolcular, geliş bölümünde uçaktan alındıktan sonra fazla alan yürümeden pasaport işlemlerini tamamlayıp bagaj alanına geçecek. Yeni nesil bagaj ayrım sistemi ile yolcular vakit kaybetmeden bavullarına kavuşabilecek. Tur otobüslerine ise yine en az mesafe yürüyerek ulaşabilecek.Tolga ÖZBEK

GELECEK PLANLANDI

Terminalin planlanmasında uzun vadeli ihtiyaçlar dikkate alındı. Körük altında uçakların yanaşması için ilerleyen yıllarda Antalya’ya inebilecek Airbus A340-500/600 ile Boeing 777-300 gibi modeller için de yer ayrıldı. Çelebi-IC İçtaş Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fırat Çeçen (sağda), Antalya bölgesindeki turizm ve otel yatırımlarına terminal işletmeciliği ile yeni bir boyut eklediklerine dikkat çekiyor. IC Holding, Antalya Havalimanı’nda paralel pist inşaatını da gerçekleştirmişti. Şirketin yeni kule ve itfaiye binasını ay sonunda teslim etmesi hedefleniyor. Grubun ayrıca havalimanında oteli de bulunuyor. Konsorsiyumun İcra Kurulu Başkanı Ferda Yakar ise terminalin en yeni teknolojiler ve modern görünümü ile ülke imajına katkıda bulunacağına inanıyor.

RAKAMLARLA AYT2

Toplam Yatırım: 120 milyon dolar

Toplam İnşaat Alanı: 185 bin metrekare

Terminal Kapalı Alanı: 77 bin 56 metrekare

Yolcu Kapasitesi: 8.5 milyon/yıl

Köprü Sayısı: 12 adet

Bagaj Kapasitesi: 5 bin adet/saat

Kullanılan Beton: 85 bin metreküp

Kullanılan Demir: 8 bin 730 ton

Kullanılan Çelik: 1650 ton

Glass Cockpit 182 Türkiye’de

Amerikalı uçak imalatçısı Cessna’nın yeni nesil ‘glass cockpit’ olarak adlandırılan ve tüm uçuş verileriyle seyrüsefer sisteminin özel ekrandan takip edildiği 182 modeli, Türkiye’deki ilk müşterisi işadamı Durmuş Döven’e teslim edildi. Genel havacılıkta hızla yaygınlaşan glass cockpit’in, teknolojinin ucuzlaması ile artık tek motorlu uçaklarda da kullanımı artıyor. Cessna, tek motorlu uçak ailesinin temel modeli 172 için de glass cockpit sertifikasyonu tamamlandı. Teslimatlar önümüzdeki günlerde başlıyor.

Temsilciliğini Ankara merkezli Emair’in yaptığı dört kişilik uçak, saate 276 kilometre hızla uçabiliyor. Menzili 1793 kilometre olan uçağın glass cockpit, air-bag ve ek sistemlerle tam donanımlı fiyat 312 bin dolar.

Swiss'ten zahmetsiz aktarma

İsviçreli Swiss Havayolları, Avrupa yönünde Zürih aktarmalı tüm uçuşlarını yaz tarifesiyle birlikte A Terminali«ne aldı. Yeni uygulamayla birlikte Swiss, yolculara hızlı check-in sayesinde 35 dakikada Avrupa hattında aktarmalı uçuşa yetişme imkanı tanıyor. Swiss Havayolları, tüm kıtalararası uçuşlarını ise E Terminali«nden gerçekleştiriyor.

THY’nin yeni kabin amirleri

Türk Hava Yolları, filonun büyümesiyle birlikte yeni kabin amiri eğitimlerine başladı. Yaz sezonuna 200 Boeing 737, 60 Airbus A320/A310 ve 20’si de purser yani uzun menzilli A340 uçaklarında kabin amiri toplam 280 kabin memuruna özel amirlik eğitimi verilecek. Tecrübe ve sicil kayıtlarına göre seçilen kabin amir ve purser adayları 11 ila 14 gün arasında eğitimden geçiriliyor.

Nisan fırsatları

Yaz tarifesine geçen Onur Air, İstanbul çıkışlı Adana, Antalya ve İzmir uçuşlarını günde 4 sefere çıkarttı. Bodrum’a haftada üç gün uçmaya başlayan şirket, okulların tatil olmasıyla birlikte sefer sayısını günde ikiye yükseltecek. 1 Haziran’dan itibaren Onur Air’in iç hatlardaki yeni noktası ise her gün uçulacak Dalaman olacak.

Emirates Havayolları, sadece first ve business class yolcuları için Dubai, Auckland, Brisbane, Christchurch, Doha, Hong Kong, Johannesburg, Melbourne, Perth, Singapur ve Sydney için ücretsiz özel araçla transfer hizmeti sunuyor. Şirket ayrıca Dubai Havalimanı ile Abu Dabi şehir merkezi arasında karşılıklı günde üç kez ücretsiz otobüs servisi hizmeti de veriyor.

Swiss Havayolları, 1 Temmuz-28 Ağustos tarihleri arasında İstanbul-Zürih uçuşlarını hafta sonları günde iki sefere çıkartıyor. Sabah saat 04.00«te İstanbul«dan kalkacak ikinci uçak saat 06.00«da Zürih«e inecek.

Bilet fiyatları artık Euro

Türkiye«deki Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) üyesi havayollarının ortak aldığı kararla dış hat uçak bilet fiyatlarında 1 Nisan«dan itibaren Amerikan Doları yerine Euro kullanımına başlandı. Avrupa«daki geçişin tamamlanması nedeniyle yapılan bu değişiklikle havayolları dolar bilet fiyatlarını 0.83 ile çarparak Euro’ya çevirmeye başladı.

Sivil havacılıkta personel sıkıntısı

Yetişmiş ve yeterli sayıda personel sıkıntısı çeken Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) halen tali komisyonda yer alan yeni Sivil Havacılık Kanun taslağının TBMM’den geçmesi ile personel açısından darboğaza gireceği iddia edildi. Mevcut personelin önemli kısmının gerekli tecrübeye sahip olmalarına rağmen kanun taslağındaki niteliklere uymaması nedeniyle SHGM’den ayrılmak zorunda kalabileceğine dikkat çekildi. Sorunun çözülmesi amacıyla kanun taslağında değişiklik talep edildi.

USAŞ’tan kár

Havayolu ikram şirketi Gate Gourmet USAŞ, 2004’ü 19 milyon YTL (19 trilyon TL) kár ile kapattı. Geçen yılın Türk havacılık ve turizmi açısından hızlı yükselişte geçtiğini belirten Murahhas Müdür Mohamed Hammam, artışın bu yıl da süreceğine inandıklarını söyledi. Şirket ilk defa geçen yıl havalimanı dışında Antalya Lara’ya plaj-restoran açmıştı.
Yazarın Tüm Yazıları