Anketçiler barajı aştı

Ceyhun KUBURLU
11.09.2015 - 23:10 | Son Güncelleme:

1 Kasım’da yılın ikinci genel seçimine gitmeye hazırlanan Türkiye’de, asıl kazanan siyasi anketler de yapan araştırma şirketleri oldu. Sektör temsilcileri, “Araştırma şirketlerinin cirosunu 1.2 milyar lira tahmin ediliyor. İki seçim bu yıl araştırma şirketlerinin cirosunu ortalama yüzde 20 arttıracaktır” dedi.

2015’te ikinci defa sandık başına gidecek Türkiye’de, seçimlerin asıl kazananı araştırma şirketleri oldu. Yapılan siyasi araştırmaların sayısı 2015’te rekor kırarken buna bir de yabancı yatırımcıların yaptırdığı anketler eklendi. Sektör temsilcileri, “Bu araştırmaları sadece ‘Kime oy vereceksiniz’ sorusu altında değerlendirmemeli. Bunun yanında yatırımcıya özel araştırmalar da yapıyoruz. Koalisyon beklentilerinden sosyal hayata kadar birçok alanda siyasi anketler gerçekleşiyor. Genel seçimlerin araştırma cirolarını
bir önceki yıla göre önemli ölçüde arttıracağını tahmin ediyoruz” dedi.

SİYASETİN PAYI YÜZDE 40

Siyasi araştırmaların cirolarının yüzde 22’sini oluşturduğunu anlatan Gezici Araştırma’nın sahibi Murat Gezici, şunları anlattı: “Siyasi araştırmalarda bazı şirketler büyük pay sahibi. Bu şirketler ihaleleri de alıyorlar. Ancak yabancı şirketler daha güvenilir sonuçlara yatırım yapıyor. Bu alanda sosyal araştırmalar da öne çıkıyor. Araştırma şirketlerinin cirosunun 1.2 milyar lirayı bulduğu tahmin ediliyor. Siyasi araştırmaların bu rakamdaki payı yüzde 40’a yaklaşıyor. Bu yıl sektör 2 seçimle birlikte ortalama yüzde 20 büyür.”

15 LİRADAN BAŞLIYOR

Siyasi partilerin seçim sonuçları için sandıkların açılmasını beklemediğini söyleyen GENAR Araştırma Şirketi Başkanı İhsan Aktaş, şunları anlattı: “Yapılan araştırmalar artık sadece parti bazında değil. Toplumun beklentileri de merak ediliyor. Seçim dönemi yapılan araştırmaların cirolara önemli bir katkı yapması bekleniyor. Türkiye’deki yatırımcılar, finans şirketleri ve büyük holdingler de doğru bir öngörü ortaya koymak için yayınlanmayan araştırmalar yapıyor. Siyasi bir araştırmada bir deneğin fiyatı 15-20 lira arasında değişiyor.”

YOĞUNLUK AZALMADI

7 Haziran’dan sonra araştırma şirketlerinin yoğunluğunun azalmadığını dile getiren Andy-Ar Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Acar, şöyle konuştu: “3 ay önce yoğunluğumuz nasılsa aynen öyle devam ediyoruz. Araştırma alanında koalisyon dönemleri de yoğun geçti. Sadece seçim anketi değil, halkın koalisyon üzerine beklentileri de araştırıldı. Abonelere yapılan araştırmalar devam ederken bir de yabancı şirketlerin yatırım öngörüleri için araştırma yapması işleri arttırıyor.”

Araştırma bütçesi artıyor

SEÇİM dönemlerinde araştırma şirketlerinin yoğun olarak çalıştığını anlatan Metropoll Araştırma şirketinin kurucusu Özer Sencar, şu değerlendirmeyi yaptı: “Biz düzenli olarak her ay abonelerimiz için araştırma yapıyoruz. Özel sektör de yeni yatırımları için bazı çalışmalar yapıyor. Seçim önceleri ise normal dönemden daha fazla araştırma yapıyoruz. Ancak uluslararası kurumların da bu dönemde çok daha fazla araştırma yaptığını düşünüyorum. Kurumların seçim dönemlerinde araştırma bütçeleri artıyor.”

HAREKETLİ BİR YIL GEÇİRİYORUZ

SEÇİM dönemlerinde iktidar partisinin yoğun bir anket dönemi yaşadığını anlatan MAK Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Kulat, “Partiler sadece bir anket yaptırmıyor. Çapraz anketler de hazırlatıyor. AK Parti, CHP, MHP ve HDP araştırma yapan siyasi partilerin başını çekiyor. Araştırmalar her geçen seçim dönemi artıyor. Bunların yanı sıra özel sektörün de yoğun bir araştırma yaptırdığını gözlemliyoruz. Tüm bunlar sektörün de hareketli bir yıl geçirmesini sağlıyor” dedi.



EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı