ANKARA HABERLERİ

Ankara eğitimde örnek kent olmalı

MS Veli SARITOPRAK
18.02.2008 - 00:00 |Son Güncelleme :

Ankara’nın Türkiye cumhuriyetinin başkenti olarak eğitimde örnek bir kent olması gerektiğini söyleyen TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu, "Başkent’in eğitim sorunlarını çözemediğimiz bir durumda ülke sathında eğitim sorunlarının çözümü oldukça güç gözükmektedir" dedi.

MS Veli SARITOPRAK

PATRON Patrona bu hafta Türk Milli Eğitimini, Türk Milli Eğitimi içinde Ankara’nın yerini masaya yatırdı. Konuğumuz Türk Eğitim Derneği (TED) Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu:

Türk Eğitim Derneğinin misyonu doğrultusunda özel okulculuk alanında geldiği nokta nedir?

Bugün gelinen noktada, Türk Eğitim Derneği çatısı altında çeşitli illerde 21 TED Kolejinde yaklaşık 16 bin öğrenci eğitim öğretim görmektedir. Bu okullar bünyesinde yıllık yaklaşık olarak 95 milyon dolarlık cirosu olan bir eğitim öğretim etkinliğini yönetiyoruz. Okullarımızda Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu bilimsel ve insani niteliklere sahip bir kuşak yetiştirmek için, eğitim öğretim alanında her türlü yeniliği izliyor, iyi bir eğitimin ne olduğu ve nasıl gerçekleştirileceğini söylemekle yetinmeyip, bunun en iyi örneklerini sunuyoruz. Bu çerçevede, Türk Eğitim Derneğinin nitelikli bir eğitim öğretimin laboratuarı ve öncüsü olduğunu söyleyebiliriz.

Maddi olanakları yetersiz başarılı çocuklara burslar vererek eğitimlerini sürdürmelerini sağlamak Türk Eğitim Derneğinin misyonu içinde önemli bir yere sahip olduğuna göre, bu alanda yaptığınız çalışmaların kapsamı nedir?

Türk Eğitim Derneği Kuruluşundan bugüne yaklaşık 46 bin öğrenciye karşılıksız burs olanağı sağlamıştır. Türk Eğitim Derneğinin, okullarımızın kendi burs programları dışında, sağladığı yıllık burs miktarı yaklaşık olarak 3 milyon YTL civarındadır. Türk Eğitim Derneğinin maddi olanakları yetersiz olan öğrencilere burs sağlayarak, bu öğrencilerin eğitim öğretimlerini yükseköğrenimlerinin sonuna kadar desteklemesi, bizim dernek olarak eğitimde fırsat eşitliğine ne kadar önem verdiğimizin bir göstergesidir. Bu konuda temel ilkemiz, hiçbir çocuğun maddi olanaksızlıklar nedeniyle iyi eğitim hakkından yoksun kalmamasıdır. Bunu gerçekleştirmek için de Derneğin ekonomik olanakları çerçevesinde mümkün olduğunca daha çok sayıda öğrenciye burs sağlamaya çalışıyoruz.

Türk Eğitim Derneği okullarının Ankara’da eğitim öğretimdeki katkıları ve yeri nedir?

TED Ankara Koleji Cumhuriyet Ankara’sı ile özdeşleşmiş, Ankara’da bir semte adını vermiş bir eğitim kurumu olma ayrıcalığına sahiptir. TED Ankara Kolejinin geçmişini incelediğimizde, Cumhuriyet Ankara’sını görürüz. TED Ankara Koleji Cumhuriyet Ankara’sının gelişimini ve değerlerini yansıtır. TED Ankara Koleji genelde Türkiye, özelde ise Ankara için toplumsal yaşamın her alanında çok önemli değerler yetiştirmiş ve günümüze kadar yaklaşık 26,000 mezun vermiştir.

Ankara’da Türk Eğitim Derneği Anakara Koleji Vakfı Okulları ve Türk Eğitim Derneği Polatlı Koleji okulları bünyesinde yaklaşık 6000 öğrenci öğrenim görmektedir. Türk Eğitim Derneği çatısı altında kurulmuş olan ilk özel öğretim kurumu Türk Eğitim Derneği Anakara Koleji Vakfı Okullarıdır. Türk Eğitim Derneği, 1930-1931 eğitim ve öğretim yılında Gazi Mustafa Kemal Bulvarı üzerinde açılan anaokulu ile eğitim faaliyetlerine başlamış ve 1931, 1933 ve 1936 yıllarında açılan ilkokul, ortaokul ve lise kısmıyla beraber bugünkü TED Ankara Koleji oluşturulmuştur. Türk Eğitim Derneği Polatlı Koleji okulları ise 1987-1988 öğretim yılında eğitim öğretim faaliyetlerine başlamıştır.

Ankara’da eğitimin genel durumu ile ilgili bir değerlendirme yapabilir misiniz?

Ankara eğitim öğretimde başkent olmanın avantajlarına sahip olmakla birlikte, birçok büyük şehirde olduğu gibi, nüfus büyüklüğünün ve sürekli göç almanın pek çok dezavantajlarını da bünyesinde barındırmaktadır. 2007-2008 öğretim yılı itibariyle Ankara’da okulöncesinden ortaöğretim sonuna kadar toplam öğrenci sayısı 795 bin 995’tir. Özel dershane ve kurslara devam eden öğrenci sayısı ise 230 bin 851’dir. Bu rakamlar Ankara’da eğitim öğretimin büyük ölçüde özel dershane ve kurslara bağımlı hale geldiğini göstermektedir. Ankara’da toplam resmi ve özel örgün eğitim kurumu sayısı bin 472’dir. Özel dershane ve kurs sayısı ise bin 74’tür ve bu sayıya yaygın öğretim dahil değildir. Özel dershane ve kurs sayısının örgün eğitim kurumu sayısına oranı yüzde 73’tür.

Eğitim öğretimde uygulamalar açısından değerlendirildiğinde, Ankara’da birçok okulda okul geliştirme, kalite geliştirme ve yeni müfredat uygulamaları gibi çalışmaların yoğun bir biçimde gerçekleştirildiği söylenebilir. Bu çalışmalara rağmen, Ankara’da eğitimde iyi bir tablo çizmek oldukça güç gözükmektedir. Derneğimizin gerçekleştirdiği "Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri" çalışması okullar arası başarı eşitsizliğinde Ankara’nın 81 il içinde 16. sırada olduğunu göstermiştir. Bu farklılık, okulların verdiği eğitimin niteliğinde "makas açıklığı" olarak değerlendirilmektedir. Yine aynı çalışmaya göre, belirli ve az sayıda okulda göreceli olarak iyi bir eğitim verilmesine karşın, okulların büyük bir çoğunluğunda başarı düzeyi oldukça düşük kalmaktadır. Özellikle Ankara gibi metropollerde okullar arası başarı farklılıkları toplumsal ve ekonomik eşitsizliklerin daha da büyümesine ve toplumsal bütünlük açısından ciddi bir tehdit oluşmasına neden olmaktadır.

Nitelikli insan gücü Ankara’da

Ankara’da eğitimin geliştirilmesi için başlıca önerileriniz nelerdir?

Ankara Türkiye Cumhuriyetinin başkenti olarak eğitimde bir model olmalıdır. Başkent’in eğitim sorunlarını çözemediğimiz bir durumda ülke sathında eğitim sorunlarının çözümü oldukça güç gözükmektedir. Bunun için de eğitimin bir öncelik olarak görülmesi, nitelikli bir eğitime erişimi eşitlikçi bir sistem içinde sağlayabilecek alt yapı ve kaynakların oluşturulması bir önkoşul olarak görülmelidir. Sorunların çözümünde kaynaklar bulunabilir, ancak bu kaynakların kullanımında iyi bir yönetişim mekanizması oluşturulmalıdır. Ankara, sivil toplum ile bürokrasinin işbirliği içinde sorun çözebileceğini gösteren bir örnek olmalıdır. Sivil toplum örgütleri deneyim ve birikimlerini kullanarak, eğitim sorunlarının çözümüne önemli katkılar sağlayabilir. Örneğin biz Türk eğitim Derneği olarak, yalnızca Ankara’da değil, ülke genelinde öğretmenlerin mesleki gelişimlerini katkı sağlamak amacıyla hazırlıklar ve ilgili makam ve taraflarla çalışmalar yapmaktayız. Ankara’da okullar arası başarı farklılıklarının azaltılmasına yönelik çalışmalara sivil toplum çeşitli biçimlerde destek verebilir. Ankara Türkiye’nin bilgi birikiminin ve nitelikli insan gücünün yoğun olarak bir araya toplandığı bir şehir olma özelliğine sahiptir. Bu özellik eğitimin geliştirilmesi açısından bir fırsat olarak değerlendirilmelidir.

81 ilden 81 kadın CEDAW için eğitilecek

TÜRKİYE
Kadın Dernekleri Fedearasyonu’nun (TKDF) başlattığı proje kapsamında, 1-5 Nisan tarihleri arasında 81 ilden 81 kadın, Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi (CEDAW) konusunda eğitilecek ve sivil toplum örgütlerine katılımları sağlanacak.

TKDF Başkanı Canan Güllü, federasyon olarak temel ilkelerinin Türkiye’de 35 milyonu aşkın nüfusa sahip kadınların sorgulama bilincini arttırmak olduğunu ifade etti. Güllü, "Rapor hazırlama sürecinde yaptığımız veri toplama çalışmalarında eğitim almamış kadınların yanı sıra eğitim alanların da kendi haklarını sorgulamadaki geri duruşları bize bazı çalışmaları daha dikkatli ve tam zamanlı yapmamızı gerekli kıldı. Bu projeyi, bu amaçla hazırladık" dedi.

Etiketler:

Yasal Bilgilendirme

Hurriyet.com.tr’nin Ankara haberleri bölümünde, DHA’nın abonelerine gönderdiği Ankara haberleri otomatik olarak derlenmektedir. hurriyet.com.tr editörleri otomatik akış içinde Ankara eğitimde örnek kent olmalı haberine editoryal müdahalede bulunmamıştır. Haber içeriklerinden hukuken ilgili ajanslar sorumludur.

ANKARA NAMAZ VAKİTLERİ

09 Aralık 2019, Pazartesi
  • İmsak
    06:21
  • Güneş
    07:51
  • Öğle
    12:46
  • İkindi
    15:09
  • Akşam
    17:30
  • Yatsı
    18:55
Sayfa Başı