Herkes sesini duyursun diye: Topluluk medyası

Sivil toplum ve sosyal girişimcilerin medyada yer bulmaları her zaman kolay olmuyor.

Haberin Devamı

Bu nedenle dünyada alternatif medya platformları oluşmaya başladı. EÇEV’in de paydaşı olduğu ‘Ezber Bozan Kızlar’ projesine başladığımdan beri bu konu benim de gündemimde. Bu anlamda Ege Üniversitesi, Avrupa Birliği Erasmus Plus Programı ile finanse edilen ‘Genç Topluluk Medyası Yapıcıları İçin Sosyal Girişimcilik’ projesini yürütüyor. SEYMM Proje Koordinatörü Prof. Dr. Aylin Göztaş, amaçlarının ortak ilgi, amaç, hedefte bir araya gelen ve özellikle de dezavantajlı toplulukların kendi medyalarını nasıl yaratacaklarını öğrenebilecekleri, kendi medyalarını iyileştirebilecekleri ve dönüştürebilecekleri bir e-platform olduğunu anlatıyor.

Herkes sesini duyursun diye: Topluluk medyası

Haberin Devamı

DEZAVANTAJLI
GRUPLARIN
SESİ DUYULACAK

- Sosyal Girişimcilik ve Sivil Toplum Medyası nasıl bir proje?
- Sosyal adaletsizliklerin tartışıldığı postmodern dünyada sosyal girişimcilik, halkın kendi yaralarını sarmak üzere bir çıkış noktası olarak görülüyor. Topluluk medyası ise sosyal girişimcilik açısından kamuyu tetikleyecek hem de toplulukların sesini iletecek bir araç işlevi görüyor. Bu nedenle Türkiye’de alternatif medya çalışmaları için önemli bir çalışma alanı olan topluluk medyası girişimlerine Ege Üniversitesi’nin öncülüğünde bir projeyle destek vermek istedik. Genç sosyal girişimciler için, topluluk medyası kurmayı sağlayacak bir eğitim modülünü hedefleyen bir proje yazdık ve Avrupa Birliği Erasmus Plus Projesi olarak 2016’da desteklenmeye hak kazandık.
- Türkiye’de daha çok hangi alanlarda ihtiyaç var sizce buna?
- Dezavantajlı grupların kendi topluluk medyalarını kurmalarıyla gençlerin sosyal girişimciliğinin desteklenmesini sağlayacak bir eğitim modülünü ortaya koyacak bu projeyi 2019’un başında tamamlıyoruz. İlk aşamada yaptığımız araştırma ve sunduğumuz çerçeve raporunda gerçekten de Türkiye tarafı için kadın sorunları, gençler ve genç istihdamı, dezavantajlı gruplar ve engelli sorunları gibi konularda hedef gruplarının sosyal girişimcilik için topluluk medyasına ihtiyacı var gibi görünüyor.
- Bu projeyi hangi ortaklarla birlikte düzenliyorsunuz?
- Ege Üniversitesi koordinatörlüğünde Portekiz (Consultis) ve Bulgaristan’dan (Zgura-M) ortakların katılımıyla sürdürüyoruz. Ortaklarımız proje yürütme konusunda deneyimli ve özellikle sosyal girişimcilik ve topluluk medyası alanlarında daha önce çok sayıda proje yürüttükleri için kendi ülkelerini bu konularda tanıyorlar. Bununla birlikte çok sayıda yerel paydaşımız var. Paydaşlarımız aynı zamanda projenin danışma kurulunda da yer alıyor. İzmir Kadın Kuruluşları Birliği, Tülay Aktaş Gönüllü Kuruluşlar Birliği, Ege Kadın Buluşmaları, Eşit Yaşam Derneği, Sokak Çocuklarını Koruma Çocuklar Geleceğimizdir Derneği, Yavaş Yaşam Derneği, İzmir Rehabilitasyon Spor Kulübü, JCI, İzmir Gazeteciler Cemiyeti’nden temsilciler, Pi Gençlik Derneği, İzmir ve Konak Kent Konseyi üyeleri, Karşıyaka, Konak, Seferihisar ve Selçuk belediyelerinden temsilciler, Ege, Ekonomi, Katip Çelebi, Dokuz Eylül ve Yaşar üniversitelerinden akademisyenler bize destek oluyor.

Haberin Devamı

ONLINE EĞİTİM MODÜLÜMÜZDEN
HERKES ÜCRETSİZ YARARLANACAK

- Sivil Toplum’un neden bir ayrı bir medyaya ihtiyacı var? Mevcut medya ile bu ihtiyaç karşılanmıyor mu?
- Sivil toplumun medya ihtiyacını karşılama anlamında geleneksel medyanın rolü elbette çok büyük ama yine de sivil toplumla ilgili haber ve duyurumların yer bulmasında bazı sınırlılıklardan bahsedebiliriz. Birlikte çalıştığımız birçok sivil toplum kuruluşuyla yaptığımız görüşmeler sonucunda, öncelikli ihtiyaçlarının medyayı etkili kullanma becerisi kazanma ve kolayca yer bulacakları alternatif medya ortamlarının gerekliliği olduğunu saptadık. Geleneksel medyadan farklı olarak topluluk medyası, toplum içinde var olan alt kültür ve grupların kendi gündemlerini desteklemek için kullanabilecekleri önemli bir ortam. Bununla beraber topluluk medyası, sivil toplum üyelerinin, yerel, ulusal ve uluslararası anlamda örgütlenmeleri, iletişim ve işbirliği kurmaları için de olanakları artırıyor.
- Şu anda proje hangi aşamada? Sivil toplum kuruluşları nasıl karşıladı?
- Projemiz 1.5 yılını doldurmak üzere. Şubat 2019’da sonlanacak. Projemiz kapsamında ilk çıktımız Türkiye, Bulgaristan ve Portekiz örnekleminde toplumun sosyal girişimcilik ve topluluk medyası için ihtiyaçların analizini içeren bir raporun hazırlanmasıydı. İkinci proje çıktımız ise bu ihtiyaç analizi kapsamında ortak ülkelerle birlikte uygulanacak sosyal girişimcilik ve topluluk medyası konulu bir eğitim müfredatı içeriğinin oluşturulmasıydı. Bunların sağlanması için yerel sivil toplum kuruluşlarıyla düzenli aralıklarla gerçekleştirdiğimiz toplantılarda hem ülkemiz hem de proje ortağı ülkeler açısında sivil topluma yarar sağlayacak birçok çalışma yürüttük. Şu an eğitim müfredatının ücretsiz olarak herkese ulaşacağı online eğitim modülünün hazırlanmasıyla ilgili çalışıyoruz. Sonrasında modülün işlerliği ve kullanımı konusunda sivil toplumdan katılımcılarla gerçekleştireceğimiz pilot eğitimlerimizi hazırlamak için çalışıyoruz. Projemiz tamamlandığında sosyal girişimcilik ve topluluk medyası kurup-yönetmek anlamında eğitime ihtiyaç duyan herkes ücretsiz olarak bu eğitim modülünden faydalanabilecek. Projemizi www.communitymediamakers.eu adresinden, seymm facebook / instagram / youtube sayfasından takip edebilirsiniz.

Haberin Devamı

YILLARDIR UZMANLAŞMIŞ
BİR EKİPLE ÇALIŞIYORUZ

- Projenin sivil topluma olduğu kadar medyaya da farklı bir bakış açısı getireceğini düşünüyorum. Bu anlamda bugünkü medya anlayışını nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Gelişen yeni iletişim teknolojileri, medyanın niteliğini ve özelliğini hayli değiştirdi. Maliyeti yüksek, tek taraflı, büyük kitlelere ulaşabilen geleneksel medya karşısında etkileşimi yüksek, hızlı, çoklu ortam özelliklerine sahip yeni medya, hayatımızı da derinden değiştirdi. Örneğin artık dezavantajlı toplulukların kendi amaç, hedef, ilgi alanları doğrultusunda seslerini duyurmaları daha kolay bir hale geldi. İşte buna topluluk medyası deniyor. Yani, daha az maliyetli olan, çift yönlü iletişimi benimseyen, topluluğun ihtiyaç ve menfaatlerini yansıtan, özerk bir yapıya sahip medya.
- Çok genç ve dinamik bir çalışma grubunuz var. Nasıl bir iş bölümü yapıyorsunuz?
- Evet ekibimiz genç ve dinamik. Topluluk medyası, girişimcilik, sivil toplum, alternatif medya, sosyal girişimcilik, dijital medya, görsel iletişim gibi projeyle ilgili alanlarda uzmanlıklarını almış bir araştırma grubu ile çalışıyoruz. Bizim en büyük avantajımız üniversitede olmamız ve zaten bu alanları çok uzun yıllardır çalışıyor olmamız. Proje bünyesinde yapılacak olan eğitimler için de eğitmenlerimiz programları hazırlıyor. Projenin bu eğitim-araştırma kanadının haricinde bir grup genç arkadaşımız idari işlerinde görev alıyor. Elbette bu sadece Türkiye ayağı... Proje üç ülke Portekiz, Bulgaristan ve Türkiye ortaklığında gerçekleştiğinden diğer ülke ortaklarımızla da yoğun ve önemli işbirliklerimiz devam ediyor.

Yazarın Tüm Yazıları