GÜNDEM
SPORARENA
YAZARLAR
EKONOMİ

Uygulamada okumaya devam et.

Bahçede 50 kuruş markette 5 TL

Bahçede kilosu 50 kuruş olan mandalina marketlerde 3.5, dalında kilosu 1.5 lira olan limon ise marketlerde 5 liraya kadar yükseldi

Hürriyet Haber

Türkiye'deki narenciye ihtiyacının 3'te birinin karşılandığı Adana'daki bahçelerde limonun kilosu 1.5 lira, mandalinanın ise 50 kuruştan satılırken nakliye, ambalajlama, depolama, aracı masrafları ile satıcı karları yüzünden ürünlerin fiyatları tüketiciye ulaşıncaya kadar 7 misline kadar katlanıyor. Türk Mühendis Mimar Odaları Birliği'ne (TMMOB) bağlı Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO) Adana Şube Başkanı Semih Karademir, üretici ve tüketici arasındaki makasın daraltılması için üreticilerin kooperatifleşerek depolama, ambalajlama ve nakliye işlemlerini kendilerinin yaparak maliyeti azaltmaları gerektiğini söyledi.

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre Türkiye'de bulunan 1 milyon 150 dönüm turunçgil alanının 410 bin dönümü Adana'da yer alıyor. Türkiye'nin narenciye alanlarının 3'te 1'inin bulunduğu kent ayrıca 1 milyar dolar civarındaki narenciye ihracatının 400 milyon dolarını karşılıyor.
TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Semih Karademir, nisan ayındaki don ve haziran ayındaki aşırı sıcaklar nedeniyle limon rekoltesinin yüzde 30 azaldığını, bu nedenle fiyatların arttığını kaydetti.

İhracatta en önemli limon türü olan enterdonat türünün geçen yıl kilosu 1 lirayken bu yıl 2.2 liraya yükseldiğini kaydeden Karademir, iç piyasada tüketilen mayer türü limonun ise dalındaki kilogram fiyatı 1.5 lirayken marketlerde 5 liraya kadar yükseldiğini ifade etti.

"ÜRETİCİLER İKTİDAR YARDIMIYLA KOOPERATİFLEŞMELİ"

Mandalinaya ilişkin bilgiler de aktaran Karademir, dalında kilosu 50 kuruş eden mandalinanın marketlerde 3.5 liraya satıldığını ve makasın bu kadar yüksek olmasının üreticilerin örgütsüzlüğünden kaynaklandığını dile getirdi.

Üreticilerin mutlaka bir araya gelerek, yerel ve genel iktidarlar yardımıyla kooperatifleşmesi gerektiğini vurgulayan Semih Karademir, “Örgütsüzleşme nedeniyle kaynaklanan maliyet artışı tüm yaş sebze ve meyvelerdeki sorunumuzdur. Özellikle turunçgillerde ürünlerin hasat edildikten sonra soğuk hava depolarına alınması, ambalajlanması, birkaç kez yapılan nakliye giderleri, aracı karları en sonunda da market, manav karları ürünlerin fiyatlarının katlanmasına sebep oluyor” diye konuştu.

"PAKETLEMEDE İŞÇİLİK ÖNEMLİ BİR MALİYET KALEMİ"

Bir paketleme tesisinin kalite kontrol mühendisi Dora Çiftçikal ise hasat edilen ürünlerin kendilerine geldikten sonra sarartma ve paketleme işlemleri yaptıklarına değinerek şunları dile getirdi:

“Sarartma denilince insanlar sağlığa zararlı, korkulacak bir şey zannediyor ama biz bunu doğal ısıtma ve serinletme yoluyla yapıyoruz. Zaten doğada etilen, karbondioksit, oksijenimiz var. 1 aylık süreci yaşlandırarak 4-5 güne indirgiyoruz. İnsan sağlığına herhangi bir zararı yok. Daha sonra meyveler yıkanıyor, mumlanıyor. Bantlarla işçilerimizin önüne geliyor, limonlar fileleniyor, mandalinalar ise kutulara diziliyor. Burada işçilik de önemli bir maliyet kalemi. Ham maddeler ise dünya piyasası hareketlenince maliyeti artırıyor. En sonunda da nakliye masrafları eklenince ürünler tüketiciye fiyatları katlanmış olarak ulaşıyor.”

BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİNİZ

Şehirden uzaklaşmadan İstanbul’un tadını çıkaranların bildiği 5 şey
Ev alırken nelere dikkat etmelisiniz?
Çocuğunuza yaz kampı seçerken bu 4 detaya dikkat!
Gelecek yolculuğunda doğru liseyi seçmek neden çok önemli?
Türkiye’nin cenneti Yalova’da yatırım yapmak için 6 muhteşem neden!

EN SON HABERLER

  1. Cannes Lions 2018 See It Be It Katılımcılarını Açıkladı
  2. KGF Genel Müdürü Gergerli: Bu yıl büyüme % 5-6 olur
  3. Dev şirketten büyük skandal! İlk açıklama geldi
  4. İstanbul'un en değerli arazilerinden... 825 milyonluk teklif!
  5. Türkiye'nin ilk aktif sondaj gemisi 'Fatih' Antalya'da
  6. Bakan Fakıbaba’dan tarımsal destek açıklaması
  7. Dev AVM'nin ihalesi gerçekleştirildi
  8. Amerikalı ve Ortadoğulu şirketten ortaklık
  9. Çevreye duyarlılık için bez torba dağıttılar
  10. İşte Türkiye'nin en değerli markaları