Ambalajlı su pazarında devlerin rekabeti artıyor

Hürriyet Haber
29 Aralık 2000 - 00:00Son Güncelleme : 29 Aralık 2000 - 00:01

Türkiye'de su pazarına uluslararası şirketlerin ilgisi giderek artıyor. Sabancı Holding ve Fransız Danone ortaklığıyla kurulan DanoneSa, bu pazardaki yatırımlarını sürdürürken, dünya gıda devlerinden Nestle'nin su kolu Perrier Vittel SanSu ile Aqua Fina da Tamek ile Türk su pazarına giriyor.

ZENGİN doğal kaynakların bulunduğu Türkiye'de su pazarına uluslararası şirketlerin ilgisi giderek artıyor.

Sabancı Holding ve Fransız Danone ortaklığıyla kurulan DanoneSa, bu pazardaki yatırımlarını sürdürürken, dünya gıda devlerinden Nestle'nin su kolu Perrier Vittel de SanSu ile ortaklık kurarak Türkiye su pazarına girdi. Tamek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Melih Sipahioğlu, Pepsi Cola'nın dünyanın tanınmış su markası Aqua-Fina ile ilkbahar aylarından itibaren Türkiye pazarına gireceğini bildirdi.

Su pazarının büyüklüğü, uluslararası kuruluşların iştahını artırıyor. Türkiye'de bu yıl 3 milyar 320 milyon litre ambalajlı su tüketilirken, bunun yüzde 59'luk kısmını damacana, yüzde 18'lik kısmını pet şişeler oluşturdu.

2001 yılında ise ambalajlı su tüketiminin 3 milyar 925 milyon litreye çıkması, damacananın payının da yüzde 75 olması bekleniyor.

Ambalajlı su tüketiminin mali büyüklüğünün 500 milyon dolara (340 trilyon lira) ulaştığı tahmin ediliyor.

Geçtiğimiz günlerde 19 litrelik Flora damacana suyu piyasaya sunan DanoneSa'nın Genel Müdürü Adnan Erem, ‘‘Türkiye'nin susuzluğunu gidermeye talibiz’’ dedi.

Damacana işine tüketicinin ilgisinin çok yüksek olduğunu belirten Erem, ‘‘Danonesa'nın 2 yıllık kısa dönemdeki hedefi damacanada ana oyunculardan biri olmak’’ diye konuştu.

SIKI REKABET

Bu işe bazı yeniliklerle girdiklerini ifade eden Erem, 444 0 744 No'lu Flora Alo Su Sipariş hattının hizmet verdiğini, önümüzdeki yılın ilk çeyreğinde Ankara'da da servise başlayacağını kaydetti.

2001 yılının 6. ayında internet üzerinden sipariş hizmetinin başlayacağını belirten Adnan Erem, şunları söyledi:

‘‘Su işine ilk olarak Hayat'la başladık. Geçen sene Akmina ile maden suyu işine girdik. Flora Pet'e girişteki amacımız ise aslında damacana servisini çıkarmaktı. Damacana bizim 1.5-2 yıllık bir projemiz. İstanbul'a yakın, doğru kaynağı Adapazarı Keremli dağlarındabulduk. Biz tüketicinin suyun her kategorisindeki ihtiyacını karşılamak istiyoruz. Tüketici sokakta yürürken susadıysa Hayat ya da Flora alabilmeli. Evine götürecekse 5-8 litrelik Hayat suyu, evlerine servis yapılsın diye bekliyorlarsa da Flora damacana ile varolacağız. Burada tüketicinin ekonomisine bakıyoruz. Yüksek gelir grubundakilerindaha çok Hayat'a, düşük gelir grubundaki kişilerin de Flora'ya yöneldiklerini biliyoruz.’’

Su pazarında eski oyunculardan biri olduklarını, ancak damacana işinde yeni olduklarını belirten Erem, ‘‘DanoneSa, 2 yıllık kısa dönemde ana oyunculardan biri olmayı hedefliyor. Pet su pazarında Türkiye'nin en iyi bilinen markalarından birine sahibiz. Maden suyu pazarında 1 yılımız doldu. Burada da ana oyunculardan biri olmak, uzundönemde de pazarın lideri olmak istiyoruz’’ diye konuştu.

Adnan Erem, yabancı firmaların Türk su pazarına olan ilgisini de şöyle değerlendirdi:

‘‘Pet su pazarında şu anda 86 firma mücadele ediyor. Bir 80 tane de bakanlıktan ruhsat almayı bekliyor. Bu firmalara baktığımız zaman 2010 yılına kadar pet pazarına yatırım yapmaya ihtiyaç yok. Buradaki gelişim plansızlığımızdan ileri geliyor. Pet su pazarı 5 yıl önceki cazibesini kaybetmiş durumda. Bu alanda para kazanan firma yok şu anda. Maden suyu henüz küçük, gelişmeye açık bir pazar. Orada standardı yüksek oyuncuların çoğalmasında fayda var. Damacana da yeni bir pazar. Damacana su satışlarının yarısı ruhsatlı, yarısı da ruhsatsız firmalarca yapılıyor.’’

Ruhsatsız satılan bu ürünlerin halk sağlığı ve vergi kaçağı riskinin ortaya çıktığını ifade eden Erem, bunları istanbul'a giriş yollarında maliyenin kontrol etmesi gerektiğini kaydetti.

Erdem, ‘‘KDV listesinde su temel ihtiyaç olarak görülmüyor. Temel gıdaya yüzde 8, suya yüzde 17 KDV var. Vergi kaçağını azaltmak için enazından KDV oranları düşürülebilir. Şu anda sektörde düzenli çalışanlar böyle bir haksız rekabetle karşı karşıyalar’’ dedi.

Su kaynaklarının yüzde 80'i boşa akıyor

TÜRKİYE'nin şu anda kaynaklarının yüzde 80'inin boş aktığını, kullanılan kaynakların da yüzde 20 kapasite ile çalıştığını belirten Adnan Erem, ‘‘Türkiye şişelenebilir doğal kaynakların henüz yüzde 4'ünü kullanabiliyor’’ dedi.

Türkiye'nin doğal su kaynakları bakımından çok zengin olduğunu, ancak bunu ihracatta değerlendiremediğini ifade eden Erem, önlerindekien büyük engelin navlun maliyetleri ve milli bir taşıma hattının olmaması olduğunu kaydetti.

Hayat Su'yu 16 ülkeye ihraç ettiklerini, ihracatta kendileri için öncelikli pazarın Türkiye'yi bilen, Türk gruplarının yaşadığı İngiltere, ABD gibi ülkeler olduğunu söyleyen Erem, ‘‘Biz firma olarakgelişmiş ülkelere yatırım yapmayı amaçlıyoruz. Buralarda kendi markalarımızı oluşturmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki dönem ihracata ağırlık vereceğiz’’ diye konuştu.

Adnan Erem, hedeflerini, ‘‘Biz Türkiye'nin susuzluğunu gidermeye talibiz. Tüketicinin her kategorideki su ihtiyacını giderecek çözümleriçinde olacağız’’ diyerek açıkladı.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı