Altında markalaşma döviz kazandırıyor

Hürriyet Haber
30.04.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Siyasetteki kısır çekişmeler nedeniyle piyasalarda son günlerde karamsarlık ağır basıyor. Böyle bir ortamda bizi İstanbul Altın Borsası Genel Sekreteri Kaan Aytoğu aradı. Aytoğu, ‘‘Çok da kötümser olmaya gerek yok. Ülkede işler o kadar da kötü gitmiyor’’ diyordu. Aytoğu'nun, altınla ilgili verdiği birkaç rakamı duyunca, iyimserliğine hak verdik. Aytoğu, Türkiye'nin, geçen yıl altına dayalı mücevher ihracatında tam 1.8 milyar dolar (450 trilyon lira) elde ettiğini söylüyor. İşte 450 trilyon liralık ihracatla ilgili rakamlar:

Türkiye geçen yıl 185 bin ton altın ithalatı gerçekleştirdi ve bunun için yaklaşık 1.9 milyar dolar ödedi. Fakat bunun karşılığında ilk defa geçen yıl altın ithalatı, altına dayalı mücevher ihracatı ile fazlasıyla karşılanır hale geldi.

Altına dayalı mücevher ihracatını ağıırlıklı olarak iki grupta toplamak mümkün. Sektörde bu işle uğraşan kurumların doğrudan gerçekleştirdiği ihracat ve bir de turistlerin Türkiye'den giderken götürdükleri altına dayalı mücevherat söz konusu. Bu işle uğraşanlar, geçen yıl 23 ton ihracat yaparak, 300 milyon dolarlık döviz sağladılar. Turistler ise Türkiye'den giderken 65 tonluk mücevher götürdüler. Bu yolla da ülkeye 1.5 milyar dolarlık bir döviz girişi sağlanmış oldu.

Böylece geçen yıl toplam altına dayalı mücevher ihracatından 1.8 milyar (450 trilyon lira) dolar elde edildi. 1.9 milyar dolarlık altın ithal edildiği dikkate alındığında, bu rakamlardan ithal edilen altının tamamen ihracatla karşılandığı gibi, yaklaşık 100 ton altının da ülkeye zenginlik olarak kaldığı ortaya çıkıyor.

Türkiye'de bu ilk defa geçen yıl gerçekleşiyor. Sonuçta geçen yılki rakamlarla ithal edilen altının yaklaşık 1.1 milyar dolarlık kısmı, insanların altın zenginliği olarak ülkede kalıyor. Altın sektöründe 1996'da başlayan canlanmanın, geçen yıl patlama noktasına gelmesi altına dayalı mücevheratta markalaşmaya bağlanıyor. Birkaç yıldır sektörde artan markalaşmada, özellikle ABD ve Almanya'ya satışlarda müşterilerin markalı mücevher tercihinin etkili olduğuna dikkat çekiliyor. Şu anda altına dayalı mücevheratta 4.5 milyar dolarla italya'nın bir numara olduğunu belirten Aytoğu, Türkiye'nin 2000 yılında İtalya'yı yakalayıp geride bile bırakabileceğine inanıyor.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı