Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Alo İlk yardımda merkezi sisteme doğru

    Hürriyet Haber
    27 Temmuz 1999 - 00:00Son Güncelleme : 27 Temmuz 1999 - 00:01

    Tek numara arayışı

    Amerika ve Avrupa ülkelerinde ilk yardım sistemi tek bir komuta sisteminde çalışır. Emniyet, sağlık ve yangın hizmetlerinin tek bir telefon numarası vardır. Örneğin Amerika'da 911 numarası altında sağlık, emniyet ve yangın birarada çalışır. Türkiye'de ise herbir hizmet için ayrı bir numara var: 155 Polis İmdat, 154 Alo Trafik, 112 Sıhhi İmdat, 528 10 10 Hızır Acil, 110 Yangın İhbar gibi.

    İstanbul Büyükşehir Belediyesi Acil Yardım ve Cankurtaran Müdürü Dr. Sadık Danışman'ın bu konuda bir önerisi var: ‘‘Tek bir komuta merkezi artık İstanbul'da hayata geçmeli. Vatandaş merkezi aradığı anda yangın, suda boğulma, hastalık, trafik kazası ne olursa olsun o merkez yönlendirmeli.’’

    110 Yangın İhbar bu öneriye sıcak bakıyor. İtfaiyeciler Birliği Başkanı ve İstanbul İtfaiye Daire Başkanı Sabri Yalın merkezi komuta biriminin bir an evvel hayata geçmesinden yana: ‘‘Dünya standartlarında yangın, hızıracil, kurtarma, hatta emniyet hizmeti tek elden yapılıyor. Yangınlara giderken birlikte hareket etmemiz itfaiye için yararlı olacak. Pilot uygulamalara geçmeyi düşünüyoruz. Hızır Acil ile en kısa sürede ortak çalışılabilir. Buna emniyet sıcak bakar mı bilmiyorum? Ama yine de on tane değişik numara ile insanların kafasını bulandırmak yerine, hizmetlerin tek bir numara ile yapılmasından yanayım.’’

    Ancak 155 Polis İmdat, acil hizmetlerin tek numara ile hizmet vermesinde kargaşa olacağı görüşünde: ‘‘Bizi cenazesi olan arar. Posta kodu soran arar. Evi de yansa 155'i arıyor hastası da olsa 155'i arıyor. Zaten telefonlarla başedemiyoruz. Vatandaşlar herşeyi bileceğimizi sanıyor. Burada sivil çalışamaz. Biz her numarayı veremeyiz. Emniyeti verebiliriz ama emniyet müdürünün numarasını veremeyiz. Ama bunu bir sivil bilemez. Herkesin işi ayrı.’’

    Polis, yangın ve hızır acil ileride entegre olur mu bilinmez ama halihazırda özel servis numaralarında bir kargaşa yaşandığı kesin. Örneğin 112 Sıhhi İmdat, zamanında Sağlık Bakanlığı İl Sağlık Müdürlüğü'ne tahsis edilmiş. Aynı alanda üç rakamlı bir başka telefon numarası tahsis edilmediği için, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı Belediye Hızır Acil'e üç rakamlı bir telefon verilmemiş. Hızır Acil'in telefonu 0212- 528 10 10. Bu numarayı aramak hem paralı hem de pekçok vatandaş bu numarayı bilmiyor.

    Çalışanlar destekliyor

    İlk yardım hizmetlerinde çalışanlara entegre sistemi sorduk. Aynı birimde çalışabiliriz diyorlar: ‘‘Ortak bir telefon pekçok şeyi kolaylaştırır. Bu, istasyonların, karakolların birarada toplanması demek değil. Yönlendirmeyi yapacak kişiler kendi dallarında uzman ya da bu konuda çalışmış komuta amirleri olabilir. Şu anda bu altyapı zaten var. Herbir hizmetin kendi alt birimleriyle ilgili telsiz sistemi kurulmuş, işliyor. 155 Polis İmdat ayrı ayrı bu telefonlara haber vererek zaman kaybediyor. Sağlıkla ilgili bir birimi aradığında orada ambülans yoksa diğer birimi aramak zaman kaybına yol açıyor. Hastaya ulaşılması gecikiyor.’’

    Tüm bu birimlerin aynı binada aynı bilgisayar sistemiyle ve bilgisayarla desteklenmiş haritalarla çalışması hizmetin kalitesini artıracak. Acil hizmette araç gereç gibi hız da önemli. Entegre sistemin acil yardım hizmetine nefes aldıracağı kesin. Sistem hayata geçirilirse büyük afetlerde komuta merkezinin anında kriz merkezine dönüşmesi de mümkün.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı