Dünya Haberleri

DÜNYA

    Almanya Bazaar Cumhuriyeti

    Ali MERCİMEK / MÜNİH
    27 Temmuz 2001 - 01:25Son Güncelleme : 27 Temmuz 2001 - 01:25

    Damping ve pazarlığı yasaklayan Nazi döneminden kalma yasanın yürürlükten kalkması üzerine Almanların hayatında yeni bir alışveriş dönemi açıldı.

    Yeni düzeni biraz tuhaf bulan basın, Almanya'nın koca bir ‘bazaar cumhuriyetine’ dönüşeceği iddiasında bulunurken, bazı gazeteler pazarlığın Türkiye'ye özgü bir uygulama olduğunu belirttiler.

    Ekonomik durgunluğa karşı önlem olarak dükkanlarda damping ve pazarlık yasağını kaldıran Almanya'daki yeni alışveriş düzeni vatandaşları sevindirdi; dampingin getireceği zorlu rekabet koşulları ise küçük esnafı düşündürmeye başladı.

    1933 tarihli yasanın yürürlükten kaldırılmasının ardından Köln ve Münih gibi büyük kentlerdeki dükkanlar ‘‘Asrın İndirimi’’ gibi iddialı afişlerle yüzde 50'ye varan oranlarda damping uygulamasına başladılar. Bazı vitrinlerde ise sade yüzde işaretinin yer alması dikkati çekti.

    ALMANLAR UTANIYOR

    Ancak Almanya'da halk arasında henüz pazarlık yapma kültürü fazla gelişmediği için, bazı müşteriler pazarlık yapmayı ‘‘utanç verici’’ buluyor ve malları etiket fiyatı üzerinden almaya devam ediyor.

    Alman basını genel olarak, pazarlığın en yoğun yapıldığı ülke olarak Türkiye'yi gösterirken, özellikle Kapalı Çarşı'da veya büyük mağazalardaki malların üzerinde yer alan fiyat etiketlerinin, gerçek değerin üstünde olduğunu ve fiyatlarda mutlaka pazarlık payı bırakıldığını yazdılar.

    Frankfurtlu Pazarlama ve İletişim Psikologu Heiko Bolz, çarşıda veya mağazada pazarlık yapmanın sadece tasarruf amacını gütmediğini, aynı zamanda zevk verici ve akılcı olmayı gerektiren bir iş olduğunu söyledi.

    Hitler yasayı Yahudilere karşı çıkarmıştı

    Almanya'da indirim ve pazarlığı yasaklayan yasa 1933 yılında Nazi lideri Adolf Hitler tarafından Yahudi iş sahiplerini baltalamak amacıyla çıkarılmıştı. Dönemin Almanyası'nda büyük mağazaların çoğu Yahudilere aitti. Hitler küçük esnafı koruma kampanyası çerçevesinde büyük mağazaların damping yapmasını engellemek amacıyla söz konusu yasayı çıkartmıştı. Almanya'da çok güçlü olan sendikalar ve iş dünyası o tarihten beri yasanın korunmasından yana tavır alıyordu. Yasa uyarınca dükkan sahipleri sezon sonu indirimli satışlar dışında ancak yüzde 3 oranında indirim yapabiliyor, sezon sonu indirimleri ise çok sıkı denetim altında tutuluyordu.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı