"Eray Görgülü" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Eray Görgülü" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Eray Görgülü

Alkol tamam da kuralsızlık ne olacak

Yeni alkol düzenlemesi, birtakım yasaklar getirdiği gerekçesiyle eleştirilirken, düzenlemenin trafikle ilgili boyutuna itiraz sesleri yükselmedi.

Yükselmemesi de lazım zaten. Hiç kimsenin trafikte günahsız kişilerin canına kast etmeye hakkı yok. Alkol sebebiyle meydana gelen kazaların önlenmesi için, cezaların caydırıcı olması gerekiyordu. Bu da sonunda yapıldı. Fakat, burada dikkatlerden kaçan önemli bir detay bulunuyor. Yeni düzenleme getirilirken, sanki bütün kazaları ‘kafası kıyak’ sürücüler yapıyormuş, alkol tüketilmediği zaman, kazalar da bitecekmiş gibi bir hava estirildi. Ancak, istatistikler bize kazaların yalnızca yüzde 1.3’ünün alkolden kaynaklandığını gösteriyor.

DAHA TEHLİKELİSİ...

Yani, rakamlar “Alkollü araç kullanmanın engellenmesiyle kazaların umduğunuz şekilde büyük oranda azalmasını beklemeyin” diyor. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün internet sitesinde yayınlanan 2012 yılı kaza istatistikleri de trafikte alkolden kat be kat daha fazla başka tehlikelere işaret ediyor. Şöyle ki; 2012 yılında meydana gelen 134 bin 170 trafik kazasından 69 bin 394’ü yani yüzde 51’i geçiş önceliğine dikkat etmemekten hatalı şerit değiştirmeye, kırmızı ışıkta durmamaktan yasak yerlerden geçmeye kadar, hepsi kural ihlali kaynaklı sebepler sonucu meydana gelmiş.

KURALLARA UYMUYORUZ

Alkol kaynaklı kazaların sayısı ise bin 819. Buradan da anlıyoruz ki; trafikte alkole gelene kadar en büyük tehlike, ‘kurallara uymamak’. 2012’deki kazaların 45 bin 99’u da yüzde 33,61’i aşırı hız sonucu meydana gelmiş. Yani trafikteki ikinci büyük tehlike ise ‘aşırı hız’. Aşırı hızın da kural dışılık olduğu gerçeğinden yola çıkarsak, trafik kazalarının yüzde 85’inin ‘kuralsızlık’ sonucu ortaya çıktığını görüyoruz. Dolayısıyla, alkolden önce, trafik canavarını
zihinlerimizde, daha çok kuralsızlık davranışıyla özdeşleştirmeliyiz ve buna göre adımlar atmalıyız. Trafiğe yönelik yeni alkol düzenlemesinde öncelikli amaç, günlük hayatta alkol kullanımının sınırlanmasına katkıda bulunmak değil de, gerçekten kazaların önüne geçmekse eğer, yetkililer alkole karşı gösterdikleri duyarlılığı aşırı hız ve kural ihlaline karşı da göstermeli.

X