« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Alışverişte temel içgüdü

Kuş ve arılarla benzerliğimiz, mantıksız kararlarımız veya pazarlamacıların taktikleri üzerine.

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
Ana caddelerde alışveriş yapan herkesin başından gelir. Söz gelimi, kendinize bir televizyon satın almaya niyetlenirsiniz. Hiçbir özelliği olmayan bir televizyonda karar kılar, daha pahalı olan geniş ekranlı televizyondan vazgeçtiğiniz için kendi kendinizi kutlarsınız. Derken, gözünüze yalnızca birkaç farklı özelliği olan özel tasarımlı çok pahalı üçüncü bir televizyon takılıverir. Bir anda, ilk iki televizyonun arasındaki fiyat farkı size büyükmüş gibi gelmez. Veee... gidip geniş ekranlı televizyonu satın alıverirsiniz!

Ay, benim de başıma böyle olay sık gelir diyorsanız, sakın kaygıya kapılmayın! Ne istediklerini bilmeyen yalnızca insanlar -veya siz!- değilsiniz. Araştırmalar artık kuşlarla arıların da yiyecek peşinde koşarkan buna benzer mantıksız kararlar verdiklerini ortaya koyuyor. Kuşlar, arılar ve insanlar, mal seçiminde çok basit bir karar alma sürecinden yararlanıyorlar!...

Ibrani Üniversitesi’nden Sharoni Shafir ile Ohio Eyalet Üniversitesi’nden Tom Waite ve Brian Smith bal arılarıyla Kanada Gri Kestanekargasının besin toplama alışkanlıklarını araştırdı.

Kuş ve arının ‘mantıksızlığı’

Arılara önce, biri kısa saplı ve az nektarlı, öteki uzun saplı ve bol nektarlı olmak üzere iki yapay çiçek verdiler. Arıların her iki çiçekten de bir lokma almak için harcadıkları emek hep aynıydı ve ikisi arasında bir tercih yapmıyorlardı.

Gelgelelim, önlerine ilk ikisinden çok daha az nektarı olan ancak sapı uzun üçüncü bir çiçek konduğunda durum değişti. Yem olarak konan üçüncü çiçeğin sapı uzun ise, arılar ilk iki çiçekten sapı uzun olana akın ettiler.

Elde edilen bu bulgular çevrecilerin işine yarayabilir. Örneğin, bir çiçek türü tozlaşma açısından ötekileri gölgede bırakıyorsa, biyologlar arıların ilgi göstermedikleri çiçeklere yönelmesi için üçüncü bir tür çiçeği yem olarak k kullanabilir. .

Bu bulgular pazarlama danışmanlarına da yeni satış yöntemleri geliştirmeleri için ışık tutabilir. Çok yaygın uygulanan bir taktik şudur: Tüketicileri etkileyip onları daha pahalı ürünlere yönlendirmek için kalburüstü mallar hemen tüketicilerin gözlerine sokulur. Satış uzmanları bu yöntemi içgüdüsel olarak yıllardır uygular. Stanford Üniversitesi pazarlama uzmanı Itamar Simonson şöyle diyor: ‘Insanların davranışlarının belli bir gerekçesi olduklarını sanıyorduk, ama bu çok daha temel bir şey olsa gerek’.

Pazarlamacı taktiklerine dikkat!

CANLI SKOR CEBİNDE!

Cep telefonunuza Spor Arena uygulamasını gönderelim.

SMS GÖNDERİLDİ!

Cihazınıza özel bağlantı linki sms ile gönderildi. Lütfen smslerinize bakınız.

Bunları da Beğenebilirsiniz