AlışveriÅŸte temel içgüdü

Güncelleme Tarihi:

Alışverişte temel içgüdü
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 11, 2002 00:00

KuÅŸ ve arılarla benzerliÄŸimiz, mantıksız kararlarımız veya pazarlamacıların taktikleri üzerine.Ana caddelerde alışveriÅŸ yapan herkesin başından gelir. Söz gelimi, kendinize bir televizyon satın almaya niyetlenirsiniz. Hiçbir özelliÄŸi olmayan bir televizyonda karar kılar, daha pahalı olan geniÅŸ ekranlı televizyondan vazgeçtiÄŸiniz için kendi kendinizi kutlarsınız. Derken, gözünüze yalnızca birkaç farklı özelliÄŸi olan özel tasarımlı çok pahalı üçüncü bir televizyon takılıverir. Bir anda, ilk iki televizyonun arasındaki fiyat farkı size büyükmüş gibi gelmez. Veee... gidip geniÅŸ ekranlı televizyonu satın alıverirsiniz! Ay, benim de başıma böyle olay sık gelir diyorsanız, sakın kaygıya kapılmayın! Ne istediklerini bilmeyen yalnızca insanlar -veya siz!- deÄŸilsiniz. AraÅŸtırmalar artık kuÅŸlarla arıların da yiyecek peÅŸinde koÅŸarkan buna benzer mantıksız kararlar verdiklerini ortaya koyuyor. KuÅŸlar, arılar ve insanlar, mal seçiminde çok basit bir karar alma sürecinden yararlanıyorlar!...Ibrani Ãœniversitesi’nden Sharoni Shafir ile Ohio Eyalet Ãœniversitesi’nden Tom Waite ve Brian Smith bal arılarıyla Kanada Gri Kestanekargasının besin toplama alışkanlıklarını araÅŸtırdı. KuÅŸ ve arının ‘mantıksızlığı’Arılara önce, biri kısa saplı ve az nektarlı, öteki uzun saplı ve bol nektarlı olmak üzere iki yapay çiçek verdiler. Arıların her iki çiçekten de bir lokma almak için harcadıkları emek hep aynıydı ve ikisi arasında bir tercih yapmıyorlardı.Gelgelelim, önlerine ilk ikisinden çok daha az nektarı olan ancak sapı uzun üçüncü bir çiçek konduÄŸunda durum deÄŸiÅŸti. Yem olarak konan üçüncü çiçeÄŸin sapı uzun ise, arılar ilk iki çiçekten sapı uzun olana akın ettiler. Elde edilen bu bulgular çevrecilerin iÅŸine yarayabilir. ÖrneÄŸin, bir çiçek türü tozlaÅŸma açısından ötekileri gölgede bırakıyorsa, biyologlar arıların ilgi göstermedikleri çiçeklere yönelmesi için üçüncü bir tür çiçeÄŸi yem olarak k kullanabilir. .Bu bulgular pazarlama danışmanlarına da yeni satış yöntemleri geliÅŸtirmeleri için ışık tutabilir. Çok yaygın uygulanan bir taktik ÅŸudur: Tüketicileri etkileyip onları daha pahalı ürünlere yönlendirmek için kalburüstü mallar hemen tüketicilerin gözlerine sokulur. Satış uzmanları bu yöntemi içgüdüsel olarak yıllardır uygular. Stanford Ãœniversitesi pazarlama uzmanı Itamar Simonson şöyle diyor: ‘Insanların davranışlarının belli bir gerekçesi olduklarını sanıyorduk, ama bu çok daha temel bir ÅŸey olsa gerek’. Pazarlamacı taktiklerine dikkat!Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!