Alışverişte ninelerin ‘kulaktan kulağa’ günlerine dönüyoruz

Merve ERDİL
24 Ekim 2011 - 00:00Son Güncelleme : 24 Ekim 2011 - 02:55

Management Centre Türkiye’nin “Müşteri Çağında Pazarlama Zirvesi 2011”in Başkanı ve Apple, Coca-Cola, Nike, Citibank ve Olimpiyat Oyunları’nın marka danışmanı Peter Economides, pazarlamada ninelerimizin “kulaktan kulağa” yönteminin sosyal medyayla öne çıktığını savundu.

GÜNEY Afrika doğumlu marka stratejisti Peter Economides, sosyal medyayla birlikte pazarlama stratejilerinin de gelişmesi gerektiğini vurgulayarak, “Yaşanan değişimden herhangi bir firma uzak kalabilir mi? Kesinlikle hayır. Çünkü bu medyada değil, tüketicide bir değişim. Aslında zaman içinde yolculuk yapmak gibi, ninelerimizin yaptığını hatırlayın. Onlar da kulaktan kulağa yöntemiyle ürünlerini ve markalarını seçiyorlardı” dedi. Atina’daki Felix BNI’nın kurucusu Economides, aralık ayında İstanbul’un ev sahipliği yapacağı “Müşteri Çağında Pazarlama Zirvesi 2011”in konferans başkanlığını yapacak. Pepsi, Avis, L’Oréal, Gillette, Unilever, Levi’s, Nestlé, Campari, Coca-Cola, Diageo, Apple, Absolut, Nissan, Henkel ve Sony gibi önemli marka ve şirketlerle çalışan Economides, zirve öncesi sorularımızı yanıtladı.
Siteler broşürden farksızdı
İnternetin, pazarlama ve iletişim sektörünü birkaç yıl öncesine kadar pek etkilemediğine işaret eden Economides, şunları söyledi: “Beş veya altı yıl öncesinde bile, reklam için bir web sitesi hazırlanırdı. Ancak bu, internette sabit bir yer olurdu, broşür gibi ve eğer şanslıysanız birileri internette gezinirken, sitenize denk gelirdi. Veya sizinle ilgili bilgi arıyorsa, sizi Google’layıp, sitenizi bulup, ziyaret ediyordu. Bu tamamen değişti. O tip internet siteleri, bir broşür hazırlamaktan farksızdı. Şu anda yaşananlar tamamen farklı ve reklamcılık dünyasında muazzam etkileri oluyor. Bazı örnekler vermek istiyorum. Dev paralar harcayıp 30 saniyelik reklamlar hazırlıyor ve o reklamdaki her saniyeye dikkat ediyoruz. Youtube’da küçük bir çocuğun videosu var, kardeşi videoda çocuğun parmağını ısırıyor. 350 milyon izleyiciye ulaşmış. Dünyada 5 dolara bu filmi yapabilecek reklam adamı yok. Çünkü bizler reklam filmlerine yüzbinlerce dolarlar harcamaya alışmışız.”
Aptal tüketicilik bitti
Yaşanan değişimin medyayla değil, tüketici davranışlarındaki köklü değişimle igili olduğuna dikkat çeken Economides, şunları dile getirdi: “Eğer tüketici olarak internette güçlü, interaktif ve ilgili hissediyorsam, gerçek dünyaya geri döndüğümde bu güçlenme hissini kaybetmiyorum. Onu hâlâ taşıyorum. Bu bir süpermarket zinciri için ne anlama geliyor? Birkaç yıl önce olduğum aptal tüketici miyim? Muhtemelen hayır.”

29 dolara küresel açılım şansı var

PETER Economides, internette dev fırsatlar olduğunu ifade ederek, şöyle konuştu: “Godaddy.com’dan 29 dolara bir alan alırsam ve küçük bir internet sitesi hazırlarsam, teorik olarak küreselim, 2 milyar kişinin web siteme erişimi var. Gelip gelmedikleri ayrı bir hikâye ama ben küreselim. Son 10 yılda ortaya çıkan markalara bir bakın, bunlar daha önce hayatlarımızda yoktu. Google yoktu, Facebook yoktu, Twitter yoktu. İnternetin yaptığı en önemli şeylerden biri oyun sahasını dengeliyor olması. 29 dolara küresel olabilirsiniz, bence olay bu.”

Milyon dolar değil her dakika internette

MARKA stratejisinin bugün her şeyin kalbinde olduğunu kaydeden Peter Economides, nedenini şöyle açıkladı: “Çünkü marka istediğin zaman açıp kapatabildiğin bir şey değil. Bugün marka dediğin, bir ürünle ilgili senin, benim, herkesin sahip olduğu bir dizi izlenimlerden ibaret. Coca-Cola gibi dev markalarla ilgili çok güçlü algılarımız var ve bunlar oldukça istikrarlı. Zaten Coca-Cola’yı çok güçlü bir marka yapan tam da bunlar. Sosyal medya büyümeden önce bu algıları, milyon dolarlar harcayarak büyük reklam projeleriyle güçlendiriyorduk. Ancak bugün bu, her günün, her dakikasında internette insanlar arasındaki diyaloglarda gerçekleşiyor.”

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı