ALGILARIMIZ VE GERÇEKLİKLE MÜZAKERE!

Mustafa Kemal Atatürk’u¨n portrelerini göz hizasında, sanki Türkler’in Ata’sının, güncel durumumuz hakkında bir fikri var izlenimini veren, bazen sert bazen de ironik bir gülüşünü, yüz ifadelerini görmek nasıl olur acaba?

Haberin Devamı

Birkaç gün önce Sophia (Pompéry) beni arayıp, yeni sergisinden bahsettiğinde çok heyecanlandım.

Çünkü geçen yıl ‘Şeylerin Sessiz Şekli’ sergisindeki; doğa kanunlarını aldatan, bilimsel hakikatlere karşı çıkan, algılarımızla oynayan, insanı şaşırtan çalışmalarından sonra bakalım bu kez farklı nelerle şaşırtacak düşüncesiyle…

‘Geçiş’ adını verdiği yeni konseptindeki çalışmalarını gördüğümde bu kez şaşırmakla da kalmadım, çok duygulandım.

Neden derseniz…

Atatürk’ün portreleri gözlerimin hizasındaydı.

Bazen sert bazen de ironik bir gülüşüyle…

‘Dünyalar’ çalışmasında da Türkiye karşımdaydı.

Fotoğraf serisi olan ‘Pasaj’da da, bir teknenin iki kıyı noktası arasında sisli bir günde gidiş gelişi…

Geçtiğimiz yıl açtığı ‘Şeylerin Sessiz Şekli’ sergisindeki ilginç çalışmalarıyla adından söz ettiren Sophia Pompéry’nin ‘Geçiş’ adlı tek kişilik projesi, 16 – 17 – 18 Eylül 2013 de, Haliç Kongre Merkezi’nde, Art International İstanbul’da, Paris’ten Galerie Dix9 tarafından ilk defa gösterilecek.

Haberin Devamı

İstanbul’da ulusal bayramlarda beş katlı binalara asılan devasa bayraklardaki görseller kullanılan ‘Atatürk’ adlı video serisi, Mustafa Kemal Atatürk’ün portrelerini göz hizasında yukarıya asılmış olarak gösteriyor.

ATATÜRK’ÜN YÜZ İFADELERİ BAZEN SERT BAZEN DE İRONİK BİR GÜLÜŞ

Ara sıra rüzgar bayrağı hareket ettiriyor ve görseli canlandırıyor. Yüz ifadeleri bazen sert bazen de ironik bir gülüş; sanki Türkler’in Ata’sının, güncel durumumuz hakkında bir fikri var izlenimini veriyor.

Sophia Pompéry; video, harita ve objeler ile şaşırtıcı derecede güncel olan çok yönlü bir söylem oluşturuyor.

‘Dünyalar’ çalışmasında, Türkiye’nin coğrafi rölyefini siyah tebeşir tahtası boyasıyla kaplıyor. Ölçek bilgileri, siyasi sınırlar, yollar ve şehirler siliniyor. Tebeşir tahtası, kendi içimizdeki dünyaları çizmek için bir araç haline geliyor.

TEKNE, GELECEK İLE GEÇMİŞ ARASINDAKİ SANKİ ELLE TUTULABİLİR ANIN BİR SEMBOLÜ!

Fotoğraf serisi olan ‘Pasaj’, bir teknenin iki kıyı noktası arasında sisli bir günde gidiş gelişini gösteriyor. Bu tekne, gelecek ile geçmiş arasındaki sanki elle tutulabilir anın bir sembolü!

Haberin Devamı

ALGILARIMIZ VE GERÇEKLİKLE MÜZAKERE!

Sophia Pompéry, geçtiğimiz yıl İstanbul’da sergilenen ‘Şeylerin Sessiz Şekli’ sergisindeki çalışmalarında olduğu gibi bu kez ‘Geçiş’ çalışmasıyla yine algımızın ve gerçekliğin tanımının müzakere edilebileceğine vurgu yapıyor.

TÜRK KİMLİĞİ İLE İLGİLİ İMGELERİ DOKUNULABİLİR KILMAK!

Pompéry, bir hayat boyunca oluşan saklı yapılar ile benzeşmeler kurarak çevreyi, bir dış hafıza olarak kurguluyor. Bilindiğin arkasındaki bu imgelerle; anlatımsal, şiirsel, sakin bir şekilde, taviz vermeden, izleyicinin kendi hikayesinin derinliklerine inmesini sağlıyor. ‘Geçiş’ ile Türk kimliği ile ilgili imgeleri dokunulabilir kılıyor.

ATATÜRK, SAĞDUYUNUN SİMGESİ!

Haberin Devamı

Sophia Pompéry’e, ‘Neden Atatürk’ün portreleri?’ diye sorduğumda, "2012'de 6 ay boyunca DAAD bursuyla İstanbul’da kaldığımdan beri, sık sık İstanbul - Berlin arasında gidip geliyorum. Gidip gelirken Mustafa Kemal Atatu¨rk’u¨n her yerde portrelerinin olduğunu fark ettim. Bu kurgulanmış portreler, Atatu¨rk’u¨ General, Başbakan olarak gösteriyor, tekrar tekrar üretiliyor, statik ve katı ikonografik gelenekleri takip eden imgeler oluşuyordu. Atatürk portresinin, Türk Ulusu’nun kahraman kurucusunu temsil ettiğini bilmek sağduyunun simgesi oldu, ülkenin sınırlarını bilmek gibi. Bütün bu tanımlar saklı yapılardı, ulusal kimliğin sembolleri, şu anda statik ve durağan olsa da, tarih boyunca anlam ve tanım olarak esnek olmuşlardır.’ diyerek cevaplıyor.

Haberin Devamı

Sophia Pompéry’ in, ‘Geçiş’ adlı çalışması, 16 – 17 - 18 Eylül 2013 tarihlerinde, Haliç Kongre Merkezi’nde, Galerie Dix9 stant B6’da görülebilir.

http://youtu.be/erHFiIl3HYU

***

Geçtiğimiz yıl İstanbul’da sergilenen ‘Şeylerin Sessiz Şekli’ sergisi:

http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/20971454.asp

SOPHİA POMPÉRY KİMDİR?

1984 Berlin doğumlu olan Sophia Pompéry, Berlin'de Weissensee School of Arts’da Karin Sander ile öğrenim gördü.

2009 ve 2010’da Universität der Künste’de Olafur Eliasson’un kurduğu Institut für Raumexperimente’e katıldı.

Yakın zamandaki sergileri ARTER Sanat İçin Mekan (Şeylerin Sessiz Şekli, 2012)

Nassauischer Kunstverein Wiesbaden, Almanya (ATÖLYE, 2013) ve Stedelijk Müzesi s’Hertogenbosch, Hollanda (BYTS, 2013)

Haberin Devamı

Sanatçının çalışmaları; Vehbi Koç Vakfı, Artothek of Neuer Berliner Kunstverein, Spectrum Science Center, Foundation of German Technical Museums Berlin’de görülebilir.

'GEÇİŞ' SERGİSİ / FOTO GALERİ

ALGILARIMIZ VE GERÇEKLİKLE MÜZAKERE


Yazarın Tüm Yazıları