Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Akordeonsuz tango olur mu?

    Hürriyet Haber
    25.02.2000 - 00:00 | Son Güncelleme: 25.02.2000 - 00:01

    Dünyada belki de ilk defa akordeonsuz, bandoneonsuz ve kemansız tango yorumları yapıldı. Besteci, piyanist ve aranjör Serdar Yalçın tarafından ud, kanun ve klarinet gibi klasik Türk sazlarıyla düzenlenen tangolar ‘‘Tango Turco'' adıyla albümleşti. Türkiye İş Bankası'nın Kültür Yayınları'ndan çıkan bu albümün yanı sıra, yine İş Bankası'nın desteğiyle 27 Şubat Pazar akşamı saat 20.00'de AKM Büyük Salon’da bir ‘‘Tango Turco'' gecesi düzenlenecek.

    Tango Turco''nun düzenlemelerini yapan Serdar Yalçın aynı zamanda albümde ve gecede piyano çalıyor. Tangoları seslendiren dramatik tenor Erol Uras'a Mutlu Torun ud, Tahir Aydoğdu kanun, Turgut Aktaş klarinet ile eşlik ediyor. Albümdeki kanun bölümleriniyse Ruhi Ayangil çalmış. ‘‘Tango Turco'' gecesinin yönetmeni Orhan Alkaya, koreografisiniyse Nil Berkan yapmış.

    Serdar Yalçın ile Kuzguncuk'taki evinde albümden, tango gecesinden ve tangodan konuştuk. Bu arada Yalçın'ın Boğaz'ın üstündeki bir iskeleyi andıran evi de, arkada çalan tangolar eşliğinde hayallere kapılmamıza sebep oldu doğrusu...

    Türk sazları

    ‘‘Tango Turco'' projesi nasıl oldu?

    Daha önce aynı ekiple ve İş Bankası ile ‘‘Tosca'dan Heybeli'ye'' adlı bir albüm çalışması yapmıştık. Albüm için konserler verip, Andolu'yu dolaşırken bir konserde ‘‘Özleyiş'' tangosunu çaldık ve insanlar çok beğendi. Bunun üzerine kendi aramızda ‘‘Acaba tangolar üzerinde çalışabilir miyiz?'' diye konuştuk. İş Bankası bu öneriye sıcak baktı, ben de düzenlemeleri düşünmeye başladım. İlk niyetimiz akordeon, bandoneon, keman ile çalışmaktı ama Mutlu (Torun) ve Ruhi (Ayangil) ‘‘Bizim orada ne işimiz olabilir ki?'' diye şüpheye kapılmışlardı.

    Ben ‘‘Türk tangoları neden Türk sazlarıyla yapılmasın?'' diye düşünüp düzenlemeler yaptım. Bu düzenlemeleri Mutlu ile Ruhi'ye gönderdim, beğendiler ve sazlarıyla daha önce hiç çalışmadıkları bir biçimde çalıştılar. Bazen udu bas gitar gibi kullandık, kanunu da bazen lir bazen arp gibi çok sesli kullandık. Tangoların orijinal yapılarına genellikle sadık kaldık ama keman bölümlerini kanun ve klarinetle çaldık.

    Türk tangolarının yeni halini nasıl tanımlarsanız?

    Uda ben ‘‘ağlayan erkek sesi'' derim. Ud imkanlarını aşarak bu tangolara farklı bir boyut getirdi, Kanun da bir Akdeniz havası verdi. Bu tangolarda da bir Latinlik var ama Arjantin'deki gibi sert değil. Sözleri de müzikleri de yumuşak...

    Erol Uras'ın ne tür bir katkısı oldu?

    Erol Beyi'in katkısı çok büyük oldu. Erol bey Türkiye'nin en iyi ve en gür sesli dramatik tenorlarından. Erol Bey'in bu tangolar için sesine bir yumuşaklık katması ve küçültmesi onun ustalığını gösteriyor.

    Türk tangolarının en önemli özellikleri nedir?

    Sözleri aşırı romantik. Belki de bu yüzden gençler bu tangolarda başka bir hava buldular. Mesafeli ilişkiler, uzak, ulaşılmaz aşklar. Günümüzde duyduğumuz ‘‘Gel bu gece beraber olalım'' tarzı sözlerin yerini ‘‘En büyük emelim belini sarmaktır'' gibi sözler var.

    Tangoların en bilinenlerini mi seçtiniz,yoksa Türk Tangosu bu tangolardan mı ibaret?

    En bilinen tangolardan ‘‘Papatya''yı bestecisi Necdet Koyutürk'ün varisleri izin vermediği için albüme alamadık. Koyutürk'ün dışında Türk tangosunun en önemli bestecileri olan Necip Celal Andel, Fehmi Ege ve Kadri Cerrahoğlu'nun eserlerine yer verdik. Çoğmuzun kulağında tınlayan ve ilk Türk tangosu sayılan ‘‘Mazi''nin yanı sıra aralarında ‘‘Özleyiş'', ‘‘Emelim'', ‘‘Sana Nerden Gönül verdim?'' , ‘‘Çok Ağladım, Çok İnledim'' ve ‘‘Kıskanıyorum Ellere Bakma'' gibi tangoların bulunduğu 12 tango seçtik. Necip Celal Andel'in ‘‘Sarhoş'' isimli oryantal tangosu ve ‘‘Anneme'' isimli tangosu az bilinen Türk tangolarından. Bizim tango külliyatını canlandırmak gibi bir iddiamız yoktu, sadece Türk tangolarını farklı bir şekilde yorumlamak istedik.

    Dansa uygun

    Bu haliyle Türk tangoları tango dansını yapmaya da uygun mu sizce?

    Göreceksiniz, konserde Nil Berkan koreografi yaptı tabii o bir cins bale. Tango son noktada bir ritimdir ve ritimin de yumuşak ya da sert olması fark etmez. Dans edilebilir, zaten biz kendi kendimize dans ederek test ettik de. Stüdyodan heyecanla çıkıp evlerimizde dans etmiştik.

    Türk tangolarını genellikle erkekler mi seslendiriyor?

    Kadınlar da söylüyor, mesela Seyyan Hanım var. Tabii sözler daha çok kadınlara yakarış şeklinde olduğu için kadınlardan çok erkekler seslendiriyor.

    <ı>l Bilet ler: tam: 2, öğrenci 1 milyon TL. Bilet satış noktaları: AKM (0212 251 10 23 - 251 56 00 (7 hat), Vakkorama Taksim (0212 251 28 88), Vakkorama Akmerkez (0212 282 09 65), Vakkorama Suadiye (0216) 350 87 42

    kimdir?

    Serdar Yalçın

    Farklı alanlarda çalışmayı seven bir müzisyen olan Yalçın, Adnan Saygun ile kompozisyon çalıştıktan sonra Berlin’de orkestra şefliği okudu. Yalçın, ‘Lirik Tarih’ gösterisinin ve ‘Anlat Şehrazat’ın müzikal direktörlüğünü de üstlendi.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı