Akıllı camlar: Bir düÄŸmeye bas, saydam camı buzlu cama dönüÅŸtür

Güncelleme Tarihi:

Akıllı camlar: Bir düğmeye bas, saydam camı buzlu cama dönüştür
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 24, 2005 00:00

BildiÄŸimiz camlara elveda dedirten yeni cam teknolojileri akıllı camları kullanıma sundu. Akıllı cam, "sahibininin" istediÄŸi biçime giriyor, renk deÄŸiÅŸtiriyor, buzlu oluyor, kararıyor ve ışığı engelliyor...Cam, ışığın geçmesine izin verirken, bizi diÄŸer insanlardan ve nesnelerden ayırır. Ancak özel yaÅŸamımızı gizlemek veya güneÅŸ ışığını önlemek istediÄŸimiz zaman bu geçirgenlik sorun yaratabilir. Akıllı cam, camın özelliklerini isteÄŸe göre deÄŸiÅŸtirme olanağını yaratarak, gizlilik veya ışıktan korunma gibi sorunlara çözüm getirir.Bir düğmeye basarak sıvı-kristal camın saydamlığını buzlu cam haline getirebilirsiniz. Böylece toplantı odasının camını, camdan yapılmış duÅŸ kabinini veya ambulansın arka camını görüntü bariyerine dönüştürebilirsiniz. Bu camlar yer tutan, toz birikmesine neden olan perde, gölgelik veya kepenk gibi örtücü malzemelere gereksinimi ortadan kaldırır. Bu "özel camlar"ın içini görmek mümkün deÄŸildir, çünkü gelen ışınları dağıtırken, odanın içinin doÄŸal ışıkla dolmasını engellemez.GüneÅŸi engelliyorElektrokromik camlara elektrik akımı verdiÄŸiniz zaman panelleri karartır ve ışığın önünü keser. Bunlar yüksek binalarda pencere camı olarak kullanıldığı zaman iç mekanları kararttığı için soÄŸutma maliyetlerini düşürür. İçerde oturanlar karartma derecesini ayarlayabilirler.DiÄŸer bir seçenek de içinde parçacıkların asılı durduÄŸu camlardır. Bunlar sıvı kristaller gibi çalışır. Termokromik jöleli camlar, güneÅŸin yaydığı ısı belirli bir dereceyi bulduÄŸu zaman beyaza dönüşür veya renklenir. Bunlar da iç mekanlarda soÄŸutma gereksinimini ortadan kaldırır. Bu özel camlar, pahalı oldukları için yaygın olarak kullanılmazlar. Ancak kullanım alanlarının giderek çoÄŸaldığı görülüyor. Kullanım çok amaçlıMassachusetts’deki LTI Smart Glass isimli ÅŸirketin baÅŸkanı Jeff Besse, "Ä°nsanlar bu camları artık yalnızca konferans salonları veya banyo duvarlarını karartmak için kullanmıyor. Morötesi ışınları kesmek için tavan pencerelerinde, restoranlarda özel kabinler yaratmakta, bankalarda hatta uçak pencerelerinde kullanılıyor" diyor.Enerji tasarrufu ve dayanıklılık gibi özelliklerinden dolayı elektrokromik camlar uzun vadede kárlı olabilir. ABD’de Ulusal Yenilenebilir Enerji Laboratuarı’ndan Roland Pitts bu konuda şöyle konuÅŸuyor: "Camların 30-40 yıl, sıcaklık farklılıklarından ve güneÅŸ radyasyonundan etkilenmeden dayanması gerekir. Ayrıca bu camlar on binlerce kez açılıp kapanmaya karşı da dayanıklı olmalıdır."A) ELEKTROKROMÄ°K CAMLAR: Bunlara elektrik verilmediÄŸi zaman ışığı geçirir; tabakalarının tümü saydamdır. B) Elektrik akımı verildiÄŸi zaman bir elektrik alanı yaratılır. Bu da lityum iyonlarını depolandığı yerden çıkartır; tungsten oksidi tungsten bronza dönüştürür. Bu tabaka morötesi ve bazı görülebilir dalga boylarını emerek camın renklenmesine yol açar. Elektrik akımının verilme süresi uzadıkça, renk koyulaşır. Elektrik akımı kesildikten sonra da renk uzun süre varlığını korur. Ters akım vermek camı temizler. C) FOTOKROMÄ°K MERCEKLER gümüş tuzu ile kaplanmıştır. GüneÅŸin morötesi ışınları molekülleri faal duruma geçirir ve görülebilir dalga boylarını emer. Böylece göz kamaÅŸtırıcı ışığı keserek camı koyulaÅŸtırır. İç mekanlarda morötesi ışın olmadığı için mercekler saydamlaşır.BUNLARI BÄ°LÄ°YOR MUSUNUZ?Elektrokromik camlar, bazı otomobillerin dikiz aynalarına takılır. Böylece farlardan yansıyan ışığın sürücünün gözünü alması engellenmiÅŸ olur. Bu camlar otomobilin iç camlarına takılırsa, sürücü bir düğmeye basarak bunları istediÄŸi kadar karartabilir. Ancak bu geniÅŸ alanların kararması en az 6 dakika sürer. Sıvı kristal ve parçacıklı cam üreticileri de otomotiv sektörüne girmeye çabalıyor. Bu camlar yarım saniyede renk deÄŸiÅŸtirir.Evlerin pencerelerinde kullanılan çift camlar güneÅŸ ışığının yalnızca yüzde 70’ini geçirir. Akıllı camların pek çoÄŸu da bu düzeye eriÅŸir. Kırılıp dökülmemesi için iki saydam panel arasında polimer tabaka yerleÅŸtirilerek üretilen otomobil ön camları da güneÅŸ ışığının yüzde 70’sini geçirir. Tek yönlü aynalar tek cephesi kaplanmış cam panellerdir. Bu kaplanmış cephe üzerine düşen ışığın yarısını yansıtır. Karakollarda bulunan tek yönlü aynalarda, yansıtıcı cephe zanlının bulunduÄŸu odaya dönüktür. Aydınlık bir odada tutulan zanlı, karartılmış diÄŸer odadaki kiÅŸileri göremez. Karanlık odadaki tanıklar ışınların yarısının geçmesine karşın zanlıyı görür. Tanıkların bulunduÄŸu oda aydınlatılırsa, zanlılar da tanıkları çok net olmasa da görebilir.D) SIVI-KRÄ°STAL CAMLAR elektrik akımı olmadığı zaman buzlu gibi görünür. Ä°nce, saydam bir tabakaya tutunan kristaller, geliÅŸigüzel bir uyum saÄŸladığı için ışığı her yöne dağıtır. Böylece gözün dışarıdaki bir görüntüye odaklanması mümkün olmaz. Yine de ışık sektiÄŸi için iç mekanlar aydınlık kalır.E) Elektrik vermek elektriksel bir alanın yaratılmasına yol açar. Bu alan kristalleri sıraya dizer. Işık supapları veya kristallere iÅŸlenmiÅŸ oluklar görülebilir ışığın paralel bir düzende geçmesini saÄŸlar. Bu da camın, çok hafif puslu ancak yine de saydam olarak görülmesine yol açar. Ortadaki tabaka, morötesi ışınları keser. Resimdeki duvar için gerekli olan elektrik enerjisi 100 watt’lık bir ampul için gerekli olandan azdır.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!