Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Akaryakıttaki acı gerçekler

HANGİ birisini anlatalım.<br><br>O kadar çok ki..

En iyisi bir ucundan başlayalım.
PETROL UCUZLADI FİYAT ARTTI
Şu rakamlara bakar mısınız?
Ham petrolün varil fiyatı:
- Temmuz 2008’de 150 dolar, kurşunsuz benzinin litresi de 3.34 TL idi.
- Şimdi bir varil petrol 90 dolar. Kurşunsuz 97 oktan benzin 4 liraya satılıyor.
Oysa bu gerileme oranına göre benzinin litresi 2 TL olmalıydı!
RAFİNERİ ÇIKIŞININ YÜZDE 389’U
Tabloya dikkatle bakın;
Benzinin rafineri çıkışı 99 kuruş, motorinin de 103 kuruş.
Bir de satış fiyatına bakın; benzin 3.85, motorin 3.24 TL.
Benzin, rafineri çıkış fiyatının yüzde 389’u, motorin ise yüzde 315’i bir fiyata satılıyor.
Aynı benzin; Yunanistan’da 2 dolar, Almanya’da 1.87, Fransa 1.82, İtalya’da 1.74, İsviçre 1.50, Kanada 1.01, Rusya’da 0.80, ABD’de 0.74, Libya’da 0.17 dolar.
Bu da bir dünya rekoru!..
İNSAFSIZ VERGİLER/images/100/0x0/55ea3acdf018fbb8f872bf53
Vergileri rafineri çıkış fiyatı ile kıyaslıyoruz;
Benzinde rafineri çıkış fiyatının yüzde 250’si, motorinde ise yüzde 175’i oranında vergi alınıyor.
Bu da başka bir dünya rekoru!..
KİRLİSİ UCUZ TEMİZİ PAHALI
Benzinin rafineri çıkış fiyatı 99 kuruş.
Motorinin ise 103 kuruş.
Pompa satış fiyatına gelince; benzin
3.85 TL, motorin ise 3.24 TL.
Bu ikisinin içinde, en temizi ve rafineri çıkış fiyatı en ucuz olanı benzin. Satış fiyatı en pahalı olan da yine benzin!
Niçin böyle?
Niçin olacak, insafsız vergilerden!..
TÜRKLERE 385 YURTDIŞINA 99
Bilmeyenler olabilir, ithal edilen ham petrolün rafineride işlenmesi sonucu, Türkiye’de üretilen benzinin yarısı tüketilemiyor. Böyle olunca, Türkiye’de tüketilemeyen benzin yurt dışına 99 kuruşa ihraç ediliyor.
Oysa, motorinin satış fiyatı yükseltilmeden, benzinin satış fiyatı düşürülse, örneğin 3 TL olsa, belli bir süreçte benzin tüketimi artar ve devlet dışarıya daha az benzin satılır. Yurt dışına 99 kuruşa satılan benzin, yurt içinde 3 liraya satılırsa, milyarlarca lira ilave vergi toplanır.
Sonuçta, motorin talebi, buna bağlı olarak da ham petrol ithalatı azalır. Bu da cari açığın gerilemesine katkıda bulunur. Daha pahalı olan diesel araç ve yedek parçasının ithalatı geriler.
Olay bu kadar basit!.
Akarya-kıttaki acı gerçekler bunlarla bitmiyor ancak yerimiz bittiği için bir başka yazımızda devam edeceğiz..
X