Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Adriana'nın saati 25 lira

    Cahit AKYOL
    04 Mart 2012 - 00:00Son Güncelleme : 03 Mart 2012 - 23:47

    YoYo, dileyene saat bazlı araç kiralama imkanı sunan bir sistem. Kiralanan araçlar BMW ve Mini Cooper'ın 2012 modelleri. Her aracın bir adı var. Mesela filonun gözdesi Adriana adı verilen kırmızı BMW'nin saatlik kirası da 25 lira

    Berksan Çavuşoğlu (37) Boğaziçi Üniversitesi'nde işletme eğitimi aldıktan sonra Harward'da MBA yapmış. Ardından yurda dönüp bir süre çeşitli şirketlerde çalışmış. Sonra oto kiralama işini aklına takmış. Uzun araştırmalardan sonra Can Turan ve Yavuz Barkın adlı arkadaşlarıyla Yoyo adında bir şirket kurmuş. Çavuşoğlu CEO'su olduğu şirketi şöyle anlatıyor:

    "YoYo’da işler 'Dilediğin arabayı istediğin kadar kullanacak ve kullandığın kadar ödeyeceksin' kuralına göre işliyor. Öncelikle driveyoyo.com web adresinden üyelik başvurusunda bulunup YoYo’cu oluyorsunuz. Üyelik için en az bir yıllık sürücü ehliyeti ve kredi kartı olması gerek. Üyelik ücreti peşin 69, taksitle 120 lira. Üyelikle birlikte size bir kart veriliyor. Bununla bir yıl boyunca dilediğiniz aracı istediğiniz süre için rezerve ediyorsunuz. Rezervasyonu yaptıktan sonra aracın bulunduğu park alanına giderek kartı aracın ön camına tutmak yeterli. Aracın kapıları otomatik olarak açılıyor. Rezervasyon süresi sonunda aracı aldığınız park alanına geri götürmeniz gerek. Şu anda araç filomuzda BMW 1 serisinin 2012 modelleri ve Mini serisinin One ve Couper Coupe modellerinden 24 araç var. Araçlarımızın hepsi triptronik vites özellikli."

    Araçların saatlik kiralama ücretleri 19 veya 25 lira. Bu ücret motor seçeneğine göre değişiklik gösteriyor. Bir de 'Gece Kuşu' tarifesi var. Burada 18.00’de aracı alanlar, ertesi gün 09.00’da teslim ediyor. Bunun bedeli de 89 lira. Günlük kiralamak isteyenler de 149-199 lira arasında para ödüyor. Tüm bu kiralama bedellerine benzin ücreti dahil. Kullanım süresince anlaşmalı benzin istasyonlarında, taşıt tanıma sistemli bir pompanın yanına giderek benzin alınabiliniyor. Ayrıca kullandığınız kilometreye göre de mesafe ücreti alınıyor. Onun bedeli de kilometre başına 50 kuruş.

    HEDEF KİTLE ÜNİVERSİTELİLER

     Berksan Çavuşoğlu Kanyon Alışveriş Merkezi otoparkı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Santral, Dolapdere ve Kuştepe kampüsleri, Özyeğin Üniversitesi Altunizade ve Çekmeköy Kampüsleri ve Boğaziçi Üniversitesi Kuzey kampüsü ve SuperDorm yurtları olmak üzere sekiz farklı noktada hizmet verdiklerini anlatıyor. Hedeflerinin üniversite öğrencileri olduğunu söyleyen Çavuşoğlu, "Altı ay içinde İstanbul dışındaki büyük şehirlerde operasyonumuzu yaymak için planlarımızı hazırladık. Öncelikli hedef kitlemiz üniversite öğrencileri. Çünkü otomobili olan öğrencilerin sayısı çok az. Giderek şehir merkezinden uzaklaşan okul kampüslerindeki servis hizmetleriyse onların özgürlüğünü kısıtlıyor. Diğer yandan kampüslerin çoğunda yer darlığından park alanları da yeterli değil. Bir diğer hedef kitlemiz de çalışan genç kesimle tabii ki firmalar. Çünkü bir plaza binasında bile  ortalama 20-40 firma var. Ve hepsi personeline 'havuz araçları' adı altında araç temin ediyor. Günün belirli saatlerini park alanlarıda atıl duran bu araçlar için de yüklü ücret ödüyorlar. Oysa bizdeki ‘kullandığın kadar öde’ modeline geçerek daha  ekonomik çözüme kavuşuyorlar" diyor.

     TAKSİDEN DAHA UCUZUZ

     Bersan Çavuşoğlu YoYo'nun alternatif ulaşım araçlarına göre daha ekonomik olduğunu savunuyor. Bunu şöyle açıklıyor: "Satın aldığımız araçlara ödediğimiz yüksek vergileri, hasarlara karşı ödediğimiz kasko bedelini, araç bakım masraflarını ve yılda iki kez ödediğimiz motorlu taşıtlar vergisini topladığınızda bir hayli büyük bir maliyet çıkıyor. Buna bir de ilk iki senede araçların ortalama yüzde 40 oranında değer kaybını ilave ederseniz biz diğerlerine göre ucuz kalıyoruz. Aslında bu aracı kısa süreler için kiralamak en basit hesapla ayda 480-540 lira arasında değişen bir maliyet avantajı sağlıyor.

    Diğer taraftan taksiyle kıyaslandığında, bir saat kiramalanın maliyeti taksiyle 5.7 kilometre ve üzeri yaptığınız her yolculuğun maliyetinden daha ekonomik. Araç kiralama firmalarıyla kıyaslandığında da saat bazlı kiralama daha ekonomik. Hatta günlük kiralama ücretleri bizimle kıyaslandığında, biz yüzde 30’a varan maliyet avantajı sağlıyoruz.

    130 KİLOMETREYİ GEÇMEK YASAK

    Araçların kapılarını açıp kapamak için anahtara ihtiyaç yok. Kart, araç anahtarı aslında. Araçlara binmek ve motoru çalıştırmak bu kartlarla yapılıyor. Tüm araçlarını içinde SOS tuşu var. Buna basıldığında doğrudan araç içinden merkezle konuşuluyor. Güvenlik için tüm araçlar GPS üzerinden takip ediliyor ve hız, ivmelenme, yakıt tüketimi, yer belirleme gibi her türlü kontroller merkezden görülüyor. Can güvenliğini korumak ve trafik kurallarına duyarlılıklarını artırmak açısından araçlarda hız sensörleri var. Araç 130 kilometreyi geçtiğinizde merkeze sinyal veriliyor bu hız 15 saniyenin üzerinde devam ederse araç içi siren aktif hale gelerek sürcüyü uyarıyor. Ayrıca araç kaputuna yerleştirilen sensörlerle de araçların kaputunun açılıp açılmadığını da anında anlayıp müdahale edilebiliyoruz.

    ARAÇ PAYLAŞIM SİSTEMİ

    Otomobil uzun yıllardır özgürlüğün bir sembolü olmakla beraber günümüzde araç sahipliği artan araç fiyatları ve üzerine eklenen vergi, servis ve bakım giderleri nedeniyle giderek pahalı bir yük olmaya başladı. Bu nedenle dünyada araç paylaşım sistemleri gelişti.

    * Araç paylaşımı, çevreye duyarlı bir yaşam stilini yansıtıyor. Frost&Sullivan göre 2009'da araç paylaşımı sayesinde global karbon diyoksit emisyonunun 482 bin 170 ton azaldığı tahmin ediliyor.

    * Araç paylaşımında kullanılan her araç, trafikte yüzde 15 daha az araç kullanılmasına imkan veriyor. Trafik sorunu olan büyükşehirler için son derece iyi bir çözüm.

    * Araç paylaşımı üyeleri, araç sahibi olduğu dönemlere kıyasla yüzde 31 daha az araç kullanarak gereksiz yere uzun mesafe araç kullanmanın da önüne geçiyor. Dünya ortalamasında bir araç sahibi günde ortalama sadece 1.6 saat araç kullanıyor. Araçları 22.4 saat otoparklarda bekliyor.

    * Araç paylaşımı üyelerinin yüzde 55’i kadın, yüzde 35’i 20-30 yaşlarında, yüzde 31’i ise 30-40 yaşlarında. Araç paylaşımı üyelerinin Avrupa’da yüzde 24’ü, Amerika’daysa yüzde 20'si geçen yıl sahip oldukları araçları satıyorlar.

     

     

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı