Gündem Haberleri

    Açıkekran

    Ezgi ATABİLEN/eatabilen@hurriyet.com.tr
    28.05.2011 - 22:41 | Son Güncelleme:

    Şekerbank, yeni medya sanatları alanında ‘Açıkekran’ isimli yeni bir proje başlattı. Bu projeyle, Teşvikiye Caddesi’nde açılan Şekerbank Açıkekran Yeni Medya Sanatları Galerisi’ndeki her sergiden seçilen bir eser, Mardin’den Alpullu’ya kadar birçok farklı şubede eş zamanlı olarak sergilenecek. Çiçeği burnunda galerinin ilk sergisi ‘Arşiv I: İkilikler’i 24 Haziran tarihine kadar görebilirsiniz.

    Bir banka şubesine girmenizle hiç bitmeyecek sandığınız stresli bir süreç başlar çoğu zaman. Sıranız ha geldi ha gelecek derken gözleriniz boşluğa dalar da dalar. Şubeye girdiğinize pişman olursunuz ama onca zamanınız çöpe gitmiştir bile. 
    Şekerbank’ın yeni projesi ‘Açıkekran’ hem bankada geçirdiğimiz zamanı kazanca çeviriyor hem de çağdaş sanatı Anadolu’ya ulaştırıyor. Teşvikiye Caddesi’nde açılan Şekerbank Açıkekran Yeni Medya Sanatları Galerisi, kendisi küçük ama işlevi oldukça büyük bir mekan. Türkiye’nin ilk yeni medya sanatları galerisi olan Açıkekran’da açılan her sergiden seçilen bir eser, Anadolu’daki pek çok şubede eş zamanlı olarak sergilenecek. Susan Kleinberg’in ‘Kan Dolaşımı’ adlı animasyon video çalışması şu anda 7 pilot ildeki Şekerbank şubelerinde görülebiliyor: İstanbul Feneryolu, Ankara Küçükesat ile Çankaya, Tekirdağ Alpullu, Ordu, İzmir ve Mardin. Uygulama, zaman içinde Şekerbank’ın Türkiye genelindeki diğer şubelerine de yayılacak.
    Fikrin sahibi, aynı zamanda Şekerbank ‘Açıkekran’ Yeni Medya Sanatları Galerisi’nin küratörlüğünü de üstlenen Prof. Dr. Ali Akay. Akay, banka şubelerinde geçirdiği zamanı kazanç haline getirmek isteyince ortaya böyle bir fikir çıkmış. Çalışma arkadaşlarıyla şekillendirdikleri projeyi Şekerbank’a sunmuşlar. Hemen kabul edilmiş.
    Başta yeni medya olmak üzere, güncel sanat alanında yer alan çağdaş eserlerin sergileneceği galerinin ilk sergisi ‘Arşiv I: İkilikler’, 4 video çalışmasından oluşuyor. Aslında ‘Arşiv’ teması kapsamında açılacak bir dizi serginin ilk halkası. Bu sene boyunca devam edecek sergilerin hepsi farklı temaları işleyecek ve 6 hafta boyunca görülebilecek. Ali Akay seriye bu ismi, “uluslararası bir bellek oluşturmak ve bunu belgeselleştirmek için” verdiklerini söylüyor.
    Sergiyi gezmeye başladığınızda çalışmalara hakim renklerin uyumuna da dikkat edin. Kırmızıyla başlayıp, sarı ve yeşille devam eden yolculuğunuz siyah beyaz ile sonlanacak. Ali Akay bu detay üzerinde özellikle duruyor.

    Açıkekran

    İKİ SÜPER FİLM BİRDEN

    Jalal Toufic, Iraklı bir sanatçı. Aynı zamanda bir sanat teorisyeni. Çalışması ‘Mother and Son’ ise, ana oğul ilişkisi üzerinden ölüm kavramını ele alıyor. 41 dakikalık video aslında iki filmden mürekkep. Sanatçı, Sokurov’un 1997 yapımı aynı isimli filmi ile Hitchcock’un 1960 yapımı Psycho’sunu bir araya getirerek yeni bir anlatı oluşturmuş. Biri Rus, diğeri Amerikan dünyasının ürünü iki filmin sahneleri arasında geçişler gözleniyor. Parçalar kesilip üst üste yerleşince iki film arasındaki farklar açığa çıkıyor.

    Açıkekran

    İÇİ KAN DOLU CAM KÜRE

    Sergide bizi karşılayan ilk eser, Susan Kleinberg’in ‘Blood Roll’, yani ‘Kan Dolaşımı’ adlı çalışması. 37 buçuk dakikalık animasyon video, 1980’li yıllarda başlayan ve Batı dünyasını sarsan kan hastalıklarını hatıra getiriyor. Bir tahterevalli üzerinde gidip gelen içi kan dolu bir cam küre ha düştü ha düşecek gibi duruyor. Sanki hipnoz etkisi oluşturan animasyon videoyu Şekerbank şubelerinde görmek mümkün. Çift taraflı ekran izleyicilere hem sokaktan hem de şube içinden seyir imkanı tanıyor. Kürenin hareketi 24 saat kesintisiz olarak devam ediyor.

    Açıkekran

    BİR MANTARIN ANATOMİSİ

    Selim Birsel’in soytarı kılığında yer aldığı birkaç videosu var. ‘Craniopagus Conjointed Twin Mushroom’ da onlardan biri. Selim Birsel bir mantarı deneysel bir araştırma yaparcasına inceliyor. Deneyin her aşamasını bir bir anlatıyor. Fransızcaya benzer bir lisan duyuyor ama ne dediğini anlayamıyorsunuz. Zira Selim Birsel kendi yarattığı dili konuşuyor. Fransızca bildiğinden araya birkaç kelime karışmış tabii. Video aslında Selim Birsel’in kendine yabancılaşmasına, kendisiyle kurduğu kimlik dışı bir ilişkiye işaret ediyor. Öte yandan, bilim dilinin anlaşılmazlığını ti’ye alıyor.

    Açıkekran

    ARILARIN YAŞAM MÜCADELESİ

    Elif Çelebi’nin ‘Desire’ adlı çalışması ne olduğunu bilmediğimiz sarı bir sıvı içindeki arıların hayatta kalma mücadelesini gösteriyor. Rönesans resminde metafizik dünyayı simgeleyen yukarı bölüm ve yaşamı sembolize eden aşağı taraf bu videoda yer değiştiriyor. Sıvının içinde çırpınıp duran arılar yaşama uzanmak için yukarı tırmanmaya çalışıyor. Video aslında güç dengeleri, fiziksel şiddet ve acımasızlık gibi temalara dokunuyor.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı