Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

750 milyon Euro’luk pazarda iki cepten biri kameralıya döndü

YILDA 7 milyon cep telefonunun satıldığı Türkiye’de rekabet, kameraya kaydı. Hem rakipleriyle, hem de dijital kameralarla ‘piksel yarışı’na giren cep telefonlarında, şu anda 2 megapiksele ulaşan kamera çözünürlüğü, yılbaşına kadar 3.2 megapiksele çıkacak. Bu yeni modellerle, telefonları yenileme süresi de 1.5 yıldan bir yıla kadar inecek.

YILLIK pazar hacmi 750 milyon Euro’ya (1 milyar 222 milyon 500 bin YTL) ulaşan cep telefonu sektöründe artık, satılan her iki telefondan birini fotoğraf ve video çekme özelliği bulunan kameralı modeller oluşturuyor. Yüksek çözünürlükte çekim yapma özelliğine sahip, telefonlar, pazarda ön plana çıkıyor. Bu da, yılda 7 milyon cep telefonunun satıldığı Türkiye pazarında rekabeti, cep telefonlarındaki kameraların çözünürlüğüne kaydırıyor. Hem rakipleriyle, hem de dijital kameralarla ‘piksel yarışı’na giren cep telefonlarında, şu anda 2 megapiksele ulaşan kamera çözünürlüğü, yılbaşına kadar 3.2 megapiksele çıkacak. Kameralı cihazlar sayesinde cep telefonu yenileme süresini 3 yıldan 1.5 yıla çekmeyi başaran ithalatçı firmalar, 3.2 megapiksel çözünürlükteki yeni modellerle, bu süreyi bir yıla kadar indirmeyi amaçlıyor.

PAZAR YÜZDE 5 BÜYÜDÜ:

Arkadaşımız Ayşegül Güven’in yaptığı araştırmaya göre, geçtiğimiz nisan ayında uygulamaya giren ÖTV artışıyla, vergi yükü yüzde 42’ye ulaşan cep telefonu pazarında bu yıl, yüzde 5’lik büyüme gerçekleşti. Rekabeti, kameralı telefonlara kaydıran ithalatçı firmalar, pazarı canlı tutabilmek için model yenileme süresini de ortalama bir aya indirdi. Piyasaya sürekli yeni modellerin sürülmesi, cep telefonlarının kısa sürede demode olmasına yol açıyor. Artık, boyut ve ağırlık açısından daha fazla değiştirme imkanı kalmayan, bluetooth, kızılötesi, hafıza, mp3 çalar gibi hemen hemen tüm teknolojik özelliklerin de yer aldığı cep telefonlarında gelişmeye en açık fonksiyon olarak kamera sistemleri öne çıkıyor. İki yıl önce, 0.1 megapikselle başlayan cep telefonlarındaki kamera sistemleri, şu anda 2 megapiksele kadar ulaştı. İthalatçı firmalar, önümüzdeki aylarda piyasaya sürecekleri 3.2 megapiksel çözünürlükte kamera içeren yeni modellerinin tanıtımını da yapmaya başladı. Bununla da yetinmeyen firmalar, uluslararası fuarlarda daha şimdiden, ürettikleri 8 megapiksel kameralı yeni modellerini sergileme yoluna gidiyor. Bu da, otofokus, flaşlı, peş peşe çekim, siyah beyaz ve sepia(eskitme) modu gibi dijital kameralarda yaşanan teknolojik gelişmeleri anında cep telefonlarına yansıtan firmalar arasındaki piksel savaşlarının daha da artacağını gösteriyor.

FİYATLAR ETKİLENİYOR:

 Cep telefonu kamera sistemlerinde yaşanan tüm bu gelişmeler, fiyatları da önemli ölçüde etkiliyor. Model ilk piyasaya sürüldüğünde fiyat, 500 milyon lira ile 1 milyar 700 milyon lira arasında değişiyor. Birkaç ay içinde yeni modellerin devreye girmesiyle birlikte, fiyat yarı yarıya düşüyor. Süre uzadıkça, fiyat da geriliyor. Bunun sonucunda, piyasadaki telefonların fiyatı kamerasızlarda 58 eurodan, kameralılarda ise 100 eurodan başlıyor. Şu anda Türkiye pazarında yüzde 40’ı kameralı olmak üzere 14 markaya ait 250 farklı model cep telefonu satılıyor. Pazarda, yüzde 67’lik payla Nokia lider konumda bulunuyor. Nokia’yı yüzde 11.2 ‘lik payla Siemens takip ediyor. Motorola’nın yüzde 8.4 pay aldığı pazarda Sony Ericsson ve Samsung’un yüzde 5.9 payı bulunuyor. Pantech, BenQ, Alcatel, Vertu, LG, Escort, Panasonic, Philips de sektörde öne çıkan firmalar arasında yer alıyor.

Görüntülü telefon dönemi başlıyor

37 milyon cep telefonu abonesinin bulunduğu Türkiye’de, telefon yenileme süresinin ortalama 1.8 yıla kadar gerilediğini söyleyen Nokia Pazarlama Müdürü Ülkem Kırımlı, ‘Klasik tip kullanıcılar daha sabit oldukları için aynı telefonu 3 yıla kadar kullanma yoluna gidebiliyor. Bu süre, teknolojiyi yakından takip eden orta yaş grubunda ise 6 aya kadar düşebiliyor. Çözünürlük kalitesinin artmasına paralel olarak, görüntülü iletişim ve dijital televizyon teknolojisinin de (DVBH) cep telelefonlarında yaygınlaşması, görüntülü telefon dönemini beraberinde getirecek’ dedi.

Kameradan sonra sıra MP3’lü telefonlarda

ÖZELLİKLE internetten müzik satışının yaygınlaşmasıyla birlikte MP3 çalarlı cep telefonlarının ön plana çıkmaya başladığını söyleyen Siemens Ürün Müdürü Özgür Kirazcı, ‘Geçen yıl toplam satışlardan yüzde 3 pay alan MP3 çalarlı telefonlar artık öne çıkmaya başladı. Bu telefonların toplam satışlardaki payı bu yıl yüzde 26’ya ulaştı. Artık, cep telefonları hafıza kartlarıyla 1 Gigabitelık bilgi depolamak mümkün olabiliyor. Bu da 250’ye yakın şarkının telefona kaydedilmesini sağlıyor. Pazarın MP3’e kayması, operatör firmaları da, müzik satışı yapmaya yöneltecek’ dedi.

En çok kullanılan üç özellik

TÜRKİYE’de cep telefonlarının konuşma ve kısa mesaj göndermenin ardından en fazla fotoğraf çekmek için kullanıldığını söyleyen Motorola Pazarlama Müdürü Okan Büyükdoğan, ‘Kısa mesajın da yerini yavaş yavaş fotoğraf ve hareketli görüntü aktarabilen MMS’e devretmeye başlaması dikkatimizi çekiyor. Operatörlerin desteğiyle kullanımı hızla da genişleyen MMS’in yanısıra MP3, radyo, GPRS ve mobil oyun da büyük ilgi görüyor.’ dedi.

Dijital kamera pazarı etkilenmiyor

CEP telefonlarının kamera özellikleri geliştikçe ve daha yetenekli hala geldikçe dijital fotoğraf makinesi pazarını etkileyeceğini söyleyen Tekofaks Ürün Müdürü İsmail Hakkı Durmuş ‘Ancak bir cep telefonu kamerası ile profesyonel bir kameradan beklentilerin de çok farklı olduğunu gözardı etmemek gerekiyor. Elbette ki cep telefonundaki kamera yetenekleri geliştikçe dijital fotoğraf makinesi üreticileri ilgi çekecek ve farklılık yaratacak yeni özellikler ortaya çıkaracak’ dedi.

X