75 milyar dolarlık ihracata kilitlendik

Sadi ÖZDEMİR
14.06.2013 - 00:00 | Son Güncelleme: 13.06.2013 - 23:52

Türkiye’nin otomotiv ana ve yan sanayisi uzun süredir ‘en çok ihracat yapan’ sektör konumunda.

Üstelik sanıldığı gibi açık vermiyor. Son 7 yılda toplam 12 milyar dolar ticaret fazlası vererek bu şampiyonluğu sürdürüyor. Türkiye şu anda yılda 1 milyon 100 bin araç üretebiliyor.

TÜRK otomotiv sektörü 2012’de 19 milyar 67 milyon dolarlık ihracat yaptı. Uzun süreden beri de Türkiye’nin en çok ihracat gerçekleştiren sanayi sektörü konumunda. Bu yıl 20 milyar dolar aşılacak. 2023 yılı hedefi ise 75 milyar dolarlık ihracat yapan, 4 milyona raç üreten ve 3 milyonunu ihraç edebilen bir sektör haline gelmek. Sanıldığı gibi ‘dış ticaret açığı veren’ bir sanayi sektörü de değil. Son 7 yılda toplam dış ticaret fazlası 12 milyar doları aşmış durumda. Sektörün ihracat cephesinin temsilcisi Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu şu bilgileri aktarıyor:

GÜMRÜK BİRLİĞİYLE UÇTUK

· Otomotiv endüstrisini biz her zaman Türkiye’nin lokomotif sektörü, aydınlık yüzü olarak görüyoruz; şöyle ki, üretimimiz dünya standartlarında, bugün ihracat yapmadığımız ülke sayısı parmakla sayılabilecek kadar az. Ayrıca bunlara kaliteli üretim, nitelikli insan gücü, üretimde, ihracatta, istihdamda, sosyal sorumluluk alanlarında lider bir endüstriden bahsediyoruz. 1960’lı yılların başında montaj sanayi ile işe başlayan sektörümüzÜN, 1996 yılında Gümrük Birliği’ne girilmesiyle önce çok olumsuz etkileneceği sanıldı. Ancak Gümrük Birliği, sektör temsilcilerimizin dünya standartlarına uymasını sağlayınca bugünkü başarıyı yakaladık. Endüstrimiz Ar-Ge merkezleriyle yenilikler peşinde koşan bir endüstri halini aldı.

İNSAN GÜCÜNE YATIRIM

· Sosyal sorumluluk alanında da endüstrimiz için çok önemli adımlar attık. Türkiye’de alanında tek ve TBMM üstün hizmet ödüllü Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’ni 2 yıl önce otomotivin kalbi Bursa’da hizmete açtık. Burada yetişecek öğrencilerimizi nitelikli insan gücüne ihtiyacı olan sektörümüzde değerlendireceğiz. Sosyal sorumluluk alanındaki bu önemli adımımıza sektörün paydaşları duyarsız kalmadı. Gerek ana sanayi, gerekse yan sanayimiz okulumuzun ihtiyaçları olan laboratuarlardan kütüphaneye, okul binasının çevreci bina kimliği kazanmasından teknik alanda desteklere kadar yardımlarını esirgemediler. Okulumuz Türkiye’nin Yeşil Bina sertifikası alan ilk eğitim kurumu olarak tarihe geçti.

DEVLERE ÜRETİM YAPIYORUZ

· Türkiye’de üretim yapan Renault, Ford Otosan, Tofaş, Hyundai, Toyota, Honda ve diğer  ana sanayi markalarının yanı sıra yan sanayimiz de Mercedes’ten BMW’ye, Volkswagen’den Bentley’e kadar dünya markalarına ürün tedarik ediyor. İhracatımız 2008 yılında rekor seviyeye ulaşarak 25 milyar dolara yaklaştı. Ancak bu dönemde başlayan küresel kriz nedeniyle  ihracatta son yıllarda gerilemeler yaşandı. 2012 yılında 19 milyar 63 milyon doları bulan ihracatta bu yıl 20 milyar doları aşmayı hedefliyoruz. Yılın ilk 5 ayını dikkate aldığımızda ise geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artışla 8 milyar 748 milyon dolar dış satışa ulaştık ki, bu da bu yılki hedefimizin bu şartlarda yakalanacağını ortaya koyuyor.



O algı çok yanlış


? ULUDAĞ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, sektörün sanıldığı gibi dış ticaret açığı vermediğini belirtiyor ve şöyle konuşuyor: “Kamuoyunda her ne kadar da bu anlamda yanlış algılanıyor olsak da endüstrimiz son 7 yılda 12 milyar doları aşkın bir dış ticaret fazlası vererek ülkemize katma değer yaratıyor. Ayrıca istihdam anlamında da  da servis, akaryakıt gibi bileşenlerin de eklenmesiyle bir milyon 250 bin kişilik bir işgücü yaratıyoruz. Üretim rakamları dikkate alındığında ise kapasitemiz 1.6 milyon adet olmasına karşın, son yıllarda istikrarlı bir şekilde ana sanayimiz bir milyon 100 bin seviyelerinde üretim gerçekleştiriyor. Dünya motorlu araç üretimi sıralamasında 16. olsak da, özellikle ticari araç üretiminde Avrupa birincisi olduğumuzu vurgulamak istiyorum.”

TAYSAD: Yan sanayide 100 bin kişi çalışıyor

OTOMOTİV sektörünün ana üreticilerine hem yurtiçi hem de ihracat için üretim yapan ‘türk oto yan sanayicileri’ de küresel çapta iddialı. Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu’nun şu bilgileri aktarıyor: “Derneğimizin 327 üyesi, yaklaşık 18 milyar dolar cirosu, 6.5 milyar dolarlık da doğrudan ihracatı var. 100 bin’in üzerinde istihdam sağlıyoruz. ‘Güçlü Sanayi Güçlü Marka’ sloganı ile yola devam ediyoruz. Kalite, lojistik, maliyet, Ar-Ge, yenilikçilik, insan kaynakları ve bilgi sistemleri konularında mükemmelleşen tedarik sanayi yapımızı, tüm dünyaya tanıtmayı ve rekabet gücümüzü “Marka” unsuru olarak ortaya koymayı hedefliyoruz.”

STRATEJİ BELGESİ TAMAM

Başkan Dudaroğlu, hükümet ile Otomotiv Sanayi Strateji Belgesi, 2023 İhracat Vizyonu, Yatırım Teşvikleri ve Ar-Ge Destekleri kapsamında ortak çalışmalar yaptıklarını belirtiyor ve “Bu alanlarda oluşturduğumuz çalışma grupları ile iyileştirme önerilerimizi, sanayimizin gelişimi için yapılması gerekenleri düzenli olarak hükümet temsilcilerimiz ile paylaşıyoruz. Otomotiv sanayimizin devlet nezdinde temsilinin yanı sıra, üyelerimiz, yurtiçi ve yurtdışındaki ana sanayi firmalarımız ve değer zincirindeki tüm paydaşlarımız ile ilişkilerimizi güçlendirmeye yönelik çalışmalarımız oluyor” diyor.

Ekonomi Bakanlığı ile ‘performans’ kurgusu

TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi kapsamında Ekonomi Bakanlığı ile yeni projeler üzerinde çalıştıklarını anlatarak, şöyle devam ediyor: “Bakanlığımızın desteği ile hayata geçirdiğimiz ve örnek teşkil edecek projelerimiz oldu. Bu projelerimizde üyelerimizin orta ve uzun vadeli hedeflerini belirleyerek, performans yönetim sistemlerini kurgulamalarını sağlayarak, işletme performanslarını artıracak ve ihraç pazarlarını geliştirecek çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Halihazırda 12K Model ismini verdiğimiz projemizin ilk grup çalışmaları tamamlandı. Yeni dönemde 4 yeni başvuru ile bu çalışmalarımızı da hızlandırarak sürdürmeyi amaçlıyoruz. Esnek üretim kabiliyetimiz, iyi eğitimli ve girişimci insan gücümüz, uluslararası kalite sistemlerine ve teknik mevzuatlara uyumumuz, güçlü yabancı ortaklarımız ile tam entegrasyonumuz, Ar-Ge potansiyelimizin gelişmesi ve ihracat deneyimlerimiz, Türk otomotiv tedarik sanayimizin avantajlı ve güçlü olduğu konular arasında yer alıyor.”

48 Ar-Ge merkezimiz var

TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu, “AB Komisyonu’nun 2020 öngörüsünde de yer aldığı üzere üretim, artık Avrupa’dan Doğu’ya doğru kayıyor. Bunu son birkaç yılın küresel üretim rakamlarına baktığımızda da rahatlıkla görebiliyoruz. Son iki-üç yılda atılan adımlar sayesinde bugün Türk otomotiv tedarik sektöründe 48 adet Ar-Ge Merkezi mevcut olup, bunların 46 tanesi TAYSAD üyesi. Ana sanayi firmalarımız ile birlikte toplam Ar-Ge Merkezi sayımız 58’e ulaştı.

Vergide atılacak adımlar yabancı yatırım getirir

TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu, sektörün hızlı gelişmesi için de şöyle bir öneride bulunuyor: “Otomotiv sektörümüz küresel bir güce sahip olsa da, bu gücünü öncelikle kendi iç pazarından alabilmelidir. Otomotivde yapılmasını arzuladığımız Adil Vergi Düzenlemesi iç pazarımızın çok hızlı gelişmesini sağlayacak, ülkemizi yabancı yatırımcılar için cazibe merkezi haline getirecek ve Türk Tedarikçilerin güçlenerek küresel tedarikçi haline gelmesini kolaylaştıracak.”

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı