700 milyon dolarlık tencere pazarında düdüğü kim çalacak

YILDA 700 milyon dolarlık üretimin, 400 milyon dolarlık ihracatın gerçekleştiği tencere pazarında rekabet ‘düdüklü’ye kaydı. Pazarın yüzde 60’ını yılda 80 bin adet düdüklü tencere satan Tefal elinde tutuyor. Onu Jumbo, Hisar, Korkmaz, Paksan ve Fissler izliyor.

ÇİN ve Hindistan’ın ardından dünyanın en büyük üçüncü çelik tencere üreticisi konumuna gelen Türk firmaları, şimdi de rekabeti düdüklü tencereye kaydırdı. Clipso’yla Türk ev kadınlarının gönlünü kazanan Fransız Tefal’in ardından Alman Fissler’in de ön plana çıkmaya çalışması, yerli firmaları harekete geçirdi. Bu da, irili ufaklı 150’den fazla firmanın rekabet ettiği tencere pazarında düdük kapma yarışını başlattı.

Yılda 700 milyon dolarlık üretimin, 400 milyon dolarlık ihracatın gerçekleştirildiği tencere pazarında, düdüklülerin payı, 35 milyon doları buluyor. Bunun da yüzde 60’ını yılda 80 bin adet Clipso satışıyla Tefal, tek başına elinde bulunduruyor. Tefal’i, Jumbo, Hisar, Korkmaz, Paksan ve Fissler gibi yerli ve yabancı markalar izliyor.

PAZAR BÜYÜYOR:

Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, düdüklü tencere pazarı, Tefal’in son 3 yılda gerçekleştirdiği atakla, hızla büyüme eğilimine girdi. Bunda da, düdüklü tencere üretiminde uygulanan teknolojilerin etkisi oldu. Tefal’in üç yıl gibi kısa bir sürede pazar hakimiyetini ele geçirmesi, yerli firmaların da Tefal benzeri ürünlere yönelmesine yol açtı. Oysa, düdüklü tencerelerde, Fransız, Alman ve İtalyan olmak üzere üç farklı teknoloji kullanılıyor. Bunlar da, Tefal’in öncülük ettiği Fransız teknolojisinde kullanılan Clipso sistemi, Alman teknolojisinde Fissler’in başını çektiği tırnaklı, İtalyan modelinde ise Lagostina’nın başlattığı üstten yaylı kapaklı sistemlerden oluşuyor. Yaygın olarak, Alman ve Fransız sistemleri kullanılıyor.

FİYATTA UÇURUM:


Türkiye’de, düdüklü tencerelerde, 0.5 bar çalışma, 1.2 bara kadar da emniyet basıncına izin veriliyor. Bu nedenle, Alman, Fransız ve İtalyan sistemlerinin üçüyle de üretim ve ithalat gerçekleştirilebiliyor. 80 farklı ülkeye ihracat gerçekleştiren yerli firmalar, Amerika’ya ise sadece Alman teknolojisiyle ürettikleri düdüklü tencereleri satabiliyor. Üretici firmalar bunun da nedenini ABD standartlarına bağlıyor.

Türkiye’de satılan yerli ve ithal düdüklü tencere fiyatları arasındaki fark, 10 kata kadar çıkıyor. İtalyan sistemiyle Türkiye’de üretilen düdüklü tencereler 30-40 YTL arasında satılırken, Fransız teknolojisiyle üretilen düdüklülerin fiyatı 70-80 YTL oluyor. Fiyatlar, Tefal, Fissler gibi ithal markalarda 300-400 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Tefal’i pratik kullanım, Fissler’i de, annesinin düdüklüsünü arayanlar alıyor.

EMNİYET SİSTEMLERİ:

Teknolojideki gelişmeler sayesinde artık pişirme süreleri üçte bire düşerken, doğru kullanımda düdüklü tencerelerde sorun yaşanmıyor. Tencere ateşte unutulsa dahi geliştirilen emniyet sistemleri devreye girerek, patlamaya yol açmıyor. Ancak, bunun için de marka ürünlerin tercih edilmesi gerekiyor.

Tüketicinin güveni kolay kazanılmıyor

1960’
lı yıllarda hamam tası üretimiyle başlayan ve bugün 16 milyon dolarlık ciroya ulaşan önde gelen çelik tencere üreticilerinden Kormaz’ın Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Korkmaz, sektörde öne geçmek için markalaşmanın gerektiğini söylüyor. Korkmaz, ‘Tüketici mağazaya ‘annemin düdüklüsünü istiyorum’ diye gidiyorsa, bu ancak 20-30 yılda elde edilen güvenden kaynaklanıyor. Bizlerin de tüketicilerin üzerinde aynı etkiyi yaratabilmemez için uzun yıllar yanlış yapmadan üretim gerçekleştirmemiz gerekiyor’ dedi.

Tavada teflon çaydanlıkta çelik

700
milyon dolarlık çelik tencere pazarının yüzde 5’ini düdüklülerin oluşturduğunu söyleyen Paksan Dış Ticaret Koordinatörü Nazmi Lise, ‘Alüminyum üzerine yanmaz yapışmaz malzemenin kaplandığı ürünlerde tava, çelik mutfak ürünlerinde ise çaydanlık en fazla satılıyor. Teflon diye adlandırılan ürünlerin ömrü kısa olması nedeniyle, mutfak eşyalarında çelik geleceğin ürünü olacak’ dedi.

Hedefi, düdüklüyü her eve sokmak

TÜRKİYE’
de yılda 80 bin adet düdüklü tencere satışı gerçekleştiren Tefal’in Genel Müdürü Cüneyt Yağcı, ‘Clipso’yla 3.5 yıl gibi kısa bir sürede toplam pazarın yüzde 60’ını ele geçirdik. Bunu da, düdüklü tencereden korkan Türk tüketicisinin güvenini kazanarak sağladık. Bir kez kullanan, bir daha vazgeçemiyor. Şimdi hızla büyüyen pazardaki hedefimiz, düdüklü tencereyi Türkiye’deki her eve sokmak’ dedi.

Emsan’ın boşluğu doldurulamadı

TEK
başına 60 milyon dolarlık üretim gerçekleştiren Türkiye’nin en büyük çelik tencere üreticisi Emsan’ın 2001 yılında yaşanan krizde piyasadan çekilmesiyle oluşan boşluk, henüz doldurulamadı. Bu boşluğu şimdi, Korkmaz, Paksan, Öztiryakiler, Mert Çelik, Hisar ve Hür Sultan gibi önde gelen firmalar doldurmaya çalışıyor.
Yazarın Tüm Yazıları