Gündem Haberleri

GÜNDEM

    60 dakikadan uzun süren dizi yok

    Hürriyet Haber
    23.02.2011 - 04:16 | Son Güncelleme:

    Türkiye'de dizi sürelerinin uzunluğuyla ilgili tartışmalar devam ederken, RTÜK tarafından 14 Avrupa ülkesi üzeride yapılan araştırmada dizilerin ortalama 45 dakika sürdüğü belirlendi.

     RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, yaptığı açıklamada,  Türkiye'de dizi sürelerinin uzunluğuyla ilgili hem izleyicilerden hem de  dizilerde çalışanlar ve set görevlilerden şikayetler aldıklarını söyledi. Dizi sürelerinin kısaltılması için yürüyüşler ve mitingler yapıldığını,  konuyla ilgili tartışmaların gündeme geldiğini belirten Dursun, şöyle devam  etti:“RTÜK'ü göreve çağıranlar oldu, 'Neden müdahale etmiyor' diyenler oldu.  Biz konuyla ilgili yayıncılarla görüşme yapmıştık. Yayıncılar da dizilerin bu  kadar uzun süreli olmasından şikayetçi olduklarını ancak bir takım konjonktürel  nedenlerle dizi sürelerinin uzadığını ifade etmişlerdi. Yayıncılar o toplantıda  oyuncuların yüksek ücret almaları, rekabet ortamı, reklam yerleştirmeleriyle  ilgili yaşanan sıkıntılar gibi faktörler üzerinde durmuşlardı.”
       RTÜK'e yönelik “dizi sürelerinin maksimum sınırını belirleyin”  eleştirileri üzerine Avrupa ülkelerindeki  dizi süreleri, sürelerin belirlenmesinde hangi aktörlerin etkili olduğu yönünde araştırma yaptıklarını  belirten Dursun, söz konusu çalışmanın sonuçlandığını bildirdi.
               
             -“60 DAKİKADAN UZUN SÜREN DİZİ YOK”-              
     Araştırmanın Avusturya, Bulgaristan, Almanya, Danimarka, İspanya,  Finlandiya, Fransa, İngiltere, İtalya, Hollanda, Polonya, Portekiz, Romanya,  İsveç'i kapsadığını ifade eden Dursun, şunları kaydetti: “Arkadaşlarımızın yaptığı araştırmayla, Avrupa ve Amerika'da dizi  sürelerinin 20 dakika ile 60 dakika arasında değiştiğini tespit ettik. Çağdaş  dünyada 20 dakikadan kısa, 60 dakikadan uzun süreli dizi yok. Dizi süreleri  ortalama 45 dakika. Birçok dizinin ABD yapımı olduğu dikkate alındığında, ABD'de  de durumun farklı olmadığı sonucuna ulaşabiliriz. Türkiye'de ise dizi süreleri  80-90 dakika veya daha uzun. Bunun yanında özetinin yayınlanmasıyla 2.5-3 saate  kadar çıkıyor. Bir de reklamları eklediğinizde neredeyse 4 saate tırmanan bir  süre. Bu izleyiciler açısından kabul edilebilir bir şey değil. Buna artık  müdahale etmek gerekir diye düşünüyorum.”
             Bu ülkelerde dizi sürelerinin nasıl belirlendiği yönündeki araştırmaya da  değinen Dursun, “Bu 45-60 dakikayı kimin belirlediğine baktık, yayıncı mı,
     izleyici mi, izleyici temsilcileri mi, program yapımcıları mı yoksa RTÜK  benzeri  otoriteler mi, devlet mi? Yaptığımız çalışmada, dizi sürelerini RTÜK benzeri  düzenleyici otoritelerin değil, arz talep dengesinden hareketle yayıncıların  belirlediğini tespit ettik” diye konuştu.
             Bu kapsamda Kültür ve Turizm, Çalışma ve Maliye bakanlıkları ile sendika  ve meslek birlikleri temsilcilerinden oluşan bir komisyonun dizi süreleriyle  ilgili çalışma başlatmasının planlandığını ifade eden Dursun, “Bu konu, artık  kamusal düzenleme noktasına kadar gelen önemli bir sorun olarak karşımızda  duruyor. Burada biz nasıl bir politika izleriz, onu kesin belirlemiş değiliz ama  dünyadaki örnek, bizim için yol gösterici olabilir diye düşünüyoruz” dedi.
           
             -REKLAM SÜRELERİ-
    Öte yandan, RTÜK tarafından Avrupa ülkelerindeki reklam uygulamaları da  araştırıldı. Buna göre, Çek Cumhuriyeti 45 dakikalık televizyon filmlerinde bir  kerelik, 45 dakikadan uzun televizyon programlarında ise birden çok reklam arası  verebiliyor. Bu reklam süreleri 45 dakikalık kısımlar olarak ayrılıyor ve ona  göre reklam veriliyor.Fransa'da, 60 dakikalık programlarda 8 dakikalık bir reklam arası  veriliyor. Almanya'da, haftalık yayın akışında reklamlar 260 dakikayla  sınırlandırılıyor. Yayın akışında saat 19.30-23.30 arasında ise reklamlar 75  dakikayı aşmıyor.İngiltere'de ise kamu yayıncısı ve özel kanallar için farklı düzenlemeler  bulunuyor. Özel kanallara bakıldığında 26 dakikanın altındaki programlarda bir  kez reklam yayınlanırken, 45 dakikada iki, 65 dakikada üç, 85 dakikada dört, 105  dakikada beş, 125 dakikada altı reklam arası veriliyor. Bir saatlik bir yayında  en fazla 12 dakikalık reklam arası oluyor.

     

     

     

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı