"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

55 milyon dolarlık tankeri denize indirdi, beyaz bayrak için Malta ve Marshall’ı seçti

Seul’den (Kore) Hyundai Heavy Industries (HHI) Co. Ltd’nin önemli tersanelerinden birinin bulunduğu Gunsan’a 3 saatlik yolculuk için otobüsteyiz.

55 milyon dolarlık tankeri denize indirdi, beyaz bayrak için Malta ve Marshall’ı seçti


Otobüste Türkiye’nin Seul Büyükelçisi Mustafa Naci Sarıbaş ve eşi Gülden Sarıbaş, Densa Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Sabancı, eşi Arzu Sabancı, Densa Holding Başkan Yardımcısı Hacı Sabancı, Densa Denizcilik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Demet Sabancı Çetindoğan, Genel Müdürü Cemil Gücüyener, Densa Holding CFO’su Cüneyt İlçöl var.
HHI Başkanı Oi-Hyun Kim ile Gunsan Tersanesi’nden sorumlu Başkan Yardımcısı Kim Won Hwan ev sahibi olarak konuklarına eşlik ederken, Credit Suisse’in gemi finansmanı direktörü Regis Caze de, kredi verdiği tankerin teslim töreni için yolcular arasında yerini aldı. Ayrıca Osman Geylan, Selahattin Aksoy ve Sinan Ekincioğlu da Hacı Sabancı’nın özel konukları olarak ekibe katıldı.
Ömer ve Hacı Sabancı, krizde fırsat görüp Demet Sabancı Çetindoğan’ın (Ömer Sabancı’nın kardeşi) yüzde 50 ortaklığıyla girdikleri sektörde fiyat hareketlerine o gün denize inen 106 bin ton (500 bin varil petrol) kapasiteli Densa Alligator’den örnek verdi:
- Bu tankerin normal fiyatı 74 milyon dolardı. Biz siparişi verdiğimiz sırada 55 milyon dolara düşmüştü. O siparişten 6 ay sonra filomuzun 22’nci üyesi olacak birebir aynı tanker için de HHI’ye yeni sipariş verdik. 31 Ocak 2015’te teslim alacağımız o tankerde fiyat 48 milyon dolara indi. Aynı tankeri bugün sipariş etmeye kalksak, fiyat 52 milyon dolara çıkmış durumda.
Ömer Sabancı
, Densa Denizcilik filosunun 23’üncü üyesini sipariş etmek üzere sabırsızlandığını belirtti:
- Hacı ve Cemil Bey, finansmanı çözmeden siparişi vermemizi doğru bulmuyor. Ben, “23 uğurlu sayım” desem de onlar frenliyor.
- Gemi alımlarınızda özsermaye-kredi oranı nasıl?
- Avrupa bankalarından kaynak kullanırken yüzde 65 özkaynak, yüzde 35 kredi şeklinde işlem yürüyor. Çoğunlukla Türk bankalarından kaynak kullanıyoruz. Özsermaye-kredi oranı biraz değişebiliyor. Densa Alligator’ün kredisini Credit Suisse’den kullandık.
Sektöre uzun vadeli planlarla girdiklerini, acele etmeden büyüdüklerini kaydetti:
- İlk gemimizi 2010’da almıştık. Şimdi 21 gemilik filomuzun değeri 1 milyar doları buldu. Toplam kapasitemiz de 1.7 milyon tona ulaştı.
Hacı Sabancı
araya girdi:
- Şu anda 4 milyon tonluk toplam taşıma kapasitesiyle en büyük filo Genel Denizcilik’in. Ya-Sa da 2.2 milyon tonla ikinci sırada.
- Gemilerinizin tamamı Malta veya Marshall Adaları’na kayıtlı görünüyor. Özel nedeni var mı?
Hacı Sabancı yanıtladı:
- Beyaz bayrak için Malta ve Marshall’a yöneldik. O bayrakları taşıyan gemiler neredeyse hiç aramaya tabi tutulmuyor. Zaman kaybı da olmuyor. Ancak, gemilerimiz Türk ticaret filosu sayılıyor. Her gemi için ayrı şirket kuruyoruz. O şirketler Densa’ya bağlı bulunuyor.
Cemil Gücüyener
konuyu biraz daha açtı:
- Türkiye’nin deniz ticaretinde geçmişten gelen kötü bir sicili vardı. Her ne kadar bu durum önemli ölçüde aşıldıysa da, yine de dünyada o imajı tümüyle silmek mümkün olamıyor.
TÜSİAD Başkanlığı döneminde sıklıkla medyada yer alan Ömer Sabancı’nın ofisine 2011 yılı başlarında uğramıştım. Beni oğlu Hacı Sabancı’yla birlikte karşılamıştı:
- Bugün sohbet edelim ama bizimle ilgili birşey yazma. İşimiz medyaya konu olacak boyuta ulaşmış değil.
Anlaşılan Ömer Sabancı, “medyada yer alma çıtası”nı 1 milyar dolarlık filoya ulaşmak olarak belirlemiş...
Bakalım Densa Denizcilik, büyüme çıtasını hangi noktaya çıkaracak?

Sabancı Holding ve Akbank iyi yönetiliyor, biz memnun oluyoruz

ÖMER Sabancı’ya Sabancı Holding ve bağlı şirketlerindeki hisselerinin durumunu sorduk:
- Sabancı Holding ve Akbank’ta ben, annem ve kız kardeşim hissedarız.
- Aileden hisse satan fertler oldu.
Siz hiç o hisselerden sattınız mı?
- Biz hiç satmadık. Satmayı da düşünmüyoruz.
- Sabancı Holding’de toplantılara gittiğiniz oluyor mu?
- Hayır gitmiyoruz. Sabancı Holding de, Akbank da gayet iyi yönetiliyor. Biz hissedar olarak durumdan memnunuz.

İlerde halka açılabiliriz ABD mi, Türkiye mi bilemem

DENSA Holding Yönetim
Kurulu Başkan Yardımcısı Hacı Sabancı, bir soru üzerine günü geldiğinde Densa Denizcilik’i halka açabileceklerini vurguladı:
- Yalnız halka açılmayı Borsa İstanbul’da mı, yoksa New York’ta mı yaparız bilemiyorum. Borsa İstanbul’da halka açık armatörlük şirketi yok.

Yeni sektörlere yalnız gireriz

DENSA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Sabancı’ya kuzeni Demir Sabancı’yla ortaklık durumunu sorduk:
- Electroworld’de ortaktık. Oradan çıktık. Havacılık şirketimiz Döysa’da ortağız. Orada da 2 olan iş jeti sayısını 1’e indirdik. Demir Bey’le ortak bir de plastik enjektör işimiz var. Denizcilikte de kız kardeşim Demet’le ortağız.
- Yeni sektörlere girmeyi düşünüyor musunuz?
- Elbette bakıyoruz. Bazı teklifler de alıyoruz. Yeni işlere artık kendimiz gireceğiz. Ortaklık düşünmüyoruz.
Hacı Sabancı
araya girdi:
- Enerji konusunda teklifler geliyor. Sabancı Holding’in Enerjisa’sı varken aynı alana girmeyi düşünmeyiz. Doğuş Grubu’nun girdiği gıda-restoran işi bize de cazip geliyor.

X