Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

50 marka kapışıyor, kedi ve köpek mamasına 68 milyon dolar gidiyor

TÜRKİYE’de evcil hayvanlara talep giderek artıyor. Artık her 100 evden 8’inde evcil hayvan besleniyor. Bu da, yılda 15 bin 700 ton kedi ve köpek mamasının satıldığı pazarın 68 milyon dolarlık hacme ulaşmasını sağlıyor.

YILDA 100 bin boşanmanın gerçekleştiği Türkiye’de, çiftlerin teselliyi kedi ve köpekte araması, evcil hayvan mama pazarına yarıyor. Artık, her 100 evden 8’inde evcil hayvan besleniyor. Bu da, yılda 15 bin ton kedi, köpek mamasının satıldığı pazarın 68 milyon dolarlık hacme ulaşmasını sağlıyor. Pazarda yaşanan hızlı büyüme, üretici ve ithalatçı firmalar arasında da yoğun rekabete yol açıyor. 20 firmanın 50 farklı markayla rekabet ettiği pazarda, tüy parlatandan alerji önleyene, diyetten eksta vitaminliye, yavrudan erişkine kadar her cinse ve keseye uygun ürün bulmak mümkün oluyor. Cazip fiyat avantajıyla market raflarına kadar giren ürünler, yüzde 60’a varan pazar paylarıyla, hakimiyeti ele geçirerek, premium olarak adlandırılan pahalı ürünleri geride bırakıyor.

PAZARA KÖPEKLER HAKİM: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, 2005 yılında Türkiye’de toplam 15 bin 700 ton kedi ve köpek maması satıldı. Bunun 10 bin 200 tonu köpek, 2 bin tonunu da kedi olmak üzere ithal mamalar oluşturdu. Geçtiğimiz yıl, 3 bin 500 ton da yerli mama satışı gerçekleşti. 2004 yılına kadar sadece ithal ürünlerin rekabet ettiği pazarda, geçtiğimiz yıl ilk kez yerli üretim başladı. Tropikal adlı firmanın Goody markasıyla ürettiği kedi ve köpek mamaları, fiyat avantajı sayesinde kısa sürede pazardan yüzde 20’lik pay kapmayı başardı. Market ve premium mamalar arasındaki fiyat farkının iki kata varan oranlara çıkması, pazarın market ürünlerine kaymasındaki en büyük etkeni oluşturuyor. Ekonomik köpek mamalarının ortalama 5 YTL’lik kilo fiyatıyla satıldığı pazarda, premium mamaların kilo fiyatı 10 YTL’yi buluyor. Marketlerde satılan kedi mamalarının ortalama kilo fiyatı 8 YTL olurken, bu premium mamalarda 17 YTL’ye kadar çıkıyor.

İSTANBUL LİDER: Köpek ve kedi mamalarında en fazla tüketim, İstanbul’da gerçekleşiyor. Toplam tüketimin yüzde 57’sini oluşturan 7 bin ton mamanın satıldığı İstanbul, pazarda ilk sırada yer alıyor. İstanbul’u yüzde 15’lik paylarla, Ankara ve İzmir izliyor. Antalya’da yüzde 10’luk satış yapılırken, geri kalan yüzde 3’lük pay da diğer şehirler arasında paylaşılıyor.

EN FAZLA KEDİ VAR: Türkiye’de kuştan sonra evde en fazla beslenen hayvan, kedi oluyor. Villa ve müstakil evlere kayış, köpek sayısının da artmasına yol açıyor. Kedi sayısının fazla olmasına rağmen, mama tüketiminde köpek ürünleri ön plana çıkıyor. Bir kedi kullanılan mamaya ve yaşına göre günde ortalama 40-60 gram tüketirken, bu köpeklerde 100 gramdan başlıyor.

Pazarda hangi mama markaları var

TROPIKAL: Goody (Türkiye’de üretiyor), ProPac (ithal)

NESTLE: Friskies, Alpo, Proplan

SARMAT (ithalatçı): Sportman Choice, N. Nugget

Nutra

Choice


Whiskas

Hills

Eukoneba

IAMS

Proformance

Nutrience

StarPro

Kanutra

Eagle

RC

MAg

Lacat

Kuru mamanın payı yüzde 80

TÜRKİYE’de satışların yüzde 80’ini kuru mamaların oluşturduğunu söyleyen Tropikal’in Genel Müdürü İzzet Saban, "Kuru mamaların yüzde 7’sini su oluştururken bu yaş mamalarda yüzde 85’e kadar çıkıyor. Bunun sonucunda kedi ve köpekler tükettiği yaş mamadan besin yerine su almış oluyor. Yaş mamaların genel besin alışkanlığına dönüştürülmemesi gerekiyor" dedi.

Pahalısı lahana, ucuzu hamburger tadı veriyor

CAZİP fiyatlarla marketlerde satılan mamalarının kedi ve köpekleri damak tadından yakaladığını söyleyen Nutra Choice’un ithalatçısı İcon’un ortaklarından Cengiz Özkan "Market mamaları kedi ve köpekler için hamburger gibi lezzetli olurken premium mamalar, sağlıklı ama tatsız oluyor. İnatçı kedi ve köpekler de tadını daha fazla sevdikleri market mamalarından vazgeçmek istemiyor. Yeni mamaya alıştırmak için kedi ve köpeklerin alıştığı mamaya 4 gün boyunca oranlarını değiştirerek premium mama katmak gerekiyor. Market maması ile beslenen kedi ve köpekler premiumla beslenenlere oranla daha fazla mama tüketiyor" dedi.

Evde hazırlanan mama kediye yeterli gelmiyor

PET Hospital’in Veteriner Hekimi Aydın Aksu, "Köpeklerin besin ihtiyacı insanlara yakın olsa da, evde hazırlanan mamalar, özellikle kedilerde sorun yaratabiliyor. Kedilerde kas ve sinir sisteminin sağlıklı olması için kendi vücutlarının üretemediği taurin maddesine ihtiyaç duyuyor. Evde hazırlanan mamalarda taurin bulunmadığı için, kedilerin sağlığı olumsuz etkilenebiliyor. Bir kedi köpek maması yerse vücudunda taurin eksikliği doğabiliyor. Buna karşın, köpekler kedi mamasıyla da beslenebilir" dedi.
X