5.vites

Hürriyet Haber
21.09.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Ufuk SANDIK

Mitsubishi Carisma benzini kokluyor

Japon Mitsubishi marka otomobiller, uzun bir aradan sonra yine Türkiye'de ithal edilmeye başlandı. Sabancı Grubu'nun şirketlerinden Pilsa Otomotiv'in temsilciliğini yaptığı Mitsubishi'nin ilk başta Carisma modelinin 1.6 lt. ve 1.8 lt. motor versiyonları satışa sunuldu.

Mitsubishi Motors'un geliştirdiği Gasoline Direct İnjection (GDI) ‘‘Doğrudan Benzin Püskürtmeli’’ motoru, ilk defa Carisma modelinde kullanıldı. Seri üretime geçmiş ilk ve tek doğrudan benzin püskürtmeli motor olan Carisma GDI, geleneksel benzinli motorlardan daha fazla güç üretirken, bir dizel motordan daha az yakıt tüketiyor. Aynı zamanda, daha az çevreyi kirletiyor.

GDI motorun çalışma prensibi oldukça basit. Geleneksel motorlarda benzin ve yakıt silindirin dışında karıştırılırken, GDI motorunda, yakıt püskürtmesi ile yakıt ve havanın karışması, silindirin içinde gerçekleşiyor. Böylelikle, tüketilen yakıt miktarı ile püskürtme zamanlamasının hassas bir biçimde kontrol edilmesi sağlanıyor. Ayrıca yanma işlemi sırasında oluşan karbonmonoksit miktarını en aza indiriyor.

GDI motorunda yakıt tüketimi geleneksel motorlara göre yüzde 20, karbonmonoksit oranı ise yüzde 20 daha az iken, performansın da yüzde 10 artış görülüyor. Mitsubishi Carisma 1.6 modelinin satış fiyatı 4 milyardan başlıyor, 5.4 milyar liraya kadar çıkıyor. 1.8 modelinin satış fiyatı ise 6 milyar lirayla 7 milyar lira arasında değişiyor.

Hurda malzemeden yeni oto üretimine az kaldı

Sanayileşmenin yarattığı çevre kirliliği üretimin her alanında geri kazanımlı ürünlerin önemini arttırıyor. Bu gerçekten hareket eden Japon Toyota firması geri kazanımlı otolar yaratmak amacıyla üretim aşamalarında değişiklik yaptı.

Yılda 800 bin ton otomobilin hurdaya çıktığı Japonya'da, ayıklama tesislerinde hurdaların kullanılır parçaları ayrılıyor. Bunlar demirli parçalar, demirsiz parçalar, alüminyum, plastik, poliüretan köpük ve dokunmuş parçalar olarak kodlanıyor ve ayrı işlem süreçlerine tabii tutuluyor. Ayrılan bu parçalar yeniden kazanılacak şekilde işleniyor. Bu parçalardan bir kısmı yeni otomobillerin üretiminde, bir kısmı ise başka amaçlarla kullanılıyor.

Yeni üretilen araçlarda ise büyük oranlarda geri kazanımlı ürünler kullanılmaya başlandı. Bu gün Toyota firmasının ürettiği araçlarda yüzde 85'i geri kazanılabilir parçalar kullanılıyor. Toyota firması 2000 yılında ürettiği otomobillerde geri kazanımlı parçaların oranını yüzde 90'a çıkarmayı hedefliyor. Hurda malzemelerden yeni otomobillerin üretildiği günlere az kaldığını söylemek yanlış olmaz.

Alfa 166 ekimde Türkiye'de

İtalyan otomotiv devi Fiat Group'a bağlı Alfa Romeo'nun yeni modeli 166, 50 ülkeden bini aşkın gazetecenin katıldığı bir toplantıyla tanıtıldı. İspanya'nın Madrid şehrinde gerçekleştirilen Alfa 166'nın dünya lansmanında konuşan Fiat Group'un Başkanı Roberto Testore, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu Güney Afrika, Brezilya, Hindistan, Çin, Rusya gibi pazarların hızla geliştiğini ve büyük potansiyele sahip olduğunu söyledi. bu pazarların şu anda içinde bulundukları kriz baskısını kısa sürede üzerlerinden atacaklarına da değinen Testore, ‘‘Bu ülkelere yatırım yapmak, geleceğe yatırım yapmaktır’’ dedi.

Önümüzdeki aydan itibaren Türkiye'ye ithal edilecek olan yeni Alfa 166'nın Türkiye'de 11 milyar lira ile 15 milyar lira arasında satılması bekleniyor. 5 motor seçeneği ve 7 ayrı versiyonu bulunan Alfa 166'da bir interaktiv kontrol sistemi de standart olarak yer alıyor. 5 inçlik ekranı bulunan bu sistem sayesinde otomatik klimadan radyoya, cep telefonundan yol güzergahının izlenebildiği navigasyon sistemi kadar bir çok fonksiyon kumanda edilebiliyor. Çift hava yastığının yanı sıra, kötü yol şartları ile yağmurlu havalarda kaymayı önleyen fren sistemleri de bulunuyor. Alfa 166'nın motor seçeneklerinin yanı sıra yeni görünümüyle de Alfa Romeo'nun rekabet gücünu artırması bekleniyor. Alfa 166, güç ve sportifliğin simgesi olarak tanımlanan Alfa 156'ların da ağabeyi olarak gösteriliyor.

Bridgestone rekora koşuyor

Fortune Dergisi'nin geleneksel olarak her yıl yaptığı ‘‘Dünyanın en büyük 500 şirketi’’ araştırmasında Bridgestone, 9'uncu kez sektörün lideri seçildi. Bridgestone, 1997 yılında ‘‘Lastik ve Kauçuk Ürünleri’’ sektöründe 17 milyar 936 milyon dolarlık satış ile lider olurken, Bridgestone'nu 13.6 milyon dolar ile Michelin, 13.1 milyon dolarla Goodyear izledi. 500 Büyük şirket sıralamasında Bridgestone 212, Michelin 302, Goodyear ise 325'inci sırada yer aldı.

Spoyler sadece görüntü için değil

Sadece görsel estetiği artırmak için kullanıldığı düşünülen Spoyler'in çok farklı işlevleri de var. Spoylerler, aerodinamiği artırarak, sürtünmeyi azaltıyor, aracın dengesini artırarak, yakıt tüketimini düşürüyor. Cam takviyeli polyesterden üretilen spoylerlerin tercih edilmesindeki en önemli neden ise otomobile sportif ve farklı bir hava vermesi. Türkiye'de satılan yerli ve yabancı hemen hemen bütün otomobiller için spoyler bulunuyor. Spoylerin, sağlam montajlı, görüşü etkilemeyen, çarpışma anında kesici kenarlar oluşturmayan, hafif, araç çevresindeki nesnelere ve aracın karoserine zarar vermeyecek yapıda olması gerekiyor. Aerodinamik parça adıyla Türkiye'de 8 yıldır spoyler üreten Poliset firması, taklit üretim yapanlardan şikayetçi. Spoyler almak isteyenleri taklit ürünlerden kaçınmaları konusunda uyaran Poliset yetkilileri, kalitesiz spoylerin araca yarar yerine zarar vereceğini öne sürüyorlar.

Ön tampon spoyleri: Aracın altına giren rüzgarı yönlendirerek, araç üzerinde istenilen basınç dağılımını oluşturur ve sürtünmeleri azaltır.

Arka spoyler: Yüksek hızlarda araç gidiş stabilitesini pozitif yönde etkiler, emniyetli ve rahat sürüş sağlar. Ayrıca araç üstü türbülansı düzenleyerek, hızı artırarak daha düşük yakıt tüketimi oluşturur ve aerodinamik katsayıyı düşürür. Spoylerin üzerindeki stop lambası da artı bir emniyet getirir.

Hyundai'nin yenileri

Hyundai, Elantra ve Sonata modellerini yeniledi. Baştan aşağı yenilenen Elantra ve Sonata için geçtiğimiz günlerde İstanbul'da bir tanıtım toplantısı yapıldı. Sürücü ve yolcu hava yastığı ile klimanın standart sunulduğu 1600 cc.'lik Elantra'da en büyük değişiklik aracın ön ve arka kısımlarında yapıldı. Darbe anında katlanan direksiyon simidi, özel tamponlar, alaşımlı jantlar, ABS, hidrolik direksiyon, kapı içi çelik emniyet kirişleri güvenlik önlemleri olarak bulunuyor. Baştan aşağı yenilenen, motor gücü artırılan ve iç dizaynı değiştirilen Sonata'larda ise standart sunulan sürücü, yolcu ve yan hava yastıkları, ABS ve klimanın dışında CD'l radyo-kasetçalar, deri döşemeler, ahşap ön konsol, TCS patinaj kontrol sistemi, alaşımlı jant, elektronik kontrollü klima-polen filtresi, merkezi kilit, alarm ve sun-roof bulunuyor.

Lastiklerin de alfabesi var

Lastiklerde alfabesi olduğunu biliyor musunuz? Lastiklerin yanaklarında yan yana yazılmış çeşitli harfler ve rakamlar bulunuyor. Bu harfler ve rakamlar, lastiğin sınıfını, taşıyabileceği azami yükü, yapılması gereken en yüksek hızı anlatır.

Bu yüzden lastik satın alırken, aracınıza uygun olup olmadığını lastiklerin yanaklarındaki bu harf ve rakamlardan anlayabilirsiniz.

Lastikte bulunan 175/70 R 13 82T şeklindeki bir tanımlanın ne anlattığını sembolleri tanıdıktan sonra anlamak çok kolay. Örneğin buradaki 82 yük indeksini, T ise hız sınıfını belirler. Örnekteki lastikte 82, tek lastiğin taşıyabileceği azami yük olan 475 kg'ı, T ise en fazla 190 km. hız yapılması gerektiğini gösterir.

225/55 ZR 16 95W ve 225/55 R 16 95 V ölçülerini örnek alalım. Her iki lastikte de, kesit genişliği, seri, yapı, jant çapı ve yük indeksi aynı. Ancak hız sembolleri farklı olduğundan, orijinal lastik 225/55 ZR 16 95W olan bir araca yenilemede 225/55 R 16 95 V şeklindeki lastik takılmamalıdır.

Yukarıdaki örneklerde ‘‘W’’ 270 km., ‘‘V’’ 240 km. saat anlamına geliyor. Eğer lastikteki tanımlama 225/55 ZR 16 (95) şeklindeyse buradaki ‘‘ZR’’, 240 km ve üstü hızları ifade eder. 95 ise yük indeksidir ve lastik başına en fazla yükün 690 kg. olması gerektiğini belirtir.

KISALAR

SHELL'den kamyon şoförlerine ikinci eğitim... Göztepe Rotary Kulübü ile Topkapı Umumi Nakliyat Ambarları işbirliği ve Shell sponsorluğunda düzenlenen eğitim toplantıları ile trafik canavarına ‘‘dur’’ denmesi hedefleniyor.

MOBİL, Adana'da geçen Haziran ayında meydana gelen depremde büyük hasar gören Mobil Ticaret Meslek Lisesi'nin onarımını tamamladı. Mobil, ayrıca eğitime destek faaliyetleri çerçevesinde Ceyhan Ticaret Lisesi, Ceyhan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne toplam 10 adet bilgisiyar hibe etti.

OPEL, otomobil pazarında 16 bin 354 adetlik toplam satışla üçüncülüğünü korudu. Renault ve Tofaş'ın ardından üçüncü olan Opel'i, Volkswagen ve Hyundai izliyor. Opel'in pazar payı yüzde 7.96.

YOKOHAMA lastikleri, Yuasa aküleri ve Subaru otomobillerinin Türkiye distribütörü Baytur Motorlu Vasıtalar A.Ş., kendi bünyesinde geliştirdiği ‘‘Toplam Kalite Sistemi’’ ile ISO 9002 Kalite Belgesi aldı.

CİTROEN Türkiye Distribütörü Baylas Otomotiv, Genel Müdürlüğü'ne Derya Kartoz getirildi. Daha önce aynı görevi vekaleten yürüten Derya Kartoz, Subaru otomobillerinin temsilcisi Baytur Otomotiv'de Genel Müdür Yardımcılığı görevini yürütüyordu. Öte yandan Baylas Otomotiv Pazarlama ve Satış Müdürlüğü'ne Hakan Öge getirildi. Öge daha önce Peugeot Otomotiv'de aynı görevi yürütüyordu.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı