Teknoloji Haberleri

TEKNOLOJİ

    4'üncü sanayi ve endüstri devrimi dijital dönüşüm 

    İbrahim Selçuk
    18 Mayıs 2017 - 10:29Son Güncelleme : 18 Mayıs 2017 - 12:57

    Dijital dönüşüm şirket veya markaların teknolojiyi bütün süreçlerinde (üretim, pazarlama, ölçeklendirme, denetim vs.) kullanarak zamana ayak uydurma şeklinde tanımlayabiliriz. Dijital dönüşüm bir olay değil, dönemdir kısa bir sürede dönüşümün olmasını bekleyemeyiz.

    Çok hızlı bir şekilde ilerleyen teknolojiyi iş süreçlerimize adapte etmek zorundayız aksi takdirde rakiplerimiz ile rekabet edemeyiz. 2000 yılından bugüne dünyadaki en fazla ciroya sahip 500 şirketin yarısı bugün o listede kendisine yer bulamadığını görüyoruz. Değişimin zor olduğu ve sayısız engeller ile karşılaşacağımızı bilerek değişimi iyi yönetmeliyiz.

    Tarihe baktığımızda 1. sanayi devriminde buharlı makinaların üretilip dokuma ve gemi sanayisinde kullanılarak dünyanın gidişatını değiştirdi. 2. sanayi devrimi ile seri üretime geçildi şu an içinde bulunduğumuz 3. sanayi devriminde elektronik ürünler  devreye girdi. Artık önümüzde 4. sanayi devrimi var. Yaklaşık 4 yıl önce Almanya bu dönüşüme başladığını beyan etti ve ciddi çalışmalar yapıldığını biliyoruz. Dönüşüm rüzgarı estiğinde kimileri duvar örer kimileri ise yel değirmeni...

    Dijital dönüşüm dediğinde gazete ilanı yerine web üzerinde reklam vermek internet sitemizi daha canlı tutmak, mobile uyumlu yapmak, sosyal mecralarda daha aktif bulunmak olarak algılamak son derece eksik olur. Dijital dönüşümü tam anlamıyla kavramak için dünyayı iyi okumak gerekiyor. Çünkü son sürat ilerleyen teknoloji yeni nesil ile buluşuyor gün geçtikçe hayatımızı daha da kolaylaştıracak uygulamalar yazılıyor, internet hızları yükseliyor. Evimizdeki akıllı cihazlar, dolapta meyve eksildiği için süpermarket ile iletişime geçip sipariş verebilen buzdolapları, arızasını anlayıp servis çağıran kombiler insansız hava araçları, şoförsüz otomobiller, ameliyat yapan cihazlar, robotlar, giyilebilir teknolojiler bize gösteriyor ki teknoloji artık hayatımızın içinde değil hayatımızın ta kendisi olmuş durumda.

    Büyük şirketler artık mal varlıklarını banka kasalarında değil bilgisayar kasalarında network kabloları üzerinde tutuyor. Şirketler de iş modellerini değiştirmek zorunda geliştirilen yazılımlar sayesinde hayallerin bir sınırı olmadığını görüyoruz. Sadece geliştirmiş oldukları yazılımlar ile kendisine ait hiç bir içeriği olmayan ve dünyanın en büyük medya şirketi facebook, kendisine ait bir tek taksisi olmayan uber veya bir tek odası dahi bulunmayan dünyanın en büyük otel ve ev rezervasyon sitesi airbnb. Kas gücü veya makina gücü popülatürlüğünü kaybetti yerine teknoloji taht kurdu bundan sonrası için geliştireceğimiz her iş planı teknoloji ile mutlaka harmanlamalıyız. Bundan 15-20 yıl önce müzik dinlemek için walkmanlar ilk çıktığı dönem müziğimizi istediğimiz yere götürebilme özgürlüğünün yerine hiç bir şeyin geçemeyeceğini düşünürdük ancak sonrasında çeşitli cihazlar çıktı ve yanıldık. Fotoğraf makinaları için aynı durum söz konusu ve navigasyon cihazları da tedavülden kalkıyor. Muhteşem bir dönüşüm olarak hayatımıza giren akıllı telefonlar tüm işlemleri, müziğimizi istediğimiz yere götürme özgürlüğünü fotoğraf makinamızı, navigasyon cihazımızı birleştirdi. Artık işlemleri donanıma bağlı değil application seviyesinde çözdü her ürün için farklı donanım almak yerine tercih ettiğimiz yazılımı kullanma özgürlüğüne sahip olduk. Tatbikî bunun ilerisi de olacak bir süre sonra akıllı telefonlar yerini chiplere bırakacak tuşa basmak yerine göz hareketleri ile komutlar verebileceğimiz beyin dalgalarını anlayıp ona göre tepki veren teknolojiler hayatımıza girecek bu kaçınılmaz bir gerçek.

    Dijital gelişim ile birlikte verimliliğin yüksek oranda artacağı, rekabet avantajının çok daha etkin kullanılacağı, sosyal medyanın gücünden daha efektif yararlanılacağı, farklılaşmanın daha kolay olacağı, müşteriler ile mesafe sorununun kalmayacağı hızlı geri dönüşler sağlanacağı, pazar payının hızlı artışı sağlanacağı beklenmektedir. Değişim süreci şirket politikaları arasına girmeli sadece bazı kişi veya departmanların bu sürece uyması ile tamamlanamaz birkaç yöneticinin istemesi ile hayata geçirilebilecek bir evrim değildir. Evrim niteliğindeki bu devrim sadece bu dönüşümü tam anlamıyla anlayan ve benimseyen kadrolar sayesinde hayata geçirilebilir yeni sanayi devriminde yaşlılara yer yok. Daha önceki sanayi devrimlerinde çok geriden takip ettik. 1. sanayi devrimini yaklaşık 200 yıl 2. sanayi devrimini 70-80 yıl ve 3. sanayi devrimini 30 yıl geriden takip ettik ancak 4. sanayi devriminde böyle olmayacağını görüyoruz. Evet biz bunu başarabiliriz. Başta Almanya olmak üzere diğer ülkeler ile aramızsa sadece bir kaç yıl fark olacak. Ülkemizde de dijital dönüşüm ile ilgili çeşitli atılımlar yapılmaktadır. e-devlet e-fatura gibi büyük projeler hayata geçirilerek büyük kolaylık sağlandı.

    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı