Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

44 milyon YTL’lik ketçap pazarı ’antioksidan’ formülüyle büyüyecek

ANTİOKSİDAN maddeler açısından zengin olan ketçapta rekabet, tat ve lezzetten, sağlığa kaydı. Firmalar, 44 milyon YTL’lik pazarda, light ve katkısız ürünlerle kadınları, acılı ve baharatlı ürünlerle genç ve erkekleri, ikisi bir aradalarla da çocukları yakalamaya çalışıyor. Ketçapta, sağlık unsuru ön plana çıkarılarak pazarda yüzde 20’lik büyüme amaçlanıyor.

YILDA 44 milyon YTL’lik büyüklüğe ulaşan ketçapta rekabet, farklı tat ve lezzetlerden sağlığa kaydı. Ketçapların en güçlü antioksidanlar arasında yer alan likopen açısından zengin olmasını ön plana çıkaran firmalar, light ve katkısız ürünlerle kadınları, acılı ve baharatlı ürünlerle genç ve erkekleri, ikisi bir aradalarla da çocukları yakalamaya çalışıyor. Bu yolla, geçtiğimiz yıl yüzde 4 gerçekleşen pazardaki büyümeyi yüzde 20’ye çıkartmayı amaçlayan firmalar, yıllık 10 bin ton olan tüketimi de ürün yelpazesini genişleterek, 12 milyon tona çıkartmayı da hedefliyor.

1958’DE TANIŞTIK: İlk kez, 1958 yılında Tamek sayesinde ketçapla tanışan Türk tüketicileri, şimdi acılısından tatlısına, baharatlısından katkısızına, ikisi bir aralıdan barbekü için olana kadar 20’den fazla ürün çeşidi arasından tercih yapabiliyor. Bu da pazarın gelişiminde önemli bir faktör oluşturuyor. 50 yıllık geçmişe sahip ketçap pazarında sektör, acı ve tatlı olmak üzere iki ana segmente ayrılıyor. 2004 yılında satışlardan yüzde 44 pay alan acılı ürünler, farklı ürünlerin devreye girmesiyle birlikte 2006 yılı sonunda kan kaybetti ve payı, yüzde 41’e kadar geriledi. Light ve mayonezle ketçabın aynı ambalajda yer aldığı ikisi bir arada ürünlerin payı ise hızla tırmanışa geçti. Çeşnili segmentde ise barbekü ürünleri ön plana çıkmaya başladı. Artık, et için ayrı, tavuk için ayrı ürünlerle pazar büyütülmeye çalışılıyor.

EV TİPİ KETÇAP: En hızlı artış, ev tipi ketçaplarda yaşanıyor. Bu alanda pazar, 2006 yılında yüzde 8 büyürken, ev dışı tüketim pazarında da beslenme ve yemek kültüründeki son yıllarda yaşanan değişimin etkisi görülüyor. Kullanımının kolay olması, fast food ve catering sistemlerinin yaygınlaşması, ketçap kullanım alanlarının da genişlemesini sağlıyor.

LİKOPEN YARARLI:
Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, domates ve ketçap, salça, domates suyu gibi domates ürünlerinde yer alan likopen adlı antioksidan, kalp, kanser gibi bir çok hastalığa karşı insan vücudunun direncini sağlıyor. Yetişkinler için günlük likopen ihtiyacı 1 miligram ile 20 miligram arasında değişirken, 100 gram domates salçasında 35 miligram, ketçapta 15.9 miligram, domates suyunda ise 9.5 miligram likopen bulunuyor. Domates sosunda 14.1 miligram, taze domateste ise 3 miligram oluyor. Ketçabın 5, domates salçasının ise 10 kat daha fazla likopen içermesi, üretici firmaları da harekete geçiriyor. Sağlıklı beslenmek isteyen tüketicilerle, ketçap ve salça tüketimini artırmayı amaçlıyor.

Haftada beş kez yiyoruz

En fazla patates kızartması için tercih edilen ketçaplar, yemek saatlerinde haftada ortalama beş kez kullanılıyor.

En fazla 7-30 yaş arası gençlerin tüketimini gerçekleştirdiği ketçapların kadın ve erkekler tarafından alımlarında farklılıklar da yaşanıyor.

Ev içinde tüketilecek ketçap alımlarının yüzde 80’i kadınlar tarafından gerçekleştiriliyor.

Kadınlar ketçap alırken, güvenilirlik, lezzetlilik ve katkısız olma özelliklerini dikkate alıyor.

Ev tüketiminde yüzde 20’lik alımı ise erkekler gerçekleştiriyor.

Pazarın lideri Tat

İlk 1958 yılında Tamek’in üretmeye başladığı ketçapta pazar, şu anda 44 milyon YTL’lik bir hacme sahip.

Üretilen ketçap ise 10 bin tonu buluyor.

Pazarın lideri yüzde 29 payla Tat olurken, Ülker Bizim Mutfak ketçap ile yüzde 20 pay alıyor. Pınar’ın yüzde 16, Tukaş’ın yüzde 14 payı bulunuyor.

Yonca yüzde 8, Tamek ise yüzde 5’lik payla rekabet ediyor.

Knoor, Calve ve Heinz da ketçap sektörünün diğer önemli markaları arasında yer alıyor.

Büyümeyi genç nüfus etkiliyor

KETÇABIN belirli ürünlerle tüketildiğini hatırlatan Yonca Pazarlama İç Pazar Satış Yöneticisi Tarık Tokdemir, "Genel olarak ketçap pazarı 7-30 yaş aralığında yoğunlaşıyor. Türkiye’de tüketim alışkanlıkları içerisinde sos kültürü yeni gelişiyor ve çeşit açısından sınırlı ürünlere yöneliyor. Dolayısıyla pazardaki büyüme gelir seviyesindeki artış, tüketim alışkanlıklarındaki değişim ve genç nüfusun etkisi doğrultusunda şekilleniyor" dedi.

Yemekleri sevdiriyor

ANNELERİN, çocuklarının yemeklerini daha çabuk ve severek yiyebilmeleri için ketçap tercih ettiğini söyleyen Pınar yetkilileri, "Çocuklarının beslenmesine özen gösteren tüm anneler doğal malzemelerle ve hiçbir katkı maddesi kullanılmadan üretilen ketçapları seçiyor" dedi.

Fast-foodlar sosları tanıtmak için fırsat

SELF servis restoranlarının çok hızlı geliştiğini ve ziyaretçi sayısının da her geçen gün arttığını söyleyen Tat Konserve Pazarlama Direktörü Kasia Özgen, "Fast food restoranları tüketiciye ketçap, mayonez gibi sosları tanıtmakta güzel bir fırsat oluyor. Tüketici daha sonra evine ketçap alırken alıştığı, tattığı ve beğendiği markayı alıyor. Sonuçta da ketçap pazarı hızlı servis restoranlarına paralel bir büyüme gerçekleştiriyor" dedi.

Talep, katkısız ürünlere kayıyor

TÜRKİYE’de ketçap pazarının büyüyen ve gerek oyuncularıyla gerek ürünleriyle olsun rekabetin yoğun yaşandığı bir pazar olduğunu söyleyen Ülker İstişare Konseyi Üyesi ve Grup Sözcüsü Metin Yurdagül, "Sağlıklı yaşam trendinin yükselmesi ile birlikte ketçap sektöründe katkı maddesi içermeyen ürünlere yönelik talep arttı ve sektördeki firmalar bu alandaki yeni ürün lansmanlarına ağırlık verdi. Türkiye’de sos pazarı, tüketici profilindeki değişimler ve firmaların atılımları sonucu büyüme kaydediyor" dedi. Ülkemizde çalışan bayan sayısının artmakta olduğunu hatırlatan Yurdagül, "Yoğun ve tempolu yaşam tarzları mutfakta yemek pişirme için geçen zamanı azaltıyor. Tüketim alışkanlıklarımız kolay hazırlanabilen, lezzetli ürünlere doğru değişim gösteriyor" dedi.

’Kırmızı altın’ vücuda yararlı

DOMATESİN içerdiği likopen, A ve C vitaminleri, potasyum ve diğer mineraller ile insan sağlığına çok yararlı bir ürün olduğunu söyleyen Tukaş Genel Müdürü Ahmet Uysal, "Domateste yüksek oranda bulunduğu ve çok güçlü antioksidan olduğu araştırmalarla kanıtlanan likopenin; prostat, sindirim sistemi, göğüs ve akciğer kanserlerinin vücutta yayılmasını engellediği ve kalp için yararlı olduğu biliniyor. Likopen deposu olan domates, sağlığa yararlarından dolayı sofralarımızın ’kırmızı altını’ olarak değerlendiriliyor" dedi.

Acılılar damak tadımıza uyuyor

ACILI ketçap üretimine 70’li yıllarda başladıklarını hatırlatan Tamek Ketçap yetkililerinden Fikret Yıldırıcı, "Acılı ketçaplar Türk damak tadına ve geleneksel yeme alışkanlılarına hitap ediyor. Catering’de satışı az olmasına karşın bireysel olarak fazla tüketiliyor. Bu nedenle acılı ürünler sektörün büyümesine büyük katkı sağlıyor" dedi.
X