41 kere maşallah

Emre ÖZPEYNİRCİ
16.09.2012 - 00:49 | Son Güncelleme:

TOFAŞ, adında Türk ibaresi geçen tek yerli otomobil üreticisi olarak bu yıl kuruluşunun 44’üncü, üretime başlamasınınsa 41’inci yılını kutluyor. Yılda 20 bin adetlik üretim kapasitesi ve 600’a yakın çalışanıyla mütevazı bir fabrikada üretimine Murat 124 modeliyle başlayan TOFAŞ, günümüzde 400 bin üretim kapasitesi, 8 bini aşkın çalışanı ve 80’den fazla ülkeye yaptığı ihracatla otomotiv sektöründe global bir oyuncu. Geçen hafta 4 milyonuncu aracını törenle bantlardan indiren Tofaş’ın hikayesini özel arşivinden temin ettiğimiz resimlerle derledik...

TOFAŞ’ın (Türk Otomobil Fabrikası) Bursa Fabrikası, 22 ay gibi kısa bir devrede tamamlanarak, 12 Şubat 1971 Cuma günü büyük bir törenle resmen üretime başladı. Açılış törenine Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay, Başbakan Süleyman Demirel, Vehbi Koç ve Fiat’ın sahibi Umberto Agnelli katıldı.
Dönemin Başbakanı Demirel açılış töreninde, “Tofaş karma ekonominin zaferidir” derken, Cumhurbaşkanı Sunay “Bursa; ipeği, havlusu, merinosu ve bıçaklarıyla meşhurdur ama artık Bursa denince akla Murat 124 gelecek” açıklaması yaptı.
İtalyan otomotiv devi Fiat’ın kurucusu Giovanni Agnelli’nin oğlu olan ve Tofaş’ın kuruluşu sırasında şirketin başında yer alan Umberto Agnelli, Bursa’daki törende, “Bence bugün açılışını yaptığımız fabrikanın bir tek önemli problemi olacaktır; o da, büyüme ve genişleme problemi. Bu hususta hiçbir hizmeti esirgemeyeceğiz” diyerek o dönemde bugünlerin işaretini vermişti.

41 YILDA 19 FARKLI MODEL / FOTO GALERİ

LÜKS DEĞİL, İHTİYAÇ

Koç Holding’in kurucusu Vehbi Koç ise aynı bugünkü gibi yüksek vergiden şikayet ederek, “Küçük bir otomobil halk için lüks değil, bir ihtiyaç. Ancak, bu ihtiyacın karşılanabilmesi için otomobil maliyetinin ve satış fiyatının makul seviyede tutulması gerekli. Son çıkan Finansman Kanunu’nun getirdiği vergiler, imal edilecek otomobil fiyatlarını yüzde 25-30 nisbetinde yükseltti. Bu yüzden Murat otomobilinin perakende satış fiyatı 57 bin lira, Taşıt Alım Vergisi ile birlikte
62 bin lira olacak” yorumunu yapmıştı.

/images/100/0x0/563cfdadf018fb32c8ed7300

KİLOMETRE TAŞLARI

· TOFAŞ, Şubat 1971’de başlattığı Murat 124 otomobillerinin üretimini, Haziran 1976’ya kadar sürdürdü ve Temmuz 1976’dan itibaren Murat 131 üretimine başladı. Murat 131 sonrasındaysa Kartal, Doğan ve Şahin modelleri devreye alındı.
· 1990’da Tempra modelinin üretimine başlandı. 1993’te Tipo ve 1994’te Uno modellerinin üretimi yapıldı. Tempra üretimi 1999, Tipo ve Uno üretimiyse 2000’de son buldu.
· 1998’de Palio, Palio Weekend ve Siena modellerinin üretimine başlandı.
· 1999’da Marea ve Brava üretildi, 2002’de Brava üretimine son verildi.
· ‘İhracat Şampiyonu’ Fiat Doblo’nun üretimine 2000 Eylül ayında başlandı.
· 2002 Nisan itibariyle Palio, Palio Weekend modellerinde yenileme yapıldı ayrıca Siena modeli üretimden kaldırılarak Albea üretimine geçildi.
· 2007 sonundaysa Türk otomotiv tarihinde bir ilk olan çok markaya üretim projesi Minicargo (Fiat Fiorino) hayata geçti.
· Tofaş’ın C segmentinde binek otomobil ihtiyacına cevap verecek olan Fiat Linea Mayıs 2007’de yollara çıktı.
· Tüm fikri mülkiyet hakları TOFAŞ’a ait olan Yeni Fiat Doblo ise 2010’da yollara çıktı.
· Son başarılı modeli olan Fiat Linea, Nisan 2012’de yenilenerek Bursa fabrikasındaki banttan indi.

ADI NEDEN MURAT?

Murat 124 beş isim arasından seçildi. Fabrikanın yanından geçen çaydan ilham alınarak ‘Nilüfer’, Bursa’nın ova üzerinde kurulu bulunduğu göz önünde tutularak ‘Ova’, yine Bursa’nın ipekçiliğinden hareketle ‘Koza’, eteklerine yaslandığı ‘Uludağ’ ve nihayet Bursa iline bir zaman ismini vermiş olan Murad-ı Hüdavendigar’ı akla getiren ‘Murat’...

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı