Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

400 milyon dolarlık dondurmada rekabet ’tek lokma’ya kaydı

GEÇEN yıl kazandibi, ekmek kadayıfı, kabak tatlısı gibi geleneksel tatlarla ön plana çıkmaya çalışan dondurma üreticileri, bu yıl da tek lokmalık ürünlerle pazarı yüzde 20 büyütmeyi başardı.

Bunun sonucunda, 400 milyon dolarlık pazarda rekabet, "tek lokma"lık çerez ürünlere kaydı. Dört yılda 2 kat birden büyüyen dondurma pazarına son olarak Haagen Dazs da katıldı.

HER yıl ürün portföylerinin üçte birini sil baştan yenileyen, son üç yıldır fiyat artırımına gitmeyen dondurma üreticileri, 400 milyon dolarlık pazarda rekabeti, şimdi "tek lokma"lık çerez ürünlere kaydırdı. Geçtiğimiz yıl, kazandibi, ekmek kadayıfı, kabak tatlısı gibi geleneksel tatlarla ön plana çıkmaya çalışan üreticiler, bu yıl da tek lokmalık ürünlerle pazarı yüzde 20 büyütmeyi başardı. Şimdi, Algida ’Magnum After Dinner’ ve ’Magnum Moments’la, Ülker de "Choxx"la Türkleri tek lokmalık tadla yakalamaya çalışıyor.

AMBALAJLI ÜRÜN YÜKSELDİ: Ambalajlı ürünlerin pazardan aldığı yüzde 15’lik payı, 15 yılda yüzde 74’e kadar çıkartması, Dünyanın önde gelen dondurma üreticilerinin de dikkatini çekiyor. Pazara son olarak giren Dünyanın önde gelen üretici firmalarından Haagen Dazs da, Madagaskar’ın vanilyasını ve Florida’nın çileğini kullanarak ürettiği dondurmalarla, Türk pazarından pay kapmaya çalışıyor. Haagen Dazs, bunu da kış tüketimini artırarak gerçekleştirmeyi hedefliyor.

125 MİLYON LİTRE: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, yılda 125 milyon litrelik üretimin gerçekleştiği dondurma pazarının yıl sonuna kadar 140 milyon litrelik hacme ulaşması bekleniyor. 400 milyon dolarlık pazarda, açık satılan ürünlerin payı da 100 milyon doları buluyor. Pazarın yüzde 70’ini ise çubuk ve külah dondurmalar oluşturuyor. Çubuk ve külah dondurmaları yüzde 20’lik payla ev tipi dondurmalar izliyor. Piyasaya yeni sürülmesine rağmen, pazardan yüzde 5’lik pay kapmayı başaran tek lokmalık ürünler ise 6 ile 10 arasında değişen adetlerin yer aldığı ambalajlarda satılıyor. Kalorisi yüzde 33 düşürülmüş light dondurmalar ise tüketimin yüzde 3’ünü oluşturuyor.

20 FİRMA VAR: 20’ye yakın firmanın rekabet ettiği dondurma pazarında bu yıl Algida kapasitesini yüzde 60 oranında artıracak olan 130 milyon dolarlık yeni bir yatırıma gidiyor. Ülker de, pazara 34 farklı yeni ürün sunmayı planlıyor. Magnum, Cornetto, Max, Carte D’or gibi markalarla faaliyet gösteren Algida pazarda yüzde 60’lık payla lider konumda bulunuyor. 2 yıl önce dondurma üretimine başlayan Ülker Golf, PandaHaagen Dazs, Nestle Schöller, Alaska, Sakız, Sambo, Memo, Mado, Edo da öne çıkan firmalar arasında yer alıyor.

Kişi başına 1.3 litre dondurma tüketiyoruz

2002 yılından bu yana iki kat büyüyen pazarda, 1991 yılında 300 gram olan kişi başı yıllık dondurma tüketimi, şimdi 1.3 litreyi buluyor. Ancak, Türk dondurma pazarı hálá Amerika ve Avrupa ülkeleriyle karşılaştırıldığında, düşük seviyelerde kalıyor. Kişi başına düşen dondurma tüketimi, Amerika’da yılda 25 litreyi, İsveç’te 14 litreyi, Almanya’da ise 7 litreyi buluyor. Dondurma satışlarının yüzde 98’ini yaz sezonunda gerçekleştiren üretici firmalar, kış aylarında da dondurma yeme alışkanlığını sağlatabilmek için dondurmayı tahin, incir sosu, kabak tatlısı, ekmek kadayıfı gibi kış tatlılarıyla birleştirerek, tüketim dönemini tüm yıla yaymaya çalışıyor. Ayrıca, dondurma sektöründe maliyetlerin son 3 yılda 2.5 milyon Euro artmasına rağmen, fiyat artışına gitmediklerini savunan firmalar, Türklerin bozuk para alışkanlığının olmaması nedeniyle düz fiyat uygulamasında da bulunuyor. Şirketler ürün çeşitliliğini artırmak için her yıl portföylerinin yüzde 25’ini yenileme yoluna gidiyor. Portföylerde yeralan ürünler arasındaki fiyat farkı ise 8 kata kadar ulaşıyor.

Kışın tüketimi ancak premium dondurma sağlar

PAZARA ilişkin tek sorunun Türkiye’de dondurmanın halen sadece yaz mevsiminde tüketilmesi gereken bir gıda olarak algılanması olduğunu söyleyen Nifşud Gıda Başkan Yardımcısı Serra Merzeci, "Şimdi markalar pazardaki bu algıyı büyütmeye çalışıyor. Yüksek kaliteli, uzun süre damakta kalan, doyurucu ürünler, dondurmanın her mevsim tüketilebileceği algısının oluşmasını sağlayacak. Hacim ile gramajın birbirine çok yakın oranlarda olduğu süper premium dondurmalar, doyurucu tadı ve yoğunluğu sayesinde kış tatlısı gibi de tüketilebiliyor" dedi.

Unlu yerine dondurmayla tatlı ihtiyacı karşılanıyor

BİR porsiyon dondurmanın çikolata, pasta, krosan gibi tatlılardan çok daha az şeker içerdiğini söyleyen Algida yetkilileri, "Özellikle formuna dikkat eden kadın sayısı arttıkça, tatlı ihtiyacı unlu tatlılardan çok dondurma ile giderilmeye başlanıyor. Bir kaşık dondurmanın içerdiği yağ ile iki kepekli bisküvinin içerdiği yağ arasında herhangi bir fark bulunmuyor" dediler.

Erimiş dondurmayı çöpe atın, süngere dikkat edin

ALGİDA yetkilileri, her 10 milyon adetlik üretime 5 şikayet düştüğünü söyleyerek, "Avrupa’da ise bu 9’u buluyor. Açıkta satılan dondurmalarda artık dondurmayı testereyle kesme ve sündürme alışkanlığından vazgeçilmesi gerektiğini de söyleyen yetkililer, "Ayrıca, erimiş dondurmaları da çöpe atmak gerekiyor. Açıkta satılan dondurmalarda kepçe temizliği için kullanılan süngerler de aşırı mikrop barındırıyor" dedi.

Pazar ’tek lokma’lık ürünlerle büyüyecek

GELENEKSEL dondurma alışkanlığından dolayı Türkiye’de en fazla satışın külah ürünlerde gerçekleştirğini söyleyen Ülker yetkilileri, "Buna karşın , taşınabilme ve her yerde kolayca tüketilebilme özelliği olan tek lokmalık atıştırmalık ürülerin satışlarda başarısı da artıyor. Diğer dondurma çeşitlerinden farklı olarak evde, işyerinde, okulda, sinemada ve her yerde kolayca tüketilebilen bu atıştırmalık dondurmaların satış payının daha da büyümesi bekleniyor" dedi.
X