4 milyar liralık kumanyada büyük şehirler alışveriş çekine Anadolu pakete yöneliyor

Hürriyet Haber
12.07.2012 - 00:00 | Son Güncelleme: 11.07.2012 - 20:51

Ramazan ayında ihtiyaç sahiplerine yardım etmek amacıyla dağıtılan kumanyaların pazar büyüklüğü bu yıl 3-4 milyar lirayı yakalayacak. Her yıl yüzbinlerce adet kumanya satışı yapılan pazarda, büyükşehirler alışveriş çekine yöneldi. Böylece, çeklerin payı yüzde 30’a yükselirken, paketlerin payı da yüzde 70’e geldi.

RAMAZAN ayında hayırseverlerin ihtiyaç sahiplerine yardım etmek amacıyla satın alıp dağıttığı kumanyada, pazar büyüklüğü 3-4 milyar lirayı yakaladı. Son 3 yıldır ise kumanya dağıtımında ‘pratik’ yollara yönelenler, alışveriş çeklerinin de payını artırmaya başladı. Ramazan boyunca yüzbinlerce adet dağıtılan kumanyalarda alışveriş çeklerinin payı yüzde 30’a yükselirken, paketlerin payı da yüzde 70 oldu.

Türkiye Gıda ve İçecek Sanayi Dernekleri Federasyonu (TGFD) Başkanı Şemsi Kopuz, kumanya pazarının her yıl büyüdüğünü belirterek, şu bilgileri verdi: “Pazar her yıl büyüyor ancak bazı değişimler de görülüyor. Anadolu’da paket dağıtımı geleneği devam ederken, büyükşehirlerde alışveriş çeklerine yönelme görülüyor. Özellikle krizden sonra böyle bir değişim görüldü. Her Ramazan’da yüzbinlerce gıda kumanyası hazırlanıyor. Bu kumanya paketlerinde yağdan şekere, pirinçten makarnaya kadar çeşit çeşit gıdalar bulunuyor. Buradaki ticaretin hacmi de 3-4 milyar lira aralığına geldi.”

Numuneye güvenmeyin

Kumanya dağıtmak isteyenlere bir uyarıda bulunan Şemsi Kopuz, şunları söyledi: “Kumanya hazırlatarak yardım yapanlara hazırlattıkları paketlerde yer alacak ürünlerin bakanlık onaylı veya kayıtlı işletmelerin ürünlerinden oluşmasına dikkat etmelerini öneriyorum. Ayrıca şirketler numunelere bakarak toplu alım yapıyor ancak daha sonra bu kumanyalarda numunelerdeki ürünler yer almayabiliyor. Paketleri de kontrol etmelerini tavsiye ediyorum.”
Gıda fiyatlarını da değerlendiren Şemsi Kopuz, “Ramazan öncesinde fiyat hareketleri normal seviyelerde kaldı. TUİK’in enflasyon rakamları da bunu gösterdi. Ramazan alışverişi yapmak isteyen şu an yapsın. Ramazan’da fiyat düşüşleri daha yavaş olur. Oranların temmuz ve ağustos aylarında çok fazla değişeceğini tahmin etmiyoruz. Mevsimsel etkiler nedeniyle bir miktar daha ucuzlama görülebilir; çünkü kış mevsimi tarımsal ürünlerimiz açısından çok uygun şartlarda geçti. Yani, vatandaşımızın yaklaşan Ramazan ayında pek çok gıda ürününü geçen yılın altındaki fiyatlarla satın alacağını memnuniyetle söyleyebiliriz” diye konuştu.

GDO başvurularını geri çekmiyoruz TÜRKİYE Gıda ve İçecek

Sanayi Dernekleri Federasyonu (TGFD) Başkanı Şemsi Kopuz, 29 adet gıda amaçlı genetiği değiştirilmiş organizmanın (GDO) ithalatı için Biyogüvenlik Kurulu’na başvurmalarına karşı Greenpeace’in kampanya başlatmasına da değindi. Kopuz, “Greenpeace istedi diye müracatlarımızı geri çekmiyoruz. Türkiye’de de binde 9 olan eşik değerin uygulanmasını istiyoruz. Nasıl her alanda AB standartları uygulanıyorsa, bu alanda da uygulansın istiyoruz” dedi.


İhracat en az yüzde 15 artar

TÜRKİYE Gıda ve İçecek Sanayi Dernekleri Federasyonu (TGFD) Başkanı Şemsi Kopuz, Ramazan ayında gıda ihracatının da en az yüzde 15 artacağına işaret ederek, şöyle konuştu: “2012 yılında sabit bazda yüzde 7 büyümeyi hedefliyoruz. Şu an 200 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2011 yılında sektör olarak 8.9 milyar dolar ihracat yaptık. Bu yılın ocak - mayıs döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre global ihracatta süt ve süt mamullerinde yüzde 25.7, şeker ve şeker mamullerinde yüzde 24, meyve sebze konservelerinde yüzde 14.1, makarna ve diğer unlu mamullerde yüzde 29.3’lük artış yaşadık.”

Hurmada spekülatif fiyat artışları var

BAZI ürünlerde spekülatif fiyat artışları olduğuna değinen Şemsi Kopuz, “Özellikle hurmanın fiyatında yüzde 30-40’a varan artışlar görüyoruz. Biz spekülatif hareketlerde bulunanların enselerinde olacağız” dedi.

 


 

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı