Spor Haberleri

« Hürriyet.com.tr
MENÜ

4 milyar dolarlık yarış ekonomisi

Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın 2005 yılında elde ettiği ekonomik büyüklük 4 milyar doları buldu. Bu paranın 2.5 milyar dolarını takımlar geri kalanı ise Formula 1’in patronları yönetiyor. Takımların yönettiği 2.5 milyar doların 1.3 milyar doları sponsor ve otomotiv üreticilerinden geliyor. Ferrari 220 milyon dolarla en fazla sponsor gelirine sahip takım olurken, iki takıma sahip Red Bull ise kendi markasını öne çıkarmak için sponsor almıyor.

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
Formula 1, dünyanın en önemli organizasyonlardan biri. En fazla seyirciye sahip organizasyonlar sıralamasında kendisine ilk sıralarda yer bulan ve geçtiğimiz yıl Türkiye’de de düzenlenmeye başlayan Formula 1, bir yarıştan daha çok tam anlamıyla üstünlüklerin savaşının yaşandığı bir arena. Markalar kendi aralarında, pilotlar kendi aralarında, teknoloji firmaları birbirleriyle, yarış düzenleyen ülkeler bu organizasyonu kaptırmamak için düzenleyemeyen ülkeler bu organizasyonu almak için tam anlamıyla bir savaş içinde.

Günümüzde bu önemli organizasyon 17 farklı ülkede düzenleniyor. 18 yarış olarak düzenlenen Formula 1’de Almanya iki yarışa birden ev sahipliği yapıyor. Evet, tam 17 ülkede yaşanan bu şampiyonluk mücadelesinde geçtiğimiz yıl dönen para ise şimdi hazır olun tam 4 milyar dolar. Bu rakam kesinlikle gayri resmi ve bazı gelirlerin içine katılmamış haliyle. Evet, evet yanlış okumadınız. Tam 4 milyar dolar.

KÜÇÜK ÜLKE EKONOMİSİ

Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın patronları geçtiğimiz yıl düzenlenen organizasyonda tam 4 milyar dolara hükmetti. Küçük ülkelerin ekonomisinden bile daha büyük olan bu rakam tam düz mantıkla bakarsak 19 farklı yarışta mücadele eden 20 pilotun her bir pistte attığı yaklaşık 1.5 saat için harcandı. Buna sıralama turlarını da dahil edersek 2.5 saatten 19 yarış için geçen toplam zaman (antrenmanlar, diğer testler hariç, yalnızca yarış ve sıralama turu dahil) 47.5 saat. Yani 365 günün yalnızca iki tam günü. Diğer bir bakış açısıyla ise Formula 1, Mart ayında başlayıp Ekim ayında sona eren bir organizasyon olarak görülebilir.

Yani bu durumda da sekiz ay boyunca devam eden testler, antrenmanlar, takım kurmalar, transferler, sıralama turları, yarışlar, ülkeler ve daha birçok şey akla geliyor. Formula 1’in aslına baktığımızda ise bu dev organizasyonun yılın her günü hareketli olduğunu görüyoruz. Yarış düzenlenmediği zamanlarda bile takımlar ve pilotlar arasında çekişme ve hazırlıkla hiçbir zaman bitmiyor.

PARA NEREDEN GELİYOR

Peki Formula 1’de geçtiğimiz yıl konuşulan ve kazanılan 4 milyar dolar nereden geliyor. Aslında resmi olmayan rakamlara göre bunun yalnızca takımlara aktarılan 2.5 milyar dolarının neler olduğunun bilgileri açıklanıyor. Geriye kalan 1.5 milyar dolarınsa organizasyonu düzenleyenler tarafından kontrol edildiği tahmin ediliyor. İşte biz şimdi takımlara aktarılan ve takımların elde ettiği bu 2.5 milyar doların nereden geldiğine bakacağız. Geçtiğimiz yıl 10 takımın yer aldığı Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda 2005 sonuçlarına göre takımlara 2.5 milyar dolar aktarılmış. Bu 2.5 milyar doların büyük kısmı üretici firmalar ve otomobillerin üzerinde görmüş olduğumuz sponsor firmalardan geldiği açıklanıyor. Üretici ve sponsorlardan elde edilen gelirin toplam 1.3 milyar dolar olduğu belirtilirken bunun 880 milyon dolar civarındaki bir rakamın yalnızca sponsor firmalardan geldiği belirtiliyor. Nasıl dudak uçuklatan rakamlar öyle değil mi?

TV GELİRLERİ YÜKSEK

Takımlara aktarılan 2.5 milyar dolarda az öncede söylemiş olduğumuz gibi ilk sırayı üretici ve sponsor firmaların toplam 1.3 milyar dolar ile aldığını söylemiştik. Bu gelirde ikinci büyük pay ise televizyon ve bilgisayar oyunlarından elde edilen gelirler. Buna göre Formula 1’de takımların TV ve bilgisayar gelirlerinden tam 395 milyon dolar kazandığı belirtiliyor. Takımların diğer para kaynaklarına bakıldığında bilet satışlarından 285 milyon dolar, pist gelirlerinden ise 280 milyon dolar olduğu görülüyor. Tüm gelirler arka arkaya toplandığında geriye kalan rakam ise ’diğer gelirlerin’ olduğu tahmin ediliyor.

Sponsorlar 1 milyar dolar harcıyor

Formula 1 Dünya Şampiyonası’nda mücadele eden takımlar en büyük gelirlerini sponsor olan firmalardan elde ediyorlar. Yapılan araştırmanın sonucuna göre takımların 2005 yılında sponsor firmalardan kazandığı bedel yaklaşık 1 milyar doları buluyor.

SPONSOR LİDERİ FERRARI

Sponsorlardan elde edilen gelirler araştırmasının sonuçlarına bakıldığında Ferrari’nin lider olduğu görülüyor. Ferrari’nin bu gelirleri hangi firmalardan elde ettiğine baktığımızdaysa tütün firmasından (Marlboro) 100, Vodafone’dan 60, Shell’den 40, AMD’den 12.5, Acer’dan 4, Mahle, SKF ve Brembo’dan da 500 biner dolardan, 1.5 milyon dolar aldığı belirtiliyor. İşte bütün bu rakamlar toplandığında Ferrari Takımı’nın geçtiğimiz yıl aracın üzerinde yer alan firmalardan tam 222 milyon dolar kazandığı görülüyor.

MCLAREN’E 140 MİLYON DOLAR

Sponsor gelirlerine bakıldığında ikinci büyük gelirinse McLaren Mercedes Takımı’nda olduğu görülüyor. Son yıllarda McLaren Mercedes Takımı şampiyonluk yaşayamamış olsa bile geçmişten gelen güven ve istikrar onları ikinci sıraya konumlandırıyor. McLaren Mercedes Takımı ise sponsor firmalardan 140.7 milyon dolar gelir elde etmiş. Ancak bu rakamın en önemli özelliği içinde tütün firmasının payının olmaması. Bilindiği gibi McLaren Mercedes Takımı 2007 yılı içinde önemli bir adım atarak Ferrari Takımı’na bu yıl 60 milyon dolar sponsorluk bedeli verdiği belirtilen Vodafone ile anlaşma sağladı. Şimdi McLaren Mercedes Takımı’nın bu yıl hangi sponsordan ne kadar para aldığına bir göz atalım. Mobil 1 40 milyon dolar, Johnnie Walker 30 milyon dolar, Siemens 15 milyon dolar, Emirates 15 milyon dolar, Drixiv 10 milyon dolar, SAP 8 milyon dolar, Henkel 5 milyon dolar, Schüco 5 milyon dolar, AT&T 3 milyon dolar, Nescafe Xpress 2.5 milyon dolar, Steinmetz 2 milyon dolar, Hugo Boss 2 milyon dolar, Tag Heuer 2 milyon dolar, Hilton 750 bin dolar ve Kenwood 500 bin dolar.

RENAULT ÜÇÜNCÜ

Geçtiğimiz yılı büyük başarılarla tamamlayan ve Formula 1’e geri dönmesinin kısa bir süre ardından hem pilotlar hem de markalar şampiyonluğunu elde eden Renault Takımı ise sponsor firmalardan 136 milyon dolar gelir elde ediyor. Bu gelirde en büyük pay 60 milyon dolar ile tütün firmasından (Mild Seven). Diğer takımların sponsor gelirleri ise şu şekilde: BMW Sauber 102.5 milyon dolar. Williams 83.5 milyon dolar. Honda 66 milyon dolar. Toyota 62.5 milyon dolar. Super Aguri 57 milyon dolar. Midland 43.5 milyon dolar. Red Bull ve Toro Rosso adı altında Formula 1’de boy gösteren iki Red Bull Takımı sponsor gelirlerini hiç önemsemiyor. Çünkü onlar Red Bull’un önemli bütçesine sahip.

Bunları da Beğenebilirsiniz