Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

35 milyon dolarlık haşere pazarına ses dalgası yayıldı

YILLIK hacmi 35 milyon dolara ulaşan haşere ilaçları pazarında rekabet, ultrasonik ses dalgaları yayan elektronik cihazlara kaydı. İnşaat aşamasında duvara, mevcut konutlarda ise elektrik prizlerinin yerine monte edilen bu cihazlarla büyüyen pazarda, 2’si yerli 10 firma rakabet ediyor. Ultrasonik ürünlerin fiyatı ise 75 TL’den başlayarak 2 bin TL’ye kadar çıkıyor.

BELEDİYELERİN sivrisinekle mücadelede yetersiz kalması yüzünden yıllık hacmi 35 milyon dolara ulaşan haşere ilaçları sektöründe rekabet bu bahar, likit ve tablet ürünlerden ultrasonik ses dalgaları yayan elektronik cihazlara kayıyor. İnşaat aşamasında duvara, mevcut konutlarda ise elektrik prizlerinin yerine monte edilebilen bu ürünler, yürüyen ve uçan haşerata karşı yüzde 90’a varan oranda etki sağlayabiliyor. Fiyatların 75 TL’den başlayıp, kullanım alanının büyüklüğüne göre 2 bin TL’ye kadar ulaşan bu cihazlarda, 2’si yerli olmak üzere üretici ve ithalatçı firma sayısı daha şimdiden 10’u buldu.

Ultrasonik ses dalgaları yayarak, haşerelerin bulunan ortama girmesini engelleyen bu elektronik cihazlar, hem atmosferi, hem de kablosunun takıldığı prizdeki elektriği kullanarak, sadece haşerelerin duyabildiği ses sinyallerinin yayılmasını sağlıyor. Bu yayın sistemi, haşerelerin duvar içlerini terk etmesine yol açarken, duvar çatlakları ve duvarların içinde bulunan elektrik borularında yuvalanmalarının da önüne geçiyor. Yuvalandıkları ortamı terk etmelerine neden oluyor.

1 milyon dolarlık hedef

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, sinek, böcek ve benzeri haşereleri yok etmek ya da uzaklaştırmak amacıyla kullanılan ürünlere, insektisit adı veriliyor. 35 milyon dolara ulaşan bu ürün gamına son olarak eklenen ultrasonik cihazlar, geçtiğimiz yıldan itibaren Uzakdoğu ülkelerinde üretilip, tüm dünyaya yayılmaya başladı. Technopest ve Pestgo adlı firmaların Türkiye’de üretimini, 8 firmanın da Uzakdoğu’dan ithalatını gerçekleştirdiği bu ürünlerin pazardan ilk etapta 1 milyon dolarlık pay alması bekleniyor.

70 metrekareden 100 bin metrekare alana kadar etkili olabilen bu cihazlar ev, ofis, havalimanı, fabrika, depo ve lokantalarda yaygın olarak kullanılabiliyor. Mekanın büyüklüğüne uygun cihazı merkezi bir yerde prize takıldığında eşit oranda etki ediyor. PestGo Elektronik Genel Müdürü Niyazi Davran, uçan ve yürüyen haşerelere karşı geliştirdikleri cihazların inşaat aşamasında sıva altına yerleştirilebildiğine dikkat çekerken, Teknopest Genel Müdürü İbrahim Agkuş da, fare ve böcek grubunu tek cihazda toplayan ürünlerinin, 180 derece açıda yön taraması yaparak, frekans yoğunlaşması sağlayabildiğini söylüyor.

Formüller yarışıyor

PAZARDA Sc Johnson Wax’ın geçtiğimiz yıl ’Off’ markasıyla ön plana çıkması, Tekfen ve Eczacıbaşı’nın da bu yıl vücuda sürülebilen ürünlere ağırlık vermesini sağladı. Tekfen, ürettiği sürülebilen ’Fenkov’un sprey ve losyon çeşitlerine yağsız, leke bırakmayan özelliği kazandırdı. Eczacıbaşı ise ’Defans’ markasıyla bu yıl ürettiği sürülebilen sivrisinek kovucularına bitki özlü losyonlusunu da ekledi. Okaliptus bitkisinin yağından elde edilen özel bitki özlü formüllü yeni ürünüyle iki aydan büyük bebekleri ve hassas ciltli tüketicileri hedef aldı.

En fazla sineklerle mücadele yapılıyor

ÖLDÜRÜCÜ ve uzaklaştırıcı etkili ürün grubunda, sinek, böcek, karınca, fare, güve, kene ve pire ürünleri bulunuyor. En büyük payı yüzde 65 oranla spreyler ile mat ve likit cihaz ürünlerinden oluşan sinek kovucu ürünler alıyor. En hızlı büyüyen ürün grubu ise cilde sürülen kovucu ürün grubu oluyor. Sinek öldürücü spreyler ve cilt kovucu losyonlar 3 ile 5 TL arasında, böcek öldürücü spreyler ve mat tabletler 3 ile 7 TL arasında, elekrolikit ürünler ise 6 ile 10 TL arasında fiyatlarla satışa sunuluyor. Türkiye’de ev içi kullanıma yönelik böcek ilaçları pazarı kullanımı benzer iklim koşulları olan diğer ülkelerle kıyaslandığında kişi başına düşen tüketim diğer Akdeniz iklimi yaşayan ülkelere göre geride kalıyor. Türkiye’de sadece 4 haneden 1’inde herhangi bir insektisit ürünü kullanılıyor.

Pazara dört firma hakim

İRİLİ ufaklı 100’e yakın firmanın rekabet ettiği haşere kovucu pazarında Raid, Baygon ve Off markasıyla Sc Johnson Wax, yüzde 52’lik payla liderliği elinde bulunduruyor. Detan ve Defans’ı üreten Eczacıbaşı’nın payı yüzde 15 olurken, tablet ürünleriyle ön plana çıkan EsemMat’ın da yüzde 9 payı bulunuyor. Tekfen’in ürettiği Fentox’un payı yüzde 7’ye ulaşıyor. Pazarı, özellikle elektrolikit ve mat tablet gibi ürünlerin kullanımının yaygınlaşması büyütürken, cilde sürülerek kullanılan kovucu özellikli losyon ve sprey ürünlerinin kullanımı da yeni geliştirilen ürünlerle artıyor.
X