34 Ä°stanbul’da yapılır dünyada okunur

Güncelleme Tarihi:

34 İstanbul’da yapılır dünyada okunur
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 03, 2004 00:00

Genç bir reklamcı Murat Patavi, 1 milyon doları gözden çıkardı, Türkiye’nin ilk uluslararası dergisini yarattı. Ä°ngilizce olarak yayın hayatına baÅŸlayan 34 adlı dergi bu haftasonundan itibaren Ä°stanbul, New York, Londra, Paris, Berlin, Amsterdam, Roma, Tokyo, Dubai gibi metropollerde aynı anda satışa çıktı.Dünyaca ünlü yazar ve fotoÄŸrafçılardan oluÅŸan iddialı bir ekibin hazırladığı dergi, standlarda Vogue, Wallpaper, Surface gibi dünya markası yayınların yanında yer alıyor.Türkiye’nin ilk global dergisi artık raflarda. Amerika, Avrupa, OrtadoÄŸu, Asya ve Uzak Asya’da dün satışa sunulan 34, Ä°stanbul’un 21. Yüzyıl duruÅŸunu yansıtan dünya standardında bir lifestyle dergisi. Aralarında Wallpaper’ın kurucu beyinlerinden John Weich gibi birçok uluslarası marka-yazarın bulunduÄŸu ekip tarafından hazırlanan dergi kendi deyimiyle ‘DoÄŸu ve Batı’nın dikiÅŸsiz bir kombinasyonu.Murat Patavi uzun zamandır hayalini kurduÄŸu derginin çalışmalarına 8 ay önce baÅŸladı. Önce derginin konsepti oluÅŸtu. YaÅŸama ÅŸansı olması için Vogue, Wallpaper, Surface gibi diÄŸer uluslararası benzerlerinden farklı bir duruÅŸ getirmeliydi bu yeni dergi. Öyle de oldu; Batı’nın aklı ile DoÄŸu’nun kalbi biraraya geldi; OrtadoÄŸu’nun gösteriÅŸli alışveriÅŸ hayatını ıskalamadan Batı’nın kent modernleÅŸmesine de ilgi duyabilen dünyalı bir dergi oluÅŸtu. Bali’den batik satın alacak ya da Rem Koolhas’ın sofistike mimarisine de meraklı insanların ilgisini çekecek bir yayın.Proje dergicilik deneyimi olmayan ama reklamcılık dehasına güvenen bir ekibin projesi olarak yola çıktı. Batılı büyük firmalar yeni DoÄŸu pazarları için markalarını tanıtabilecekleri bir yayına kavuÅŸtuklarını düşünürken dergi, Türk markalar için dünyaya kendi ürünlerini, kendi kültürleriyle birlikte sunma imkanı yarattı. Ä°lk sayıdan itibaren Vakko, Beymen gibi yerli markaların yanında Hugo Boss, Adidas, Donna Karan, Mitsubishi gibi uluslararası markaların ilgi göstermesi bu yüzdendi.Ama reklamda 12’den vuran Murat Patavi, editoryal meseleleri bu kadar kolay halledemedi. Birlikte çalışmak istedikleri uluslararası isimlere ulaÅŸmak gerçekten çok zor oldu: ‘Çalışmak istediÄŸimiz Jonathan Bell, Jen Ford, John Weich gibi uluslararası marka-yazarlar ile Daniella Federici, Thomas Card gibi ünlü fotoÄŸrafçılar vardı. Nasıl iletiÅŸim kurulacağını bile bilmiyorduk. Önce kendimizi tanıtan mail’ler attık. Ciddiye alıp bize geri dönen bile olmadı. Telefonlarını bulduk. Telesekreterlerine mesajlar bıraktık. Zamanla kendimizi projemizi tanıtabildik. Dürüstçe söylemek gerekirse beÄŸeni ve saygı gördük. Wallpaper’ın kurucu beyinlerinden John Weich atladı Ä°stanbul’a geldi. Ayda on gününü Ä°stanbul’da geçirecek. John Weich gibi bir kaleyi devirdikten sonra diÄŸer kapılar daha kolay açıldı önümüzde.’EÄŸer canınız global dergi çıkarmak istiyorsa aÅŸmanız gereken önemli bir sorun da yaptığınız dünya dergisini dünyaya nasıl dağıtacağınız. Bu tür prestijli dünya yayınlarını dağıtan firmalar da önce projeye inanmak istiyorlar. KD Press ile Fransa ve Türkiye’deki görüşmelerin sonunda derginin dağıtımını Ä°ngiltere’de Commag, Fransa’da CCEÄ°, Benelüks ülkelerinde Betapress, Avrupa’nın kalan kısmı, ABD, OrtadoÄŸu, Afrika ve UzakdoÄŸu’da ise dağıtımı Export Press üstlendi. Dağıtım zincirinin bir tur dönmesi tam 10 gün sürüyor. Derginin sponsoru yok. Patavi’nin uluslararası ekip ve dağıtım ağı, yurtdışında dizayn, basım ve piar çalışmaları için ayırdığı ilk yıllık bütçesi 1 milyon dolar. Bu rakam biraz abartılı görünebilir ,çünkü içinde bir kereye mahsus yapılan yatırım harcamaları da var. Ä°stanbul gibi: Görkemli ve samimiDergi’nin ismi, yabancıların telaffuz güçlüğü düşünülerek numerolojik olarak belirlendi. 34 iki ayda bir çıkacak, ilk sayısı 172 sayfa ve 40 bin basıldı. İçinde global trendlerden seyahate, mimariden modaya kadar geniÅŸ bir konu spektrumu var. En afilisi ise hedef kitlesi: Entelektüel, izm’leri bilen ama onların kör edemediÄŸi, estetiÄŸi bireyselleÅŸtirmiÅŸ, 25-45 yaÅŸ grubu, seyahat etmeyi seven, yaÅŸamaktan keyif alan ve tek bir kültürle tatmin olmayan ÅŸehirli profesyoneller. 34 için global bir lifestyle dergisi demek herhalde en doÄŸrusu. Derginin Ä°stanbul’u tanıtmak gibi bir amacı yok ama Ä°stanbullu yanı tasarımından konularına kadar hemen göze çarpıyor. Diyelim konu yemekse, Londra’nın yeni gastro-pub kültürünün yanında Sultanahmet köftesine de dünya deÄŸeri muamelesi yapılıyor. Pahalı bir hayat tarzının yanında, samimi keÅŸifler özel yer tutuyor. Derginin Türkiye satış fiyatı 12 milyon 500 bin lira olarak belirlendi. Ä°ngiltere’de 4.9 sterlin, Kıta Avrupası’nda 8 Euro, dünyanın geri kalanında 11 dolardan satılacak. Reklamcı Murat Patavi (37) Ä°ÅŸletme mezunu. Ãœzerine Ä°sviçre’de otelcilik, San Francisco’da (ABD) grafik dizayn eÄŸitimi aldı. Republica adlı ajansın sahibi. Dergisi için ‘bir dünya vatandaşı olarak global trendleri takip edebildiÄŸim, seyahatlerimde yapraklarını yanımda götürdüğüm, evimi dekore ederken esinlendiÄŸim ya da tasarımlarımda faydalandığım bir dergi yapmak istedim’ diyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!