33 yaşındaki tişörtlü CEO

Hürriyet Haber
18 Ocak 2006 - 21:46Son Güncelleme : 18 Ocak 2006 - 21:46

Tokyo Borsası’nda bilgisayar sistemini iflas ettirecek satışlara neden olan ve dünya borsalarını sallayan gelişme 33 yaşındaki Takafumi Horie’nin sahibi olduğu Livedoor adlı şirkette ortaya çıkan sahtekarlık skandalı.

33 yaşındaki tişörtlü CEOSıradışı yaşamı ve yönetim stratejisiyle muhafazakar iş dünyasının şimşeklerini üzerine çeken Takafumi Horie zor günler yaşıyor. Japon girişimciliğinin simgesi, hissedarlarını aldatmakla suçlanıyor. "Para kazanmak herşeydir..." Bu ifade tek başına, geleneklerine bağlılıkları, üretimi ve çalışma disiplinini herşeyin üzerinde tutan Japon işadamlarının tüylerini diken diken etmeye yeter. Yaşam tarzı, giyinişi, iş yapma biçimi ile tamamen kendilerinden farklı olan yeni yetme bir meslektaşlarının ağzından duyduklarında ise çileden çıkarlar. Referans Gazetesi’nde yeralan derlemeye göre, Japonya şimdi, muhafazakar Japonları tedirgin eden bu tanımlamaya uyan, ancak birçok gencin de hayranlığını kazanarak modern zamanların idolü haline gelen Takafumi Horie’nin hızlı yükselişini ve aynı hızla düşüşünü konuşuyor. TİŞÖRTLÜ CEO’NUN EVİNE BASKIN: "Tişörtlü CEO" olarak da adlandırılan ve 30 yaşındayken Japonya’nın en popüler işadamlarından biri olan Horie’nin kurucusu ve yöneticisi olduğu internet şirketi Livedoor, hissedarlarını yanıltıcı bilgi verdiği gerekçesiyle mali müfettişlerin incelemesine tabi tutuldu. Onlarca denetçi Livedoor’un yönetim katları ve Horie’nin evini didik didik ederken şirketin hisseleri de, iddiaların ortaya çıkmasından sonra yüzde 14 oranında değer kaybetti. Yolsuzluğun merkezindeki isim olarak görülen Horie, hemen istifa etmesi konusunda yapılan çağrıları reddederken, şirketinin stratejilerinde bir değişiklik olmayacağını açıkladı. Diğer Livedoor yetkilileri de soruşturmanın sadece, şirketin işlerinin ne kadar yasal yürütüldüğünü kanıtlayacağı görüşündeler. YENİ ZENGİNLER İÇİN MODEL: Bugün 33 yaşında olan Horie, yeni dönem Japon zenginleri için bir model olarak gösteriliyor. Giyim tarzı ve yaşam biçimi Japonların renksiz hayatları yanında tam bir tezat oluştururken, geleneklerine bağlı Japonlar için de toplumdaki dejenerasyonun bir simgesi haline geldi. Kendine ait bir jeti olan, her daim Ferrari otomobile binen, kamuoyunun karşısına t-shirt ile çıkmaktan hoşlanan, başından bir kez geçen evliliğin ardından bekarlığından büyük memnuniyet duyduğunu her fırsatta dile getiren bu modern zamanların Japon girişimcisi, iş hayatında da attığı adımlarla "ağabeylerini" çileden çıkardı. Analistler tarafından satışları artırma değil, şirket satın almalarla büyümek gibi Japon iş geleneklerinde pek de yeri olmayan bir strateji izlemekle eleştirilen Horie, tüm eleştirilere karşın kısa zamanda becerileri ciddi bir hayran kesimi tarafından yakından izlenen ve ülke genelinde tanınan bir işadamı haline geldi.BEYZBOL KULÜBÜ İLE ZİRVE YAPTI: Horie’nin popülaritesi, bir beyzbol kulübü kurmak için kolları sıvadığında en üst noktaya çıktı. Genç işadamının bu projesi, artık Japonlar için heyecanını yitirmiş ve gelirleri büyük oranda azalmış olan beyzbol ligine renk katacak, ligin geleceğini kurtaracak bir girişim olarak pek çok kesim tarafından alkışlandı. Ancak internet işindeki rekabet koşulları nedeniyle Horie bu projeyi rafa kaldırmak zorunda kaldı. Japon işadamı, Fuji Televizyon’da nufuz sahibi olmak için Fuji’nin büyük hissedarları ile masaya oturduğunda da, özellikle medya sektöründeki muhafazakar kabuğun kırılacağını düşünenler için umut oldu. Ancak bu girişimden de bir sonuç alınamadı. Ardından geçtiğimiz yıl iktidardaki Başbakan Juniçiro Koizumi’nin iktidardaki Liberal Demokrat Partisi tarafından desteklenen bağımsız aday olarak girdiği parlamento seçimlerin de başarısız oldu.ÜNİVERSİTEYİ BIRAKIP KURDUĞU ŞİRKET: Ancak bu başarısız girişimlerin yanında Horie’nin 23 yaşındayken Tokyo Üniversitesi’ndeki öğrenimini yarım bırakarak kurduğu ve kısa zaman içinde büyük çıkış yapan internet şirketi Livedoor, bir başarı hikayesi olarak Japon iş hayatında önemli bir yere sahip oldu. Kurulduğu dönemde bir yıl ömür biçilen şirket bugün 6.3 milyar dolarlık piyasa değerine sahip. Japonlar tarafından çizgi karakter kedi Doraemon’a benzerliği nedeniyle Horiemon olarak da adlandırılan Horie "Para kazanmak herşeydir: 0’dan 10 milyar yene, Benim Yolum" isimli kitabında da 30 yaşına geldiğinde kazandığı paranın 87 milyon doları bulduğunu yazdı. Japon basınında Horie ve şirketinin bugün içine düştüğü durumun ise, ülkenin muhafazakar işadamları arasında haklı çıkmaktan kaynaklananan bir sevinç yarattığı yorumları yapılıyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı