Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

300 milyon dolarlık yarış Türk kahvesini ‘mini poşet’e soktu

500 yıllık geçmişi olan Türk kahvesi, farklı damak tatlarına uygun karışımlarla 300 milyon dolarlık pazarda öne çıkan poşet kahve üreticilerine ayak uydurdu. Türk kahvesi de artık, tek kullanımlık poşetlerde satılmaya başladı. 15 saniyede hazırlanabilen bu kahveler, işyerleri başta olmak üzere havayolu şirketleri ve tur otobüslerinin ikram listelerine girdi.

FARKLI damak tatlarına uygun karışımlarla tüketiciyi damaktan yakalayan poşet kahve üreticileri, Osmanlı saray ve konak haremlerinde, özel bir seramoniyle kulpsuz fincan ve gümüş zarfların içinde konuklara ikram edilerek, saltanatı başlayan 500 yıllık Türk kahvesini pes ettirdi. Türk kahvesi üreticileri de artık, farklı damak tatlarına uygun karışımlarla, 300 milyon dolarlık pazarın yüzde 54’ünü 7 yılda ele geçirmeyi başaran poşet kahve üreticilerine ayak uydurmak zorunda kaldı. Bol köpüklü, telveli Türk kahvesinin tek kullanımlık poşetlere girmesiyle birlikte, yüzde 60’lardan yüzde 18’lere kadar gerileyen pazar payı, yeniden yükselişe geçti.
İlk tanışma 2002
Hazır kahve üreticilerinin Türk tüketicilerini ilk kez 2002’de tanıştırdığı tek kullanımlık poşet kahve, kolay ve kısa sürede hazırlanması sayesinde 7 yıl gibi kısa bir sürede pazar payını hızla büyütmeyi başardı. Bunda da ürün yelpazesine sürekli yeni tatlar eklenmesi, vanilyalısından fındıklısına, kremalısından klasiğine, şekerlisinden şekersizine kadar farklı damak tatlarına uygun poşet kahvelerin piyasaya sürülmesi etkili oldu. Tek kullanımlık poşet kahvelerin 300 milyon dolarlık pazardan aldığı pay bir anda yüzde 54’e ulaşırken, hazır kahvelerin payının yüzde 26’ya, Türk kahvesinin de yüzde 18’e kadar gerilemesine yol açtı. Poşete giren cappuccino ile makinede hazırlanan espresso gibi kahvelerin payı da yüzde 2’ye kadar çıktı.
15 saniyede hazır
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, pazarı çözülebilir poşet kahvelere hızla kaptıran Türk kahvesi üreticileri de, sonunda pes edip, poşet kahvelerle rekabete girmek zorunda kaldı. İlk tek kullanımlık poşet Türk kahvesi Osmanbey markasıyla piyasaya sürüldü. Poşet çay ve kahvelerde olduğu gibi sıcak suyla karıştırılarak 15 saniyede hazırlanabilen bol köpüklü bu tek içimlik telveli kahve, başta iş yerleri olmak üzere, hastane, üniversite kantinlerinde ve tur otobüslerinde hızla yaygınlaşmaya başladı. Osmanbey markasıyla geliştirdikleri içime hazır poşet Türk kahvesini THY, İz Air, Pegasus gibi havayolu şirketlerinin ikram listelerine de girdiğini söyleyen San İç ve Dış Ticaret’in sahibi Tayyar Sözbir, “Bu ürünü geliştirirken Tübitak’tan da destek sağladık. Türk Patent Enstitüsü’nün de önerisiyle taklitlerini önlemek için ürünün uluslararası patentini Rusya’dan aldık” dedi.

Yunanlılar çağırdı isim yüzünden gitmedi

SAN İç ve Dış Ticaret’in sahibi Tayyar Sözbir, ‘tek kullanımlık Türk kahvesi’ konusunda Yunanistan’dan kendilerine teklif geldiğini belirterek, şunları anlattı: “Ancak, ürünümüzün üzerine Yunan kahvesi ibaresini yazmamızı istediler. Biz de bu teklifi geri çevirmek zorunda kaldık. Ayrıca, hazır poşet kahvelerde olduğu gibi tek kullanımlık poşet Türk kahvesinde de ürün çeşitlemesine gideceğiz. Sade, orta ve şekerli olmak üzere 3 farklı çeşidi olan Osmanbey poşet kahvesinde şimdi damla sakızlı ve kaküle çeşnili olanını da geliştirmeye çalışıyoruz.”

Hangi kahve pazardan ne kadar pay alıyor (%)

Türk kahvesi:  18
Kahve karışımları:  54
 Hazır kahveler:  26
 Cappuccino:  2

X