30 şirket, dijital pazar için ‘bağımsız müzik’ çatısı kurdu

Nilgün KARATAŞ
16.05.2010 - 00:00 | Son Güncelleme:

Tüm dünyada 4.2 milyar dolar, Türkiye’de ise 5 milyon dolar olarak hesaplanan dijital müzik pazarı, MÜ-YAP çatısı altında yer almayan bağımsız müzik yapımcılarını bir araya getirdi. Portföylerinde 3 bin parçanın bulunduğu 30 şirket, Bağımsız Müzik Yapımcıları Oluşumu ilk anlaşmayı Nokia ile yaparken, yeni görüşmelere de hız verdi.

MÜZİK endüstrisi son yıllarda hızlı bir format değişikliğine gidince, plak, kaset, cd, bir ara md-superdisc-Dual disc ve son olarak Blu-ray gibi formatlarla tanışan müzikseverler, günümüzde ise müziğe ulaşmanın en kestirme yolu olarak dijital ortamı görüyor. Bu değişime ayak uyduran müzik yapımcıları da, sanatçıları müzikseverlerle dijital ortamda buluşturuyor. Tüm dünyada yıllık büyüklüğü 4.2 milyar dolar, Türkiye’de ise 5 milyon dolara ulaştığı tahmin edilen dijital müzik pazarı, bağımsız müzik yapımcılarını da biraraya getirdi.

İlk anlaşma Nokia’yla

Dijital ortaklık için IMM Müzik çatısı altında toplanan 30 kadar şirket, portföylerindeki 3 bin parça için Nokia ile anlaştı. Nokia 100’ü aşkın ülkede Nokia X6 ve Nokia 5235 modelini alan müşterilerine bir yıl boyunca bedava müzik indirme hakkı tanıdığı ‘comes with music’ projesi kapsamında Türkiye’de MÜ-YAP’ın yanı sıra bağımsız müzik yapımcıları ile de anlaşma imzaladı. Bu IMM Müzik’in Genel Müdürü Murat Deniz, bu anlaşma konusunda şu bilgileri verdi: “Bu anlaşma sayesinde 30 tane bağımsız müzik yapımcısı firmanın 3 bin tane yerli sanatçıya ait parçası Nokia’nın anlaştığı 100’ü aşkın ülkede dinlenebilecek. Nokia müşterileri bunun için bir yıl boyunca para ödemeyecek, ancak bizlere her parça başına yapımcı firmaya ve ayrıca sanatçıya telif hakkı ödeyecek. Önümüzdeki günlerde tıpkı MÜ-YAP gibi diğer operatörler ve internet siteleriyle de anlaşma yapmayı hedefliyoruz. Örneğin Mynet’le bu konuda anlaşmak üzereyiz.”

Yerel sanatçılar dışa açılacak

Bu anlaşma sayesinde Türk sanatçılarının dünyaya da açılma şansı yakalayacağına da dikkat çeken Deniz, sözlerine şöyle devam etti: “Türkiye’de yıllık büyüklüğünün yaklaşık 5 milyon dolar civarına ulaştığını söyleyen bağımsız oluşumun çatı şirketi IMM Müzik’in Genel Müdürü Murat Deniz, “Biz de Türkiye’deki 5 milyon dolarlık bu pazarda yer almak istiyoruz. Bugüne kadar MÜ-YAP’a üye olmayan müzik yapımcıları ile çalışan sanatçılar maalesef dijital platformlarda yer alamadı. Sadece CD, kaset, plak gibi elle tutulur formatlarla sınırlı kaldı. Fakat geçen haftadan itibaren ilk olarak Nokia ile yaptığımız anlaşma sayesinde sanatçılarımız artık dijital ortamda da yer alabilecek. Halen bağımsız müzik yapımcıları oluşumunda 30 şirket ve bunlarla çalışan sanatçıların 3 bin parçası bulunuyor. Şirket sayısı her geçen gün artarken, parça sayısını da yıl sonuna kadar 10 bine ulaştırmayı amaçlıyoruz. Amacımız tıpkı Nokia gibi diğer operatörler ve internet siteleriyle benzer anlaşmaları yaparak, daha çok sayıda Türk sanatçısını dijital ortama ulaştırıp, para kazanmalarını sağlamak.”

En büyük darbeyi korsan yedi

MURAT Deniz, dijital müziğin kaset ve CD satışlarına yaptığı etkiden daha çok, korsan müziğe yaptığı etkiye dikkat çekti. Özellikle klasik müzik ve cazseverlerin CD almaktan vazgeçmediğini vurgulayan Deniz, dijital müziğin piyasaya olan etkisini şöyle aktardı: “2004-2009 yılları karşılaştırıldığında CD satışının yabancı müzikte yüzde 18 büyüdüğünü aynı dönemde yerli müzikte ise yüzde 37 küçüldüğü. Kasette ise çok dramatik düşüş var. Açıkça görülüyor problem CD’den değil kasetten. İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlerde artık kaset satışları neredeyse sıfıra indi, buna karşın Anadolu’da CD çok az, satışlar ağırlıklı kaset üzerinden yapılıyor. Dijital’in yaygınlaşması korsanı bitirdi, artık kimse korsan CD veya kasete ilgi göstermiyor. Müzik sektörü de kaset ve CD satışlarındaki kaybını dijital alandan kapatmak istiyor. Yapım şirketinin bir parçanın download (indirme) hakkını GSM şirketlerine 0.35 kuruşa satıyor. Ancak çok yüksek vergiler yüzünden bunun tüketiciye ulaşma maliyeti 2.5 TL’yi buluyor.”

Türkiye’de 14.5 milyon şarkı indi

DİJİTAL müzik endüstrisi konusunda Türkiye’nin daha yolun başında olduğunu vurgulayan Murat Deniz, pazara ilişkin şu bilgileri verdi:
Dünyada 2003 yılında 50’den az şirket, yaklaşık 1 milyon parça ile dijital platformda yer alırken, toplam gelir 20 milyon dolar civarındaydı.
2009 yılında ise 400’den fazla şirket, 11 milyondan fazla parça ile toplam 4.2 milyar dolar gelir sağladı.
Dijital satışları 2003-2009 arasında yüzde 940’lık inanılmaz bir artış gösterdi. Müzik gelirleri içinde dijitalin payı yüzde 1 iken yüzde 27’ye çıktı.
Türkiye ise daha yolun başında. MÜ-YAP verilerine göre 2009 yılında Türkiye’de toplam 14.5 milyon parça indirildi ve 176 milyon streaming (dinleme) yapıldı.
Türkiye’de sadece dijital pazar değil, tüm müzik sektörü dünya ölçeğine göre küçük kalıyor. Geçen yıl bir müzik yarışması ile adını tüm dünyaya duyaran Susan Boyle, geçen yıl albümü en çok satan sanatçı oldu. Boyle’un I Dreamed A Dream adlı CD’si 8.3 milyon adet satıldı.
Oysa geçen yıl Türkiye’de toplam yabancı CD satışı ancak 1.9 milyon oldu. Yerli müzikte ise 9.8 milyona ulaşılabildi.

Üye olan firmalar

SAYILARI hergün artmasına rağmen halen oluşuma katılan şirketler ise şunlar: “A.K. Müzik Yapım, Atlantis Müzik Yapım, UCM Müzik, Melankolia Müzik Yapım, Zihni Müzik, Şeşen Müzik Yapım, İMM Müzik, Parabol Müzik, Herşeye Rağmen Müzik, On müzik yapım, Müzik Organizasyon, Öztop müzik, Toşada Müzik, Evci Film, SMP Müzik, Vokaliz Müzik, Zet Music, JKS Müzik.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı