3 tekneyle ‘devler ligi’ne girdi

Eren Güler
27 Temmuz 2012 - 00:00Son Güncelleme : 27 Temmuz 2012 - 12:05

Geçtiğimiz ay intihar eden ünlü işadamı Hayati Kamhi'nin ortağı olduğu Proteksan Turkuaz Yat Sanayi, tarihinde ilk kez İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) açıkladığı Türkiye'nin en büyük 500 şirketi arasına girdi. Şirketin büyük ortağı Mehmet Karabeyoğlu, "Sadece üç tekne ile listeye girmiş olmamıza çok şaşırdım" dedi ve haberi Hürriyet'ten öğrendiğini ifade etti.

Üç gün önce açıklanan İSO 500 listesinde sürpriz bir şirket dikkat çekti. 4 Haziran sabahı Üsküdar’daki villasında başına ateş ederek intihar eden işadamı Hayati Kamhi'nin ortakları arasında bulunduğu Proteksan Turkuaz Yat Sanayi, 205.7 milyon liralık ciro ile listeye 376'ıncı sıradan girdi.
 
HABERİ HÜRRİYET'TEN ÖĞRENDİ
 
En büyükler listesine girdiklerini Hürriyet'ten öğrendiğini ifade eden Proteksan Turkuaz Yat Sanayi'nin büyük ortağı Mehmet Karabeyoğlu, listede yer almalarına çok şaşırdığını söyledi. Geçtiğimiz yılı çok iyi geçirdiklerini ve üç yat teslimatı gerçekleştirdiklerini söyleyen Karabeyoğlu şunları anlattı:
 
"Biz kişiye özel yat imalatı yapıyoruz. Geçen sene 55 metre, 60 metre ve 70 metre uzunluğunda üç adet yatı bitirip yurtdışına gönderdik. Fakat ben bu listelere daha büyük firmaların girdiğini düşünürdüm. Kendi yaptığımız işi küçümsemiyorum elbette ama sadece üç adet yat ihracatı ile listeye girmiş olmak beni çok şaşırttı."

3 tekneyle ‘devler ligi’ne girdi
 
KAMHİ AİLESİ'NİN DESTEĞİ SÜRÜYOR
 
Karabeyoğlu, Hayati Kamhi'nin intiharının ardından sahip olduğu hisselerin Kamhi'nin eşi ve üç çocuğu olmak üzere dörde bölündüğünü ve ortak sayısının 10'a yükseldiğini kaydetti. Kamhi Ailesi'nin işlere desteğinin devam ettiğini belirten Karabeyoğlu, şunları anlattı:
 
"Benim Turkuaz Yaçılık adında bir şirketim vardı. Kamhi Ailesinin'de Proteksan'ı... Biz 2002 yılında iki firmayı birleştirip Proteksan Turkuaz Yat Sanayi'ni kurduk. Şimdiye kadar yaklaşık 20 tane yat yapıp yurtdışındaki müşterilere teslim ettik. Bu yatlar arasında en pahalısı 45 milyon euro. 20 milyon euronun altındaki siparişleri ise artık kabul etmiyoruz."
 
Karabeyoğlu, Kamhi'nin intiharının ardından gündeme gelen şirketin durumunun bozuk olduğu yönündeki iddialara da, "Bizim şu ana kadar hiç bir mali problemiz olmadı ve bankalardan bir kuruş dahi borç almadık. Tamamen sipariş üzerine çalışan bir firmayız. 2011 yılında dünyanın en büyük 16'ıncı yatçılık firması seçildik" dedi. 

 YATLAR YURTDIŞINA GİDİYOR

BATAN YAT YÜZÜNDEN İNTİHAR ETTİĞİ İDDİA EDİLMİŞTİ

 

İşadamı Hayati Kamhi'nin, Proteksan Turkuaz tarafından Fransa’da LOV Groupe’un sahibi işadamı ve medya patronu Stephane Courbit için imal edilen ancak çok kısa bir sürede batan 'Yogi' adlı yat yüzünden intihar ettiği ileri sürülmüştü. Ancak bu iddialar yalanlanırken, Karabeyoğlu da şu açıklamayı yapmıştı:

"Yat çocuğu gibiydi. Çok üzüldü. 3 yıllık emeğiniz batıyor, kolay değil. Ben de çok üzüldüm. Bu yata ilişkin hiçbir mali sorumluluğumuz yok. Bütün sorumluluk sahibine ait. Biz bütün sertifikalarımızı almışız, herşey usulüne mükemmel uyumla yapılmış. Sayın Kamhi’nin intiharına bu yatın neden olduğunu düşünmüyorum."

Yaptıkları yatları yurtdışına sattıklarını anlatan Karabeyoğlu, "Türkler hep Avrupalı tercih ediyor. Ortadoğulu zenginler de öyle. Ama Avrupalı da gelip bizden alıyor. Mesela Formula 1'in patronu Ecclestone'a iki tane yat yaptık. Ayrıca ünlü yıldız Johnny Deep de bizim yaptığımız yatı kullanıyor" diye konuştu.
 
BU SENE BİR SİPARİŞ VAR
 
Bu sene ve önümüzdeki sene birer yat teslim edeceklerini söyleyen Karabeyoğlu, şöyle devam etti:
 
"Aslında kapasitemiz aynı anda 7-8 yat yapmaya müsait. Fakat dünyada yaşanan kriz bizim sektörü olumsuz etkiliyor, gelen siparişler azalıyor. Şu anda birkaç müşteri ile görüşme halindeyiz ve tahmin ediyorum önümüzdeki döneme yönelik yeni siparişler alacağız. Bizde bir yatın yapımı bazen 3-3.5 sene sürer. Şimdiye kadar yaptığımız en uzun yat ise 72 metre. Ama yeni gelmesini beklediğimiz siparişler arasında ise 90 metreye kadar çıkanlar var. Kapasitemiz yüksek ve biz bunu değerlendirmek istiyoruz."
 
Türkiye'nin dünya yatçılık sektöründe çok önemli bir konumda bulunduğunun altını çizen Karabeyoğlu, sektördeki emek yoğun çalışmanın da ciddi bir istihdam yarattığını kaydetti.

Kendileri ile aynı ihracatı yapan ortalama bir sektöre göre çok daha fazla istihdam yarattıklarına dikkat çeken Karabeyoğlu, "bizim sektörde büyümek de küçülmek de kolay. Fabrikasyon bir işçilik ve seri üretim yok. Siparişe göre hızlı bir şekilde esneyebiliyoruz" diye konuştu.

eguler@hurriyet.com.tr

https://twitter.com/erenguler


 

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı