Gündem Haberleri

GÜNDEM

    3 serisi 30 yılda 5 jenerasyon değiştirdi

    Ufuk SANDIK/Valencia
    02 Şubat 2005 - 00:17Son Güncelleme : 02 Şubat 2005 - 00:17

    BMW orta üst sınıftaki temsilcisi 3 serisini tamamen yeniledi. 5’inci jenerasyon 3 serisi Mart ayında Avrupa ile birlikte Türkiye’de satışa sunulacak. BMW Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv, yeni 3 serisinin 320 modelinin dizel ve benzinli, 330 modelinin benzinli motor versiyonlarını Mart ayı başından itibaren ithal edecek.

    3.16 benzinli motor versiyonu ise Eylül ayında satışa sunulacak. Borusan, yıl sonuna kadar 500 adeti eski versiyon olmak üzere 1500 adet BMW 3 serisi satışı hedefliyor.

    HEM UZUN HEM YÜKSEK

    Dünya tanıtımı ve test sürüşleri İspanya’nın Valencia kentinde yapılan yenilenen BMW 3 serisi 4520 milimetre uzunluğunda ve öncüsünden 49 milimetre daha uzun. 1817 milimetre genişliği ve de 1421 milimetrelik yüksekliği ile 4’üncü jenerasyona göre 78 milimetre daha geniş ve 6 milimetre daha yüksek. Otomobilin bagaj kapasitesi ise 460 litre.

    Yeni 3 Serisi, pazara 4 yeni motor seçeneği ile birlikte giriyor. Bütün bu motorlar performans ve ekonomiyi birarada sunuyor. 6 silindirli magnezyum bloğa sahip motor, hafifliğiyle dikkat çekerken, öncüsüne oranla 27 beygir daha fazla güç sunuyor. 258 beygir güç üreten motor 2500-4000 devirleri arasında 300 Nm’lik maksimum torkunu üretiyor. Bu motor 3 Serisinin sınıfındaki en hafif ve en performanslı 6 silindirli güç ünitesi. BMW motor ağırlığını azaltmak için, ilk defa bir seri üretim otomobilin motorunda magnezyum kullanarak, alüminyuma oranla yüzde 30 daha hafif motor üretti. Motorun çoğu elemanında bu hafif materyal kullanılmış.

    GÜÇLÜ VE CİMRİ

    Bir diger yenilik ise 6 silindirli motorlardaki valflerin gaz pedalındaki tepkilere göre açık kalma sürelerini ayarlayan VALVETRONIC sistemi. Bu teknoloji çift VANOS sistemiyle birlikte işlediğinde otomobilin performansını artırıyor. Bu sistemlerle birlikte yeni 330i, 0’dan 100 kilometre hıza 6.3 saniyede çıkıyor. Son hızı ise 250km/s ile elektronik olarak sınırlandırılmış. Araç 100 kilometrede ise sadece 8.7 litre benzin tüketiyor.

    Tanıtımı baharda yapılacak olan 325i ise 218 beygir güç ve 2750-4250 devirleri arasında ise 250 Nm tork üretiyor. Yeni 320i ise benzinli motor gamındaki en güçlü 4 silindirli olma özelliğini taşıyor. VALVETRONIC ve çift VANOS sistemleriyle donatılmış olan 2.0 litrelik motor, 150 beygir güç ve 6200 d/d’de 200 Nm tork üretiyor. 9 saniyede 100 kilometreye ulaşan otomobil 100 km sabit hızda 7.4 litre yakıt tüketiyor.

    BMW’nin ikinci jenerasyon common-rail teknolojisine sahip olan motoru değişken geometriye sahip ve 163 beygir güç üretiyor. 4 silindirli dizel motor 2000d/d’de 340 Nm’lik torka sahip. Araç 0-100 km hızlanmasını 8.3 saniyede gerçekleştiriyor ve 225km/s’lik maksimum hızına ulaşıyor. 100 kilometre sabit hızda sadece 5.7 litre yakıt tüketen 320d, Euro4 emisyon normlarını karşılıyor.

    BMW, yeni 3 Serisi ile birlikte bütün modellerde 6 ileri manuel şanzımanı standart, 6 ileri otomatik şanzımanı da opsiyonel olarak sunuyor. Yeni teknolojilerle dikkat çeken yeni 3 Serisinin motorunu çalıştırmak için kokpitte bulunan bir düğmeye basmak yeterli.

    3 serisindeki ağırlık dağılımı ön ve arka akslara 50:50 oranında eşit bir biçimde dağıtılmış. Uzunlamasına yerleştirilen motor sayesinde güç, arkadan itiş sistemine sahip olan 3 Serisine en az kayıpla iletiliyor. Bağımsız ve çift kollu arka aksta kullanılan alüminyum sayesinde araç daha da hafiflerken, optimum esnekliği ve tutunmayı sağlıyor.

    İlk defa orta sınıftaki bir otomobilde, kullanıcılar Active Steering sistemini 6 silindirli motora sahip modellerde opsiyon olarak kullanabilecekler. 5 serisinde de kullanılan bu sistem, otomobilin yoldan çıkmasını ve kaymasını önlüyor. Dinamik Stabilite Kontrol sistemi son jenerasyonuyla yolda ekstra güvenlik sunuyor. 6 silindirli modellerde sunulan DSC, ıslak zeminde, kuru zemindeki kadar başarılı fren performansı sağlıyor. Ayrıca sistemin bir diger yeni özelliği de aracın yokuş yukarı sürüşlerde geriye kaymasını önlemesi.

    Bugüne kadar üretilen en hafif 3 Serisi olan araç 6 hava yastığını tüm modellerde standart olarak sunuyor. Opsiyon olarak sunulan yönlendirilebilir adaptif bi-xenon farlar daha fazla yolu aydınlatarak, daha iyi bir gece görüşü sağlıyor. Standart olarak sunulan ’Brake Force Display’ sistemi sayesinde, sürücünün frene ne sertlikte bastığı stop lambalarında o oranda yansıyarak arkadan gelen sürcüyü uyarıyor. Bütün modellerde Runflat lastikler standart olarak bulunuyor. Runflat lastiklerin havası tamamen boşalsa bile 80 km hızla 250 km boyunca yol alabilmek mümkün. İç mekanda bir üst sınıfa yaklaşan kalite hissedilir biçimde artmış. Direksiyon simidinin üzerindeki birçok fonksiyonu olan düğmeler bulunuyor. Ayrıca BMW’nin multimedya sistemlerini biraraya toplayan iDrive sistemi de yeni 3 Serisinde opsiyonel olarak sunuluyor.

    1975/Birinci jenerasyon: 1975 yazında, insanların BMW’nin yeni modelinin ismi hakkındaki tahminleri ‘3 ya da 4 olacak’ şeklindeydi. Çünkü yeni model BMW 5 serisini takip eden bir model olacaktı. Bazılarının tahmini tuttu ve yeni modelin ismi 3 serisi oldu. İlk modeli iki kapılı spor bir model olarak çıktı. Otomobilin sportif tasarımı, sivri burnu ve stop lambaları arasındaki büyük plastik dikkat çekiyordu. Otomobilin motoru aracın modelini yansıtan ve bagajın üstünde bulunan yazıdan anlaşılıyordu. 3 sayısı aracın modelini belli ederken, onun yanındaki rakamlar da motor gücünü temsil ediyordu. Otomobil geniş motor yelpazesine sahipti.

    1982/İkinci Jenerasyon: 1982’de tamamen yenilenmiş 2’inci jenerasyon 3 Serisi tanıtıldı. BMW, üretimden sadece 1 yıl sonra, tam 233 bin 781 adet yeni 3 Serisi sattı. Yeni 3 serisi herşeyiyle öncüsünden farklıydı.

    1990/Üçüncü Jenerasyon: Üçüncü jenerasyon tanıtımını öncülerinden farklı olarak 4 kapılı haliyle yaptı. Öncülerine oranla daha fazla yaşam alanı ve konfor sunan yeni 3 Serisi öncüsünden tam 30 milimetre daha uzundu. 3’üncü jenerasyon 3 Serisi fazla yalnız kalmadı. 1992 yılında pazara 3 Serisi Coupe girdi. 4 kapılı versiyona göre 3 santimetre kısa olan Coupe’nin tavanı da 3 santimetre alçaktı. Yeni modelde BMW yepyeni VANOS sistemini de kullandı. Subapların açık kalma zamanlarını ayarlayan sistem, gerektiğinde düşük yakıt tüketimi sağlarken performansa da katkıda bulunuyordu. Daha sonra convertible ve M3 modelleri de satışa sunuldu.

    1998/Dördüncü Jenerasyon: 4’üncü jenerasyon BMW 3 Serisi 1998 yılının Mayıs ayında pazara girdi. Ama asıl büyük patlamayı 320d modelinin tanıtılmasıyla yaptı. Direkt enjeksiyon püskürtmeli dizel motora sahip 320d, 136 bg güç üretiyordu ve maksimum 207 km/s hıza ulaşabiliyordu.

    BMW, erkeklerin ‘centilmen’ ünvanını Runflatla korudu

    BMW daha önce diğer modellerinde opsiyonel olarak sunduğu Runflat lastikleri, yenilenen 3 serisinde standart olarak kullanmaya başladı. BMW, havaları tam olarak boşaldığında bile aracın yol almasını sağlayan Runflat lastikleri yaptığı bir araştırmadan sonra 3 serisinde standart olarak kullandı. Bu araştırmaya göre, kadın ya da erkek hiçbir sürücü lastik değiştirmeyi bilmiyor ve istemiyor. Araştırmada ortaya çıkan en ilginç sonuç ise patlak lastiğini değiştirmek için yardım isteyen kadınlara, erkeklerin yanıt vermemesi... BMW, Runflat’ı standart hale getirip erkeklerin centilmenlik ünvanını korumuş oldu. Araştırmada lastik değiştirmenin kazalara ve gasp olaylarına da yol açtığı tespit edilmiş. Buna göre dünyada birçok trafik kazasına lastik değiştirmek isteyen sürücüler yol açıyor. Ayrıca dünyanın bazı ülkelerinde özellikle ABD’de lastik değiştirmek için otomobilin dışına çıkan sürücüler gasp olaylarıyla karşılaşıyorlar.

    Daha önce 5 serisinde opsiyonel olarak stepne bulunurken, yeni 3 serisinde stepne tamamen ortadan kaldırıldı. Runflat lastiklerle hava tamamen boşalsa bile 80 km hızla 250 kilometre boyunca yol alınabiliyor.
    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı