Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

250 milyon YTL’lik hazır kekte ’tek lokma’ yarışı

250 milyon YTL’lik kek pazarında çocukları yakalamayı başaran üretici firmalar, gözlerini şimdi, "tek lokmalık" mini ürünlere dikti. Eti’nin Browni Gold Mini’yi piyasaya sürmesinin ardından Ülker de, Dankek’in çoko fındık kremalı ve Peki’nin mini rulo pastasını piyasaya sürmeye hazırlanıyor.

VİŞNELİSİNDEN portakallısına, ahududuludan kakaoluya, jöleliden kremalıya kadar yılda 30 bin tonluk üretimin gerçekleştiği hazır kek pazarında rekabet, "tek lokmalık" ürünlere kaydı. 250 milyon YTL’lik kek pazarında çocukları yakalamayı başaran üretici firmalar, gözlerini şimdi 37 milyon YTL’lik Browni pastasına dikti. Üreticiler, hızla büyüyen Browni pastasında, bir yandan isim hakkını birbirlerine kaptırmamak, diğer yandan da pazar paylarını artırmak için peş peşe yeni ürünleri piyasaya sürüyor.

PATENT MÜCADELESİ: Ülker ve Eti arasında Browni markası yüzünden başlatılan patent mücadelesi sürüyor. Bunda da, browni keklerin toplam kek satışlarından aldığı yüzde 15’lik payın sürekli artma eğiliminde olması etkili oluyor. Rekabetin kızışmasıyla birlikte, 1986 yılından bu yana "Browni" markasıyla üretim gerçekleştiren Eti, tek lokmalık "mini" kekleri piyasaya sürdü. Özellikle çocukların hedef alındığı pazarda, Ülker’de Dankek’in çoko fındık kremalı ve Peki’nin de mini rulo pastasını piyasaya sürmeye hazırlanıyor.

24 YILDIR ÜRETİLİYOR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, 1982’den itibaren Türkiye’de üretilmeye başlanan hazır kekler, 1 milyar dolarlık unlu mamuller pazarından yüzde 18’lik pay alıyor. Sabancı Grubu’nun Piyale markasıyla girdiği kek pazarından çekilme kararı almasına rağmen, geçtiğimiz yıl yüzde 7 büyüyen pazarda, 12 firma faaliyet gösteriyor. Bu da pazardaki paylarını artırmak isteyen firmaların rekabeti yeni ürünlerin yanı sıra, kampanya ve promosyonlu satışlara kaydırmasına yol açıyor. "5 alana biri bedava", "şifreyi yolla, hediye kazan" gibi kampanyaların uygulandığı pazarda, Popkek, Topkek, Paykek, Turti, Browni’nin üreticisi Eti’nin yüzde 46’lık payı bulunuyor. Kekstra, Peki, Dankek ve Browni’nin üreticisi Ülker de yüzde 40 pay alıyor. Geri kalan yüzde 14’lük pay da Saray, Rekor, Bifa gibi markalar arasında paylaşılıyor.

KÜÇÜK KEK REVAÇTA: Küçük kek ve turtalardan oluşan pazar, toplam kek pazarının yüzde 75’ini, ikramlık kekler ise yüzde 25’ini oluşturuyor. Küçük boy keklerin yüzde 58 pay aldığı pazarda, baton keklerin yüzde 23, dilimli keklerin yüzde 8, bar keklerin yüzde 5, jöleli keklerin de yüzde 4 payı bulunuyor. Üretim hattında, ürün tipine göre Topkek, Batonkek, Barkek gibi farklı kalıplarda üretilen kekler, her ürüne göre belirlenmiş sıcaklık ve sürelerde pişiriliyor. Paketleme gerçekleştirildikten sonra soğutma tünellerine ulaştıktan sonra metal dedektörleri ile denetlenerek paketleme makinesine gönderiliyor. Üretim sürecinin ardından uygun depo sıcaklığında saklanarak tüketicilere sunulmak üzere hazır hale getiriliyor.

Kek pazarında kimin payı ne kadar

Eti (Popkek, Topkek, Paykek, Turti, Browni): % 46

Ülker (Kekstra, Peki, Dankek, Browni): % 40

Saray, Rekor, Bifa: % 14

Amaç, açlığı bastırmak

TÜRKİYE’de hazır keklerin açlık bastırmak için satın alındığını söyleyen Eti Kek Ürün Yöneticisi Ebru Yılmaz Üstün, "Ayrıca tatlı ihtiyacını geçiştirmek için de küçük kekler tercih ediliyor. Bu kekler genellikle aynı anda çok adette satın alınıyor" dedi.

Hedef kitle çocuklar

SARAY Pazarlama Müdürü Teoman Ezici, "Bar Kekler en fazla 5-18 yaş grubu tarafından tüketilirken, top kekler 5-24 yaş grubu, baton kekler 26-34 yaş grubu, jöleli kekler ise 6-12 yaş grubu tarafından tercih ediliyor. Light kekleri ise en fazla bayanlar satın alıyor" dedi.
X