"Emre Özpeynirci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Emre Özpeynirci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Emre Özpeynirci

2006 model Çin malı otoyla ‘Kuş Serisi’ni karıştırmayın

<B>ÇİN </B>malı otomobillere takmış durumdayım. Sebebi de gayet açık. Bu otolar yapılan çarpışma testlerinde sıfır yıldız alıyor, yani can güvenliği yok. Bu gerçeği geçtiğimiz hafta Otoyaşam’ın kapağına taşıdıktan sonra bir çok elektronik posta aldım.

Bu postaların bir kısmı haberi destekler nitelikteyken, bir kısmı ise Türkiye’deki sorunları yansıtıyordu. Çin otomobillerinin kalitesiz ve güvenlik gözetmeden yapıldığına kimse karşı çıkmıyor. Karşı çıkılan nokta Çin malı otomobillerle benzer özellikteki araçların Türkiye yollarında olduğu yönünde.

1980’DE ÜRETİLİYOR GİBİ

Okuyucuların serzenişleri yıllarca Türkiye’de satılan araçların taşıdığı risklerle ilgili. Daha doğrusu tüm şikayetler ‘Kuş Serisi’ üzerine odaklanıyor. Ama gözden kaçan bir nokta var. Tamam eski teknolojiyle üretilen bu araçlar günümüz koşullarında üretilen araçlarla güvenlik konusunda yakından uzaktan ilgisi yok. Ama Çin malı otomobiller bugünkü şartlarda hálá 1980’li yıllardaki gibi üretiliyor. Bizim karşı çıktığımız nokta burada.

Tofaş’ın ‘Kuş serisi’ (Şahin, Doğan, Kartal, Serçe) modelleri bugün üretilmiyor. Eğer aynı şartlarda üretiliyor olsaydı karşılaştırma yapabilirdik. Zaten Türkiye’de ‘kuş serisi’nin üretimi de bu tepkilerden ve Tofaş markasına zarar verdiğinden dolayı bitirilmedi mi?

1977 yılından, 1 Temmuz 2003 tarihine kadar Tofaş, 1 milyonun üzerinde Kuş Serisi otomobil üretti. Bu otomobillerin çoğu hala yollarda, ancak yeni modellerle birlikte zaman içinde onlarda tarihteki yerini alacak.

GERÇEK EURONCAP’TE

Sonuçta bizim sorunumuz ‘Kuş Serisi’ değil, 2006 model (sıfır) Çin malı otomobiller. Aksi takdirde piyasadaki araçlarla kıyaslayacak olursak 50-60 yaşındaki araçları da bu kıstas içine almamız lazım. Biz otomotiv sektöründe güvenliğin bu kadar ön plana çıktığı bir dönemde Çinlilerin göz göre göre ucuz olsun diye insan hayatına mal olacak otomobiller üretmesine karşıyız.

Aslında gerçek EuroNcap’ın son yıllarda yaptığı çarpışma testlerinin sonuçlarında yatıyor. 2005 yılında piyasaya çıkan 16 otomobilin güvenlik testi yapılırken, bu araçların 10’u güvenlikte en yüksek seviye olan 5 yıldız almış. 5’inin 4 ve sadece 1’inin 3 yıldız aldığı testlerin sonucu otomotiv sektörünün bu konuya verdiği önemi açıkça ortaya koyuyor.

EN DÜŞÜK YILDIZ 4

5 yıldız araçların bir çoğu bir önceki modellerinde 3 veya 4 yıldız almışken, kısa zamanda bunu geliştirerek 5 yıldıza taşımışlar. 2005’te 3 yıldız alan tek otomobil ise fiyatı çok ucuz olmasına rağmen, Çin malı otomobile göre oldukça yüksek güvenlik donanımı sunuyor.

Neredeyse en düşük güvenlik seviyesinin 4 yıldıza çıktığı böyle bir dönemde 2006 model bir araç sıfır yıldızla üretiliyorsa, bu katliamdan başka bir anlama gelmiyor. Çok ciddi bir rekabetin yaşandığı otomotiv sektöründe bugün en büyük yatırım güvenlik konusunda yapılıyor. Aksi takdirde diğer firmalarda sadece ucuz olsun diye güvenliği gözardı ederek düşük maliyetlerle otomobil üretebilirler. İş sadece direksiyon ve lastik koymakla bitmiyor, otomobiller önce insan hayatını düşünülerek üretiliyor.


2005 yılında yapılan

çarpışma testi sonuçları

Fiat Punto 5 yıldız

Mazda 5 5 yıldız

Peugeot 1007 5 yıldız

Renault Clio 5 yıldız

Mercedes A Serisi 5 yıldız

BMW 3 Serisi 5 yıldız

Volkswagen Passat 5 yıldız

Lexus GS300 5 yıldız

Renault Vel Satis 5 yıldız

Opel Zafira 5 yıldız

Citroen C1 4 yıldız

Smart Forfour 4 yıldız

Suzuki Swift 4 yıldız

Fiat Stilo 4 yıldız

Honda FR-V 4 yıldız

Dacia Logan 3 yıldız
X