20 bin sakız ağacı dikecek, Türkiye’yi Yunan’a rakip yapacak

Demet CENGİZ BİLGİN
01.08.2009 - 00:00 | Son Güncelleme: 31.07.2009 - 21:52

Türkiye’de Falım markasıyla bilinen Cadbury, Alaçatı’da başlattığı proje ile 20 bin sakız ağacı dikecek. Cadbury Türkiye CEO’su Ahmad Ahjaz Khan, “Bu ağaçların her biri 15 yıl içinde birer kilo sakız verecek.Yunanistan dünyanın sakız ihtiyacını karşılıyor. Türkiye neden Yunanistan’ın yerini almasın” dedi.

İZMİR Alaçatı’da Falım ve TEMA Vakfı’nın 2008 yılında başlattığı ‘Sakız Ağaçlarına Sevgi Aşılıyoruz’ projesi, 2010 yılında 20 bin sakız ağacına ulaşmayı hedefliyor. Tükenmeye yüz tutmuş Ege Bölgesi’nin ikonu niteliğindeki sakız ağaçlarını yeninden hayata döndürmek istediklerini söyleyen Cadbury Türkiye CEO’su Ahmad Ahjaz Khan, ”15 yıl içerisinde bu ağaçların her biri 1 kiloya kadar sakız vermeye başlayacak. Bu 15 yıl sonra 20 tona yani Türkiye’nin bütün ihtiyacını karşılayacak miktara ulaşacak” dedi. Khan, Türkiye’nin bu konuda Yunanistan’ı yakalayabileceğini söyledi.

Geçtiğimiz yıllarda Falım’ı alarak Türkiye pazarına giren Cadbury’nin ‘Sakız Ağaçlarına Sevgi Aşılıyoruz’ projesine tanıtım ve eğitimler dahil milyon doları bulan yatırımlar yaptıklarını söyleyen Ahjaz Khan, projeye uzun vadeli baktıklarını belirtti. Ahjaz Khan, “İzmir İleri Teknoloji Enstitüsüne ait 150 hektarlık alanda projeyi gerçekleştireceğiz” dedi.

Model olacak

“20 bin ağaçtan sonra sakız ağacı dikmeye devam edecek misiniz, proje nerede bitecek” sorusuna Ahjaz Khan, şu yanıtı verdi: ”Nerde dururuz ne zaman dururuz bilmiyorum. Önemli olan model oluşturmak ve bunu sürdürmek. Çiftçilerin bizi örnek almasını istiyoruz. Yunanistan bütün dünyanın sakız ihtiyacını karşılıyor. Türkiye ihtiyacından fazlasını üretip neden ihraç etmesin? Neden Yunanistan’ın yerini almasın? TEMA ve biz bir kıvılcım oluşturduk, ateşin yanması için herkesin odun atması gerekiyor. Hayalim Ege’nin merkezinde sakız ağacını yeniden canlandığını görmek ve Türkiye’de damla sakızının üretildiğine yeniden şahit olmak.”

6 milyon TL ekonomi

Türkiye’nin yıllık damla sakızı ihtiyacı 20 ton civarında. ‘Sakız Ağaçlarına Sevgi Aşılıyoruz’ projesi kapsamında ekilen 20 bin ağaç 15 yıl sonra Türkiye’nin yıllık ihtiyacını karşılar duruma gelecek. Proje sayesinde kilosu şu anda 300 TL civarında olan damla sakızı 15 yıl sonra 6 milyon lira büyüklüğünde bir ekonomi yaratacak.

8 ton ithal, 10 ton kaçak sakız geldi

2008 yılında Türkiye 8 ton damla sakızı ithal etti.
TEMA, 10 ton kadar kaçak damla sakızının Türkiye’ye girdiğini tahmin ediyor.
Damla sakızının yüzde 65’i toptan ve sanayide kullanılıyor.
Yüzde 35’i perakende satılıyor.
Damla sakızı, likörden kahveye, muhallebiden reçele, sabundan ilaca ve kozmetik sanayiye kadar bir çok alanda kullanılıyor.

Doğaya dost üretim şart

TEMA Vakfı Kurucusu ve Onursal Başkanı Nihat Gökyiğit, “Doğa üzerindeki baskılardan doğan yoksulluktan kurtulmak için üretim şart ama üretim doğaya dost olmalı. Ormansızlaşma, iklim değişiklikleri, doğal afetler ve su sancısına çare kırsal kalkınmadır” dedi. Sakız ağacı projesine ilk maddi desteği Selçuk Yaşar’dan aldıklarını söyleyen Gökyiğit, daha sonra Cadbury’nin katkısıyla projeye devam ettiklerini söyledi. Projeye ayrıca, Alaçatı Turizm Derneği, Çeşme, Alaçatı, Urla belediyeleri ve bölgedeki üniversiteler destek veriyor.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı