2 milyar dolarlık dev bira pazarında marka savaşları

EFES ve Tuborg’un Miller, Beck’s, Foster’s ve Carlsberg’i Türkiye’de üretmeye başlamasının ardından 2 milyar dolarlık bira pazarı, dünya devlerinin akınına uğradı.

Corona’dan Budweiser’a, Heineken’nden König’e kadar, dünyanın önde gelen bira markaları, market raflarını doldurmaya başladı. Yerli yabancı 45 markanın rekabet ettiği pazarda, bira fiyatları da 3 milyon 100 bin liraya kadar ulaştı.

DAĞITIM tekelinin kalkmasıyla birlikte, dünya devlerinin akınına uğrayan 2 milyar dolarlık bira pazarında, marka savaşları başladı. Efes ve Tuborg’un Amerikan ‘Miller’ı, Alman ‘Beck’s’i, Avustralyalı ‘Foster’s’ı, Danimarkalı ‘Carlsberg’i Türkiye’de üretmeye başlamasının ardından, Meksika’nın Corona’sından Çekler’in ‘Budweiser’ına, Hollanda’nın Heineken’inden Almanların Bitburger’ına kadar dünyanın önde gelen bira markaları, market raflarını doldurmaya başladı. Bu da, 810 milyon litre biranın satıldığı pazarda, 1 milyon liradan başlayan fiyatların 3 milyon 100 bin liraya kadar ulaşmasına yol açtı.

Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, pazarın hareketlenmesiyle birlikte, Tekel, Efes ve Tuborg’dan sonra şimdi de Pera ve Perge’de yerli üreticiler arasına katıldı. Böylece, üretici firma sayısı, 5’e ulaştı. Pazardaki yerli ve yabancı marka sayısı da 45’i buldu.

Buna rağmen, yüzde 79’luk pazar payıyla Efes, liderliği elinde bulunduruyor. Efes’i yüzde 20’yle Tuborg, binde 8 payla da Tekel izliyor. Şimdi, pazara yeni giren yerli ve yabancı markalar, bu üç firmadan pay kapmaya çalışıyor.

MEKANLAR PAYLAŞILAMIYOR:

Buna karşın, ithal markaların kendilerine gece klüpleri başta olmak üzere büyük kentlerdeki eğlence merkezlerini hedef alması, Efes ve Tuborg’un da bu pazara yönelik yeni ürünleri piyasaya sürmesine yol açtı. Bu ürün grubunda Tuborg, Calsberg’i Efes’de, Beck’s, Foster’s ve Miller’ı üretmeye başladı. Türk tüketicilerinin Heineken’ın 2000 yılında ithal edilmesiyle tanıştığı premium grubundaki ürünlerin pazardaki toplam payı, yüzde 2.5 seviyesine çıktı. Efes, Miller markasıyla bu grupta da liderliği elinde bulunduruyor. Miller’ı Tuborg’un ürettiği Carlsberg izliyor. Türkiye’de çay ve kola gibi gazlı içeceklerin ardından en fazla tüketilen içecek olan bira, toplam alkollü içki pazarının da yüzde 80’ini elinde bulunduruyor. Toplam bira tüketiminin yüzde 35’ini fıçı, yüzde 65’ini de şişe ve kutu biralar oluşturuyor.

ÇEŞİT ARTTI:

İthalatçı firmaların girmesiyle birlikte hareketlenen rekabet, birada ürün çeşidinin her geçen gün daha da artmasına yol açıyor. Artık, light’tan Dark’a, kış birasından fıçı biraya, yüksek alkollüden arpalıya kadar tüm damak tadlarına uygun ürün bulmak mümkün oluyor. Biranın üretimi için öncelikle fabrikaya gelen malt temizlenerek depolanıyor. Bira imalatının ilk aşaması olan şıranın elde edilmesi için malt özel değirmenlerde öğütülüyor. Öğütülen malt su ile karıştırılarak belirli sıcaklıkta bekletilip, çözülüyor. Şıra adı verilen ara ürün elde ediliyor. Katı-sıvı karışımı halinde bulunan şıra, özel tasarlanmış kazanlar içinde süzülüp, kaynatma işlemine tabi tutuluyor. Kaynatma işleminde biraya acılık ve aromatik tat özelliği veren şerbetçiotu ilave ediliyor. Daha sonra şok soğutma işlemi uygulanıyor. Maya ilave edilerek fermantasyon tanklarına alınıyor. Fermente işlemi sırasında alkol ve karbondioksit oluşuyor. Biranın alkol oranını, fermontasyon işleminin uzunluğu, rengini kavrulma süresi ve tadını da şerbetçiotu miktarı belirliyor. Dark bira üretiminde ayrıca karamel ekleniyor. Türkiye’de ithal edilen markalar arasında Cube, Ariana, Zagorka Gold, Zagorga Special, Taps, Heineken, König Pilsener, Sapporo Premium, Newcastle Brown Ale, Bud, Franziskaner Hefe Weissbier, Löwenbrau, Bitburger, Erdinger, Erdinger Champ, Oettinger Export Marke Original, Asahi, Budweiserbudvar, Corona Extra, Grolsch Premium Larger ve Tiger bulunuyor.

Türk’e göbek yapıyor, Çeklerde kiloyu koruyor

TÜRKİYE’de ‘bira göbek yapar’ inanışının yaygın olduğuna dikkat çeken Türk Tuborg Pazarlama Direktörü Nilüfer Reisoğlu, ‘Bu da biradan değil, yanında kuruyemiş, cips, sosis türü kilo yapıcı yiyeceklerin tüketilmesinden kaynaklanıyor. Oysa Türklere oranla 5 kat daha fazla bira tüketen Çekler, ince kalmayı başarıyor’ dedi.

Kadınlar da biracı

İTHAL markaların pazara girmesiyle birlikte kadınlarda bira tüketiminin arttığını söyleyen Corona’nın ithalatçısı Karagözoğlu Dış Ticaret’in Ürün Müdürü Esra Özkorkmaz, ‘Pazarda sadece lokal markaların yer aldığı dönemde bira imajı daha çok rock dinleyen genç kesimi hatırlatıyordu. Premium markaların pazara girmesiyle birlikte, imaj değişti. Bu da, özellikle gece klüplerinde bayanların votkadan ithal biralara kaymasını sağladı. Bira içen kadın oranı yüzde 15’den yüzde 20’lere çıktı’ dedi.

İthallerle pazar büyüyor

EFES Pilsen Pazarlama Direktörü Yüksel Gökbulut ‘Yerli ya da yabancı bira markalarının sayısındaki artış, Türkiye’deki bira pazarının büyümesini sağlıyor. Genel olarak baktığımızda ithal bira markalarının şuan için pazar paylarının düşük olduğunu söyleyebiliriz. Ancak, yoğun rekabet ortamı, sektörün büyümesini sağlıyor’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları