170 marka izin aldı, ‘sigara öldürür’ artık resimli olacak

Hürriyet Haber
01.05.2010 - 00:00 | Son Güncelleme:

Sigarada resimli uyarı uygulaması bugün başlıyor. Sigara firmaları üzerinde birleşik uyarı olmayan sigara ve diğer tütün mamulleri üretemeyecek. TAPDK Başkanı Mehmet Küçük, resimli uyarının etkili olduğunu belirterek, “250 markanın 170’i resimli uyarı paketleri için izin aldı” dedi.

SİGARADA ‘sağlığa zararlı’, ‘öldürür’ gibi mesajları içeren uyarılar bugünden itibaren resimli oluyor. Buna göre, sigara firmaları üzerinde birleşik uyarı olmayan sigara ve diğer tütün mamulleri üretemeyecek. Firmalar, stoklardaki paketleri 30 Haziran’a kadar piyasaya sürebilecek, bu paketlerin yıl sonuna kadar satılmasına izin verilecek. 1 Ocak 2011’den itibaren üzerinde yazılı ve resimli uyarı olmayan sigara paketleri piyasada kalmayacak. Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu (TAPDK) Başkanı Mehmet Küçük, “Şu ana kadar 250 markanın 170’i resimli uyarı paketleri için izin aldı. İzni olmayan da zaten üretim yapamaz” dedi.

Tarih 1 Mayıs’a çekildi

Mehmet Küçük, Danıştay’ın iptal kararıyla uygulama tarihi önce 1 Ocak’tan 1 Mart’a, daha sonra da 1 Mayıs’a ertelenen resim ve yazılardan oluşan birleşik uyarı sisteminin uygulamaya konulacağını söyledi. Firmalara stoklarındaki tütün mamulleri için bir geçiş dönemi tanıdıklarını da belirten Küçük, şöyle konuştu: “Tütün mamulü üreten firmalar, sadece birleşik uyarılı paketler imal edecek. Bunları da hemen satışa sunabilecek. Firmalar, daha önce ürettikleri ve stoklarında bulunan eski paketleri de, 30 Haziran’a kadar piyasaya sürebilecek. Eski paketlerin arzı bu tarihte son bulacak. Ancak, daha önce piyasaya verilmiş eski paketler, yıl sonuna kadar satışta kalabilecek. Ocak 2011’ten itibaren ise piyasada kesinlikle resimli uyarıya yer vermeyen sigara ve diğer tütün mamulleri satılamayacak.”

Küçük, şu ana kadar 250 markanın 170’ine resimli uyarı için onay verildiğini kaydetti. 5 dosyanın halen TAPDK onayında olduğunu belirten Küçük, “Resimli uyarı başvurularını bekletmeden hemen değerlendiriyoruz. Firmalar, izin alınmayan markalar için bu arada üretim yapamaz” diye konuştu.

Paketteki uyarılar günde 7 bin 300 kez görülüyor

Dünya Sağlık Örgütü’nün araştırmasına göre, günde bir paket sigara içen bir kişi, sigara paketindeki uyarıları gün içinde 7 bin 300 kez görüyor.
Brezilya’da sigara içenlerin yüzde 67’sinde uyarıların, sigarayı bırakma isteğini uyandırdığı belirtiliyor. Kanada’da bu oran yüzde 44.
Singapur’da sigara içenlerin yüzde 28’inin, uyarılar sayesinde daha az içtiklerini beyan ettikleri öne sürülüyor.
Tayland’da resimli uyarıların bir ay sonra sigarayı bırakma olasılığını yüzde 44 arttırdığı belirtiliyor.
Resimli uyarıların, henüz sigara içmeye başlamayı düşünen kişilere de sigaranın çekiciliğini azalttığının kanıtlandığı savunuluyor.

Resim daha etkili

TAPDK Başkanı Mehmet Küçük, dünya uygulama-larının, resimlerin sigaranın zararları konusunda daha uyarıcı olduğu sonucunu verdiğini belirterek, şöyle konuştu: “TAPDK tütün ve alkol tüketiminden kaynaklanan kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü zarara karşı karar almak ve düzenleme yapmakla yükümlü. Biz de toplumun, vatandaşların tütün mamullerinden zararlarından korunması için çeşitli düzenlemeleri hayata geçiriyoruz. Resimli uyarı, sigaranın zararlarının halka anlatılmasında ve sigaranın bırakılması konusunda çok daha etkili oluyor. Biz de, resimli uyarılarla sigaranın zararları konusunda vatandaşın dikkatini daha iyi çekmeyi amaçladık.”
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı