104 yıl önce helvayla başladı 4’üncü kuşak 1800 ürünle 100 milyon lirayı yakaladı

Hürriyet Haber
01.02.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Denizli’de Hacı Emin Bey’in 104 yıl önce açtığı şekerleme ve helva dükkânıyla yola çıkan, sonra Laleli’de ulusal marka olan Koska 4’üncü kuşakla ‘küresel marka’ planları yapıyor. Diyabetik reçeller, çölyak hastaları için glutensiz ürünler geliştiren firma organik helva ve lokum için TÜBİTAK’la çalışıyor.

TÜRKİYE’de 100 yaşını aşmış az sayıdaki markalardan olan Koska-Merter Helva San. ve Tic. A.Ş., 4’üncü kuşağın çabalarıyla 100 milyon lira ciro, 1800 civarında farklı ürünle şimdi de küresel marka olma çabası veriyor. Denizli’de helva üretimini 1907 yılında başlatan büyük dede Hacı Emin Bey’in adını taşıyan dördüncü kuşak Koska-Merter Helva San. ve Tic. A.Ş. İhracat Müdürü Emin Dindar, organik ve diyabetik ürünlere de odaklandıklarını söylüyor ve TÜBİTAK ile organik helva ve lokum için proje yürüttüklerini anlatıyor. Dindar, Cidde ve Riyad’da ‘Koska’ açacaklarını, Londra’da da bir lokumcu dükkanı için görüşmelerin sürdüğünü belirtiyor. Emin Dindar şöye başlıyor anlatmaya:

Denizli’den Laleli’ye

“Denizli’de 1907’de Hacı Emin Bey, tahin helvası ve şekerleme dükkanı açmış. Sonra Manisa’ya geçmiş ardından da oğlu (dedem) Halil İbrahim Adil Bey 1930’da İstanbul’a dükkan açmış. İmalathane ve dükkan Laleli’nin Koska semtindeymış. Dedem Halil İbrahim Adil Bey oğulları Mümtaz (benim babam), Nevzat ve Mahir ile Laleli Koska’da çok büyük ün kazanmış. Müşteri ağzında ‘Koska’daki helvacı’ olarak ünlenmişler. Koska’yı marka olarak tescillemişler. Sonra Ordu Caddesi’nde ikinci bir mağazaya geçmişler ki orada daha da büyük ilgi görmüşler. Kapıda sürekli sıralar olurmuş. Küçüklüğümüde ben de her gün sıra olduğunu hatırlıyorum.”

İlk fabrika ve ayrılık

Koska Helvacısı olarak ünlendikten sonra talebi karşılamak için imalatı daha da büyütmek zorunda kaldıklarını söyleyen Emin Dindar, “O aşamadan sonra fabrika ölçekli üretime geçmişler ve 1973’te Topkapı’da helvanın yanına, reçel, lokum, kağıt helva gibi ürünleri de ekleyip büyük imalaçı olmuşlar. 1983’te de ailede iki büyük kardeş birlikte, küçük kardeş de kendi başına hareket etme kararı almışlar. Benim babam (Mümtaz) ile amcam Nevzat Bey, Merter’de yaptırdıkları tesise geçmişler. Diğer amcam da (Mahir) Topkapı’daki tesisle yola devam etmiş. Halen iki farklı grup olarak Koska markası temsil ediliyor” diyor.

Avcılar’da büyük fabrika

Emin Dindar, Nevzat Dindar’ın yönetim kurulu başkanlığını yaptığı Koska olarak büyümek için yaptıklarını da şöyle özetliyor: “Biz Merter’den sonra Avcılar’da büyük yatırım yaptık ve 1999’da 18 bin metrekare kapalı alana sahip büyük bir tesise geçtik. Çatımız altında 600 kişi çalışıyor. Bu tesisimizi açtıktan sonra yurt dışı pazarlarda da atak yaptık. 2010’da 100 milyon lira ciro yaptık ve yüzde 18’i ihracattan geldi. Organik ve şekersiz ürünler geliştirdik. Diyabet hastaları için şekersiz helva ve reçeller ürettik. Organik ürüne ilk tahinle başladık. Sonra üzüm pekmezi ve reçel de yaptık. Reçeli organik elma şurubu ile ürettik. Şimdi organik helva ve lokum üzerinde çalışıyoruz. Bunun için TÜBİTAK ile işbirliği yapıyoruz.”

1800 çeşit ürün

Emin Dindar, Koska’da şu anda 7 organik ürünleri bulunduğunu belirtiyor ve “Sıra helva ve lokumda” diyor. Çölyak hastalarının yiyebileceği ürünler de geliştirdiklerini anlatan Dindar, “Çölyak ciddi bir hastalık ve bu hastaların guliten ihtiva eden besinleri yememesi gerekiyor. Biz bu hastaların da yiyebileceği tahin, lokum, pekmez ve reçelde yaptık. Ürün çeşidimiz 1800’lere kadar çıktı. Bir pasta bile 15 çeşit olabiliyor” diye konuşuyor. Emin Dindar, yeni nesile ‘tahin pekmez’i sevdirmek için de reklam kampanyası yaptıklarını belirtiyor.

İki ‘Koska’ markası vitrinlerde yarışıyor

KOSKA markası merhum Halil İbrahim Adil Dindar’ın oğulları trafından ‘müseccel müşterek marka’ olarak kullanılıyor. Şu anda Nevzat Dindar’ın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Merter Helva San. ve Tic. A.Ş. ile Mahir Dindar’ın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Mahir Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. arasında bir ‘marka paylaşım’ tartışması yaşanıyor. Tartışmada son olarak Merter Helva San. ve Tic. A.Ş.’nin Koska markalı ürünlerindeki logoya nazar boncuğu eklendi ve Mahir Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. de gazetelere “Müseccel Müşterek Koska markasında böcek, çiçek, boncuk gibi şekiller yoktur. Yanında böyle şekiller bulunan markalar gerçek Koska markası değildir” ibareli ilanlar verdi. Böyle tartışmalar yaşasa da “Koska” markası, 104 yıllık geleneğin gücüyle iki aile de işlerini yürütüyor.

Koska’nın geleceği için ‘özel’ okuttular

KOSKA-Merter İhracat Müdürü Emin Dindar, amcası Nevzat Dindar’ın yönetim kurulu başkanlığında kendisinin, ablasının ve 3 kuzeninin çalıştığını belirtiyor ve şöyle devam ediyor: “5 kardeş gibi çalışıyoruz. Babalarımız bizi Koska için özel yetiştirdi ve yönl endirdi. Hepimiz işlerimizle ilgili eğitimler aldık. 2011’de yüzde 25 büyüme planladık. Diğer Koska’dan kendimizi ayırt etmek için de logomuzdaki ‘O’ harfine nazar boncuğu yerleştirdik.”

İngilizlere lokum Cidde’ye mağaza

AVCILAR’daki tesiste günde 50 ton helva, 40 ton tahin, 20 ton reçel 10 ton lokum üretme kapasitesine sahip olduklarını belirten Emin Dindar, şöyle konuşuyor: “Yurt içinde 120, yurtdışında da 50 bayimiz var. İhracatı en çok Almanya’ya yapıyoruz. ABD ve Avrupa’nın diğer ülkelerine de çok satıyoruz. 5 yıl öncesine kadar daha çok etnik pazarlardaydık. Türkler, Rumlar, Ermeniler alıyordu ama şimdi Avrupa’da süpermarket zincirlerine girdik. İngiltere’de en çok lokum satıyoruz. İngilizler ufak kesim ve yumuşak lokumu seviyor biz de ona göre üretiyoruz. Bu pazara yılda 600 bin sterlinlik lokum satıyoruz ve Londra’da bir lokum mağazası açmayı da planlıyoruz.”

Yapı gereçleri 100 milyar dolarlık ihracat hedefi için fuarla yola çıkıyor

İNŞAAT Malzemesi Sanayicileri Derneği (İMSAD) ve CNR Fuarcılık tarafından organize edilen Megabuild Avrasya Yapı Ürünleri Fuarı CNR Expo Fuar Merkezi’nde 8-11 Eylül 2011’de 120 bin metre kare alanda açılacak. Fuara, 1000’den fazla katılımcı ve 50 binin üzerinde ziyaretçi bekleniyor. CNR Holding Başkanı Ceyda Erem, Fuarın yapı malzemeleri sektörü için lokomotif olacağını söyledi ve “2022 dünya kupası için Katar’da yoğun inşaat yatırımları olacak. Bu fuarda sektörü alıcılarla bir buluşturacağız” dedi. İMSAD Başkanı Orhan Turan ise, “100 milyar dolarlık inşaat malzemeleri ihracatı hedefine ulaşmak için çalışıyoruz. Megabuild, bizi ihracatta ve iç pazarda hak ettiği konuma ulaşacak” dedi.

104 yıl önce helvayla başladı 4’üncü kuşak 1800 ürünle 100 milyon lirayı yakaladı

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı