Gündem Haberleri

GÜNDEM

    10 trilyonu kara yatırdık

    Hürriyet Haber
    04.01.2002 - 00:00 | Son Güncelleme: 04.01.2002 - 00:01

    HER zaman merak ettiğim bir soruyu, yılbaşında geçirdiğim yol maceralarından sonra sormaya karar verdim.Neden, bizim yollarımızda sürekli yapım çalışmaları olmasına rağmen, biraz yağmur yağsa, kar değse yollar kullanılmaz hale gelir?Geçen cumartesi sabaha karşı, Çanakkale'ye doğru yola çıktığımızda fark ettim. İstanbul-Keşan yolu, içi su dolu derin çukurlar, üstü buz tutmuş geniş çatlaklar ile bubi tuzakları hazırlamış yolculara. İki lastik parçalayarak atlattık felaketi. Beraber yola çıktığımız arkadaşlar, yol kenarına savrulduklarını söylemek için telefonla aradıklarında, biz bir çekicinin tepesinde, parçalanmış lastiklerimizi yenileriyle değiştirmek için Tekirdağ'da dükkanların açılmasını bekliyorduk.Üstelik bu, Şeker Bayramı'nda yağan kardan arta kalan manzaraydı. İki günden beri o bölge yine kar altında, yollar haritadan silinmiştir belki de.* * *AVRUPA Birliği için hazırladığımız Ulusal Rapora yazmışız. ‘‘Ülkemizde karayolu taşımacılığı, şehirlerarası taşımalarda yolcuda yüzde 96, yükte yüzde 89'a varan payı ile toplam taşımaların oldukça önemli bir bölümünü oluşturur.’’Yani, Türkiye'de ulaşım esas olarak karayolu ile gerçekleşiyor.Öyleyse, bu çukurlardan neden kurtulamayız biz? Hayatımızın her anında çukura girme riski ile yaşamak bizim kaderimiz mi?* * *KARAYOLLARINDAN, adının açıklanmasını istemeyen bir yetkilinin soruma yanıtı şu: ‘‘Yolların ömrü doldu. Biz, yama yapabiliyoruz ancak. Yamalı pantolon ne kadar dayanırsa, yollar da o kadar dayanıyor.’’Yolların ömrü doldu ne demek? Normalde yolların ömrü 15 yıl. Fakat bu süre, vasıtaların istihap hadlerini aşmaları nedeniyle 8-9 yıla düşüyor.Yani, otobüsler, TIR'lar kamyonlar ve diğer büyük taşıtlar kesinlikle Avrupa standartlarında yük taşımıyor. ‘‘Kurtarmıyor ki’’ gerekçesiyle yük sınırını aşıyorlar. Yükü 2 kat artırmanın yolda neden olduğu hasar ise 16 kat.Bunun denetimi ise çok zor yapılıyor. Karayolları ve Emniyet sorumlu denetimden. Seyyar kantarlar ile çözüm aranıyor ama pek etkili oldukları söylenemez.Bundan çıkan sonuç şu. Türkiye'de yolların büyük bir kısmı ömrünü doldurmuş. Yeniden yapımı için büyük paralar gerekiyor. Tasarruf önlemleri nedeniyle yollara ayrılacak para yok. O yüzden yamalara devam.E pekiyi bu bedava mı?Tabii ki değil. Geçen yıl, 10 trilyon lira ayrılmış bütçeden.Sonuca bakıldığında, 10 trilyonun havaya gittiği, daha doğrusu karın altına serildiği anlaşılıyor.Yapımından, ulaşımına kadar hiçbir alanda standart tutturamayınca sonuç bu oluyor. Paralar havaya uçuyor ve çukursuz hayat hayal oluyor.
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı